شنبه 1 ارديبهشت 1403   08:29:50

( جهش تولید با مشارکت مردم )

print

سرگروه تبلیغی مبلغات خانواده بیان کرد:

فعالیت های تبلیغی سخت است، اما شیرین

  • خلاصه :سرگروه تبلیغی مبلغات خانواده بیان کرد: امر تبلیغ با تمامی موانع و سختی هایی که دارد، اما توجه به اینکه اگر بتوانیم یک نفر را به راه مستقیم هدایت کنیم مانند آن است که تمامی انسان ها را نجات داده ایم، آرامش خاصی به انسان می دهد.
به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی(تبلیغ نیوز)، فاطمه مجاهدی سرگروه تبلیغی مبلغات خانواده و از مبلغان فعال معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در گفت و گویی ضمن ارائه گزارشی از فعالیت های تبلیغی گروه خود از فراز و فرود تبلیغ خواهران در جامعه سخن گفت که مشروح آن را در ادامه می خوانیم:
خیلی خوش آمدید. ابتدا خودتان را معرفی نمایید و اگر در مورد ورود به حوزه مطالبی دارید، بفرمایید.
فاطمه مجاهدی هستم. در شهرستان آشتیان استان مرکزی به دنیا آمدم. شغل پدرم کشاورزی بود. ما ۱۱ برادر و خواهر هستیم و بنده فرزند هشتم خانواده می باشم. تا مقطع راهنمایی را درشهرستان آشتیان گذراندم و بعد از ازدواج و ورود به شهر قم در سال ۱۳۸۴ بعد از اخذ مدرک تحصیلی دیپلم به طور همزمان جواز ورود هم به دانشگاه و هم به حوزه علمیه را کسب کردم. با توجه به خواست پدرم و مشورت هایی که با افراد متخصص داشتم تصمیم گرفتم که وارد حوزه علمیه (جامعة الزهرا(س)) شوم. هم اکنون طلبه سطح سه مدرسه معصومیه در رشته مشاوره خانواده با رویکرد اسلامی و دانشجوی دانشگاه باقرالعلوم(ع) در رشته مدیریت راهبردی فرهنگ در حال تدوین پایان نامه کارشناسی ارشد هستم.
فعالیت های تبلیغی خود را از چه زمانی آغاز کردید؟
اولین فعالیت تبلیغی بنده، در سال ۱۳۹۲ در طرح مدارس امین بوده است. طرح مدارس امین طرحی بسیار خوب و مورد نیاز جامعه و قشر دانش آموزی بود. در کنار فعالیت های مذکور، اعزام به شهرستان ها از جمله تهران، مرکزی و همدان هم داشتیم. از سال ۱۳۹۶ به صورت رسمی در دفتر تبلیغات اسلامی پرونده تبلیغی تشکیل داده و فعالیت های هدفمند و موضوع محور ما از این زمان آغاز شد.
شما به عنوان سرگروه تبلیغی «مبلغات خانواده» از فعالیت های این گروه بفرمایید.
گروه تبلیغی مبلغات خانواده از سال ۱۳۹۹ تشکیل شده و اکنون با عضویت ۴۰ مبلغ خانم، در موضوعات مختلف فرهنگی، تبلیغی و اجتماعی در حال فعالیت است. البته بحث "صیانت از خانواده اعتیاد" را به طور مسأله محور در دستور کار خود دارد و در سه محور پیشگیری، صیانت و درمان در حال انجام فعالیت می باشد. در این موضوع سعی کردیم مددکاری و معیشت خانواده هایی را که سرپرست آنان متأسفانه دچار اعتیاد هستند، پیگیر شوید .
گروه تبلیغی مبلغات خانواده با راه اندازی هیئت های تخصصی در محله های مختلف توانسته است به صورت هفتگی با این خانواده ها ارتباط برقرار نماید. هدف اصلی ایجاد این گروه تبلیغی، تحکیم بنیان خانواده بوده است. در این راستا خانواده های آسیب دیده را شناسایی می کنیم و از جمله خانواده هایی که می توان گفت با مشکلات زیادی روبرو هستند خانواده های بدون سرپرست می باشند؛ به طور مثال در یک خانواده ای پدر خانواده فوت کرده و مادر سرپرست و نان آور خانواده شده است. در این موضوع نیز با یاری خداوند توانسته ایم در حد توان کمک یار خانم های سرپرست خانواده باشیم.
در ایامی که توفیق خدمت در موضوع تحکیم بنیان خانواده را به دست آورده اید، آیا موردی بوده که به صورت خاص از آن احساس رضایت داشته باشید؟
در چند سال اخیر که در موضوع خانواده ورود کرده ایم هر فعالیتی که موجب تحکیم بنیان خانواده یا نشستن لبخندی بر لب های یکی از اعضای خانواده ها می شد برای ما یک قوّت قلبی بود که برای ادامه کار به ما نیروی مضاعف می بخشید. اما برای مثال اگر بخواهم عرض کنم موردی بود که یک مادری به ما مراجعه کرد و از اینکه فرزند ۷ ساله او را در دبستان افراد معمولی ثبت نام نکرده بودند، ناراحت شده بود؛ به ما گفت: من را مجبور کرده اند که فرزندم را در مدارس استثنائی ثبت نام نمایم در صورتی که فرزند من توانایی دارد تا در مدارس معمولی درس بخواند.
بنده با مشورتی که با برادرم که معلم است داشتم ایشان قبول کرد که به مدت یکسال با این دانش آموز کار کند و او را به مرحله ای رساند که بتواند در مدارس معمولی تحصیل نماید؛ اکنون این دانش آموز در پایه ۵ مقطع ابتدایی می باشد. این شاید یکی از صدها مورد از فعالیت هایی بوده که گروه تبلیغی مبلغات خانواده در راستای خدمت به خانواده ها انجام داده است.
صاحب چند فرزند هستید؟ آیا فعالیت های تبلیغی-اجتماعی شما باعث اظهار نارضایتی فرزندان یا همسر شما شده است؟
دو فرند پسر دارم، یکی از آنان ۲۴ ساله و طلبه مدرسه آیت الله مجتهدی و دیگری ۲۲ ساله و دانشجوی رشته اقتصاد می باشد. مهمترین عاملی که سبب شده بنده هم بتوانم در خانواده و هم در فعالیت های تبلیغی موفق باشم این است که روحیه رفاقت در میان اعضای خانواده ما برقرار است و من قبل از اینکه برای فرزندانم مادر باشم با آنها رفیق هستم؛ خداوند را شاکرم که همسرم نیز در این چند سال پشتیبان و مشوّق اصلی من در عرصه فعالیت های تبلیغی بوده است.
آیا برای فعالیت های تبلیغی خود با موانعی برخورد کرده اید؟
یکی از مواردی که به وضوح از موانع تبلیغ می باشد عدم هماهنگی نهادهای متولی امر تبلیغ با یکدیگر است. موازی کاری نهاد های مذکور و قبول نداشتن قوانین یکدیگر باعث ضربه زدن به امر تبلیغ و ناامید کردن مبلغان می شود. می توان با کمی هماهنگی بعضی از موانع را برداشت که همت مسئولین ذی ربط را می طلبد.
از دیگر موانع عرصه تبلیغ نبود فضای مناسب برای مبلغات در مساجد می باشد؛ اگر فضای مناسبی مانند یک اتاق با امکانات حداقلی برای فعالیت مبلغان خواهر در مساجد در نظر گرفته شود، کارایی و بازده فعالیت های تبلیغی بسیار بالا می رود.
دیگر موردی که می توان از آن به عنوان مانع تبلیغی اشاره کرد، مقدار حق التبلیغی است که گاهی حتی کفاف رفت و آمد مبلغات به مکان های تبلیغی را نمی دهد. با توجه به گرانی های اخیر به نظر مقدار حق التبلیغی که نهادهای ذی ربط به مبلغان می دهند در عمل با عدم پرداخت آن فرق چندانی ندارد.
در خصوص دفتر تبلیغات اسلامی بویژه بخش معاونت فرهنگی و تبلیغی، به عنوان یک نهاد مسئول در امر تبلیغ، اگر نکته ای دارید بفرمایید.
بدون تعارف اگر بخواهم مطلبی را در خصوص مجموعه دفتر تبلیغات اسلامی عرض کنم این است که این مجموعه نهادی بود که حرف های ما را شنید، تا حد توان به مشکلات گروه های تبلیغی پرداخت و موانع را رفع کرد. همین مصاحبه و پرداختن به موضوع تبلیغ خواهران، دلیل بارزی بر این ادعاست.
واحد امور تبلیغ خواهران معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی ارتباط مستمر با مبلغان داشته و با حفظ کرامت مبلغان خواهر، پیگیر مسائل تبلیغی آنان می شود. در زمانی که فعالیت های تبلیغی بانوان مظلوم واقع شد، این مجموعه دفتر تبلیغات اسلامی بود که با بها دادن به فعالیت های تبلیغی خواهران، پیگیر آن شد.
به عنوان سخن آخر اگر مطلبی دارید بفرمایید.
ما از سختی های امر تبلیغ صحبت کردیم اما با تمام سختی ها، موضوع تبلیغ معارف دینی و خدمت به جامعه یک فعالیت شیرین و آرامش بخش به انسان است. همانطور که خداوند در قرآن کریم در آیه ۳۲ سوره مائده می فرماید «وَ مَن أَحياها فَكَأَنَّما أَحيَا النّاسَ جَميعًا»، اگر ما با فعالیت های تبلیغی خود بتوانیم یک انسان را نجات دهیم مانند آن است که تمام انسان ها را نجات داده ایم و چه چیز آرامش بخشی از این بالاتر؟ و این تازه در دنیا می باشد و در سرای آخرت به مراتب پاداش و جزای اعمال نیک بالاتر خواهد بود.
 
امتیاز دهی
 
 

آرشیو
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
بيشتر
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما