جمعه 10 فروردين 1403   13:56:33

(مهار تورم، رشد تولید)

print

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی:

مردم را با رویکرد تبدیل سیئه به حسنه، به دین خوشبین کنید

  • خلاصه :استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که سه رویکرد «تأیید»، «تخریب» و «تبدیل» در تبلیغ می تواند وجود داشته باشد، گفت: نه گناه دیگران را به سبک مرجئه تأیید کنید، نه گناهکار را به طور کلی تخریب و ناامید کنید؛ بلکه آن ها را با رویکرد تبدیل سیئه به حسنه به سمت حق برگردانید و به دین خوشبین کنید. 
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی «استاد حوزه و دانشگاه» در اولین جلسه از سلسله نشست های «راویان مکتب حسینی» که به همت معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در مرکز همایش های غدیر قم برگزار شد، به بیان موضوعات محرم با تأکید بر قرآن و امام حسین(ع) پرداخت و با تأکید بر رعایت اصول و شیوه های سخنوری اظهار داشت: باید در ایام تبلیغ به خاطر داشته باشید که محتوا و شیوه القاء پیام تان را با توجه به مخاطب تان مشخص کنید؛ اگر بتوانید موضوع منبرتان را از قبل به اطلاع مخاطبانتان برسانید، بسیار خوب است و مخاطب با آمادگی ذهنی در سخنرانی شما حاضر می شود.
وی تبلیغ را دارای سه رویکرد مهم دانست و گفت: سه رویکرد «تأیید»، «تخریب» و «تبدیل» در تبلیغ می تواند وجود داشته باشد. نه گناه دیگران را به سبک مرجئه تأیید کنید، نه گناهکار را به طور کلی تخریب و ناامید کنید؛ بلکه آن ها را با رویکرد تبدیل سیئه به حسنه به سمت حق برگردانید و به دین خوشبین کنید.
این استاد حوزه و دانشگاه به بیان اولین موضوع مناسب با ایام تبلیغ محرم پرداخت و تصریح کرد: موضوع رجزهای امام حسین(ع) و اصحاب ایشان در کربلا می تواند موضوع منبر شما در شب های ماه محرم باشد، یعنی هر شب را به یک رجز اختصاص دهید.
وی پیام خطبه های امام حسین(ع) را موضوع پیشنهادی دوم عنوان کرد و افزود: می توانید خطبه های امام حسین(ع) در عاشورا را که خطاب به افراد مختلف بیان داشته اند، موضوع منبر خود کنید؛ مثلاً صبح عاشورا امام پیامی حاوی امید به خدا دارد، می توانیم مفهوم امید در زندگی را با وجود همه سختی ها از این خطبه استخراج کنیم؛ در پرورش این مطلب هم میتوانید اقسام امید، عوامل امید، موانع امید و... را به تفصیل بیان کنید؛ یا به عنوان مثال، عصر عاشورا  امام حسین(ع) محاسن مبارک شان را در دست گرفتند و خطبه ای بیان کردند که در آن به چند موضع از مواضعی که خداوند بر اقوام مختلف غضب کرده بود، اشاره کردند و در پایان فرمودند «خداوند به قومی که پسر پیامبرشان را کشت، غضب می کند»؛ می توانید اقسام غضب، دلایل غضب، راه های جلوگیری از غضب خداوند و... را برای مخاطبان خود مطرح کنید. یا این که امام حسین (ع) در عصر عاشوراء به خانواده خود توصیه هایی داشتند مثل این که «شکوه نکنید، چیزی نگویید که ارزش شما را پایین بیاورد و...»، پیام این فراز، نگاه به آینده داشتن و شکرگزاری است و این مسائل با توجه به مشکلات مردم و شکوه های زیاد آنها قابل توجه و بحث کردن است.
حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با اشاره به فرهنگ تقابل اظهار داشت: در قرآن موارد متعددی مانند نور و ظلمت، حق و باطل، کفر و ایمان و... داریم که نشان دهنده توجه به فرهنگ تقابل است؛ یکی از این تقابلات قرآنی، فائزین و خائزین است، ما دو دسته انسان داریم: بالا رفته (فائز) و پایین افتاده (خائز) که میتوانید با اشاره به شاخص های فائزین و خائزین و انطباق آن با افراد مختلف در حادثه کربلا، یک منبر بسیار کاربردی و مؤثر داشته باشید.
وی گفت: عوامل «رشد، رکود، انحطار» می تواند موضوع بسیار خوبی برای دهه محرم باشد؛ بعضی افراد در حال ترقی اند، برخی دیگر اهل رکود و درجا زدن هستند و بعضی هم مدام دور خودشان می چرخند؛ سبک زندگی، طوری تغییر کرده که مردم مدام حرص می زنند و ناراضی هستند که می توانید با مصداق یابی این سه دسته در آیات و روایات و تاریخ و اشاره به عوامل هر کدام از این سه حالت، موضوع خوبی برای مخاطبان خود آماده کنید.
این استاد حوزه و دانشگاه موضوع «قرآن و امام حسین(ع)» را موضوع مهم دیگری دانست که باید در این ایام به آن پرداخت و خاطرنشان کرد: کتابهای زیادی در این زمینه و با همین عنوان تألیف و منتشر شده است که میتوانید این کتاب ها را تهیه کنید و این موضوع را در ایام تبلیغ ماه محرم برای مردم شرح دهید.
 
امتیاز دهی
 
 

آرشیو
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
بيشتر
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما