جمعه 10 فروردين 1403   02:34:27

(مهار تورم، رشد تولید)

print

معاون فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی عنوان کرد:

جشنواره فیلم اشراق؛ راوی معارف و مقاصد قرآن و اهل بیت با زبان فیلم و مستند/ هجوم بی امان اندیشه های رقیب به اندیشه دینی ناب

  • خلاصه :معاون فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی گفت: چهارمین جشنواره فیلم دینی اشراق در مسیر اختتام است و بنا دارد در فرآیند پیش¬روی خود راوی معارف و مقاصد قرآن و اهل بیت با زبان فیلم و مستند باشد.
به گزارش ستاد خبری جشنواره فیلم دینی اشراق، چهارمین جشنواره فیلم دینی اشراق که با اکران فیلم های راه یافته به بخش مسابقه از ۲۰ اسفندماه سال جاری به همت معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی در سالن مرکز همایش های غدیر و سالن سینما اشراق شهر مقدس قم کار خود را آغاز کرد و همزمان در مشهد مقدس نیز اکران داشت، عصر سه شنبه با حضور چهره های حوزوی و سینمایی کشور، و تجلیل از برگزیدگان به کار خود پایان داد.

متن سخنرانی دکتر مسعود معینی پور معاون فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی و دبیر این جشنواره بدین شرح است:
قدرت بی نظیر معارف دینی برآمد از ماهیت فطری و جهان شمول آن است که اگر درست و دقیق و شایسته روایت شود ، بی شک آثار فردی و اجتماعی در سطوح مختلف جهانی خواهد  داشت که فرمود:
فَإِنَّ النّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحاسِنَ کَلامِنا لاَتَّبَعُونا
در زمانه ای به سر می بریم که روایت های متناقض ،گاهی متضاد با یکدیگر در جدالی سخت و بی رحمانه به دنبال جذب مخاطب بیشتر و اقناع افکار عمومی و جهت دهی به رفتارهای فردی و اجتماعی آنها هستند.
جهان پیش روی ما جهانِ جهان شبکه ای، در هم تنیده، با نظام ارتباطات پیچیده ای است که فقط روایتِ غالب و برتر می تواند در آن پیروز باشد و فیلم بی نظیر ترین قالبی است که میتواند روایت بسازد، داستان بسراید فیلم روایت کننده و قصه گوی اندیشه و گرایش های سفارش دهنده، نویسنده و تولید کننده است و عناصر کارآ و اثر بخش آن اگر رعایت شوند. قطعا با خود تغییر باور ها و نگرش ها و رفتار های فردی و اجتماعی و به مرور زمان ساخت انسان و جامعه و جهان جدید را به دنبال خواهد آورد. امروز می بینید کمپانی های بزرگ دنیا و نظام های سیاسی در درون تمدن غرب چگونه سرمایه گذاری های عظیم در تولید فیلم و مستنددر گونه های مختلف دارند و به کارکردها و اثر گذاری آن امید بسته اند و از قضا نتیجه هم گرفته اند. در این میانه بگویم حکمت و عقلانیت حکمرانی حکم می کند در زمانه ی جنگ روایتها، نهادها و ساختار های رسانه ای و سازمان ها و مجموعه های متولی تولید روایت و آثار هنری هر چه بیشتر به این مقوله اهتمام کنند نه آنکه با رکود جدی تولیدات رسانه ای و سینمایی و خمودگی عرصه فیلم و مستند و سریال باشیم. بگذریم.
این که یک فیلم چگونه باید به یک ساختار روایی دقیق برسد و روایت  خود را برای تماشاگر محدود کند و قصد خود را فاش کند، سخنی است که مجال دیگری را می طلبد.
سخن به درازا کشید
بیایید باهم مروری کوتاه کنیم بر حوادث ماه های اخیر جامعه ایران و جنگ روایت هایی که مهم ترین نهاد معتبر جمهوری اسلامی یعنی نهاد دین را به چالش کشید، تمام تلاش خود را معطوف کرد تا از نمادهای دینی اعتبارزدایی کند و از قضا مقصر بخشی از این چالش جدی که نهاد دین، رخ نمود ضعف سیاست-گذاری ها و  ناکارآمدهای ساختاری و سازمانی حول و حوش تولید روایت و داستان از آنچه نهاد دین به دنبال تحقق آن است بود.
بی شک در وضعیت اکنون و آینده جهان پیش رو نهاد دین یا هر نهاد اصلی دیگری مثل نهاد اندیشه نمی تواند بدون قدرت داستان سازی، روایت گری و بهره گیری از فرم و قالب هنری به طوره ویژه ظرفیت بی بدیل فیلم و مستند در گونه های مختلف خود در این جدال سخت جنگ روایت ها و هجوم بی امان اندیشه های رقیب به  اندیشه دینی ناب هم آوردی کند.
چهارمین جشنواره فیلم دینی اشراق در مسیر اختتام است و بنا دارد در فرآیند پیش روی خود راوی معارف و مقاصد قرآن و اهل بیت با زبان فیلم و مستند باشد.
شکوه مجاهدت های چهارده قرن علما و صلحا و محبان و رهروان اهل بیت برای پاسداشت و احیا ترویج امر دین را می ستایم و امیدواریم این کار قدمی در جهت تقویت و ترویج مکتب اهل بیت علیهم السلام باشد. در پایان اجازه بدهید چند سپاس ویژه را به همکارانم تقدیم کنم. ریاست محترم دفتر تبلیغات که در مدتی کوتاه اهتمام شایسته ای به پشتیبانی از این جشنواره داشتند
 برادر عزیزم آقای روح الله رفیعی رئیس محترم مرکز فرهنگی هنری که تلاش شبانه روزی ایشان و همکارانشان قابل ستایش است.
همه همکاران عزیزم در معاونت فضای مجازی هنر و رسانه که شبانه روزی با همه محدودیتها تلاش کردند و داوران گرانقدر بخش های مختلف که بر سر بنده منت گذاشتند و قبول زحمت کردند. مهمانان ویژه اختتامیه که تشریف فرما شدند. تولید کنندگان آثار قدردانی دو چندان بنده را پذیرا باشند و امیدوارم در دوره بعد آثاری پرقدرت تر زینت بخش پرده نقره ای جشنواره باشد.
وَأَشْرَقَتِ الْأَرْضُ بِنُورِ رَبِّهَا وَوُضِعَ الْكِتَابُ وَجِيءَ بِالنَّبِيِّينَ وَالشُّهَدَاءِ وَقُضِيَ بَيْنَهُمْ بِالْحَقِّ وَهُمْ لَا يُظْلَمُونَ

 
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما