جمعه 31 فروردين 1403   14:34:17

( جهش تولید با مشارکت مردم )

print

به همت مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی؛

نشست بررسی سؤالات روزه داری در ماه مبارک رمضان با توجه به بیماری اخیر برگزار شد

  • خلاصه :جلسه بررسی سؤالات فقهی روزه داری در ماه مبارک رمضان با توجه به بیماری کرونا با حضور حجت الاسلام فلاح زاده در مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی برگزار شد.
به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی ( تبلیغ نیوز )، جلسه پاسخ به سؤالات مرتبط با روزه با توجه به شیوع بیماری کرونا مبتنی بر فتاوای مراجع عظام تقلید با ارائه حجت الاسلام والمسلمین فلاح زاده «مدیر موسسه موضوع شناسی احکام فقهی» و با حضور رئیس گروه پشتیبانی علمی و مدیر علمی گروه فقه مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی، مدیر و جمعی از پژوهشگران گروه فقه پژوهشگاه باقر العلوم(ع) در این مرکز برگزار شد.

وی با اشاره به جلسه ای که با فرهنگستان علوم پزشکی داشت، گفت: این بیماری برای افراد سالم ضرری نداشته و آنها همچون سال های گذشته باید روزه بگیرند، لکن مسائل بهداشتی را رعایت کنند.

مدیر موسسه موضوع شناسی احکام فقهی تصریح کرد: با توجه به نظر متخصصین در خصوص افرادی که بیماری خاص مانند دیابت، قلب و عروق و فشار خون بالا دارند، اگر در سنی 65 به بالا هست، از آن جهت که خطر ابتلا به بیماری برایشان بالاست، لذا اگر می دانند خطری برایشان ندارد، می توانند روزه بگیرند و اگر نمی دانند باید به پزشک متخصص مراجعه کنند و مبتنی بر نظر پزشک به تکلیف خود عمل کنند.

حجت الاسلام والمسلمین فلاح زاده اظهار داشت: به نظر غالب پزشکان روزه سبب تقویت سیستم دفاعی بدن می شود و دانش علمی هم این مسأله را تأیید می کند و روزه داری سبب ابتلا نمی شود و عدم رعایت مسائل بهداشتی است که منجر به آن می شود.

وی با بیان این که روزه یک واجب شرعی است، گفت: همه افراد مکلف که توانایی انجام آن را دارند، باید روزه بگیرند؛ اما کسانی که توانایی ندارند، نه تنها واجب نیست، بلکه صحیح هم نیست، این عدم توانایی یا عذر شرعی است مثل سفر یا خانم ها در ایام خاصی که عذر دارند یا مقصود توانایی جسمی است، مثل کهنسالان که توان روزه ندارند یا کسانی که به جهتی مانند بیماری یا همان تعبیر عدم المرض توانایی ندارند، اما ترس از بیماری کرونا خود به خود مجوز ترک روزه نیست.

مدیر موسسه موضوع شناسی احکام فقهی در مورد مفهوم ضرر تصریح کرد: ضرر به این معنا است که بیماری که اکنون دارد، به سبب روزه تشدید، ادامه یا روند بهبودی را دچار اختلال می کند و یا ایجاد بیماری کند می باشد؛ این خوف باید منشأ عقلایی داشته باشد و ترسی که ناشی از شایعات فضای مجازی باشد، اثری ندارد.

وی افزود: این که فردی بگوید روزه سبب کاهش تقویت بدن و در نتیجه مبتلا به کرونا می شود، صحیح نیست و در نتیجه سبب نگرفتن روزه نمی شود؛ نظر غالب هم این است که روزه نه تنها منجر به کاهش ایمنی نمی شود، بلکه به نظر برخی سبب تقویت ایمنی می شود و لذا آمار هم داده اند که برخی بیماری ها در ماه رمضان کاهش داشته است؛ بنابراین، افراد سالم مثل سال های گذشته ضمن رعایت موارد بهداشتی، روزه را باید بجا آورند.

حجت الاسلام والمسلمین فلاح زاده در خصوص ملاک تشخیص ضرر و زیان روزه بر بیماری اظهار داشت: ضرر و زیان روزه برای فرد(چه بیمار و چه غیر بیمار)، تشخیص خود فرد است؛ یا باید مطمئن شود یا اینکه ترس از ضرر ایجاد شود که بواسطه روزه مبتلا می شود یا شدت می یابد که این را یا خودش تشخیص دهد یا از گفته متخصصان اطمینان حاصل شود.

وی گفت: خوف ضرر هم باید منشأ عقلایی داشته باشد، اما اگر منشأ ترس از ترسو بودن فرد یا ناشی از شایعات باشد، این مجوز روزه خواری نیست. منظور از خوف عقلایی، یعنی عقلای قوم بگویند این ضرر دارد، اما اگر شخص ترسوست یا بر اساس شایعات در فضای مجازی است که منجر به ترس شده اینها ملاک نمی باشد.

مدیر موسسه موضوع شناسی احکام فقهی تصریح کرد: اما نظر غالب متخصصان این است که روزه داری به خودی خود سبب ابتلا به بیماری کرونا نخواهد بود اما اگر شرایطی شد که گروهی گفتند احتمال ابتلا هست و عده ای گفتند نیست، از گفته هر کدام که برای شخص اطمینان حاصل شود، ملاک همان است و نظر غالب متخصصان این است که خود روزه بر سیستم دفاعی بدنی که سالم است، ضرری نمی زند و لذا در این موارد معمولاً قول نظر اکثر اطمینان آور خواهد بود؛ نکته دیگری که راجع به خوف ضرر می باشد، این است علاوه بر این که باید منشأ عقلایی داشته باشد، این که آن خوف تنها برای خود شخص اطمینان آور است.

وی در خصوص ماندن در خانه افزود: توصیه کلی هر ساله برای روزه داری این است که وظیفه واجب شرعی است که افراد نسبت به کارهایشان نوعی برنامه ریزی داشته باشند تا بتوانند به این واجب برسند و مسئولین هم در حد میسور طوری برنامه ریزی کنند که افراد بتوانند به این واجب مهم عمل کنند؛ امسال در خانه ماندن از دو جنبه اهمیت دارد: اگر در خانه بماند و کار ضروری هم ندارد که بتواند روزه بگیرد که بهتر است و توصیه دوم که نسبت به عدم ابتلا به این بیماری است که در خانه ماندن از شیوع آن جلوگیری می کند. لذا اگر کسی تشخیص می دهد که با در خانه ماندن و کمتر بیرون رفتن می تواند روزه بگیرد، با مراعات مسائل بهداشتی بر او لازم است که مراعات کند

حجت الاسلام والمسلمین فلاح زاده در مورد روزه خواری در ملأ عام اظهار داشت: روزه خواری علنی چه بر افرادی مانند بیماران و مسافران که معذورند و چه برای کسانی که معذور نیستند و عمداً روزه نمی گیرند، حرام است و روزه خواری در ملأ عام جایز نیست و حاکمیت هم می تواند از چنین افرادی که به فرهنگ عمومی و معنوی جامعه را بر هم می زنند، جلوگیری کند.

وی در خصوص حکم روزه های نگرفته در این شرایط گفت: این شرایط با سایر ایام تفاوتی ندارد و حتی افرادی که به جهتی روزه برایشان واجب نیست، امسال و سال های گذشته و سال های آینده حکم یکی است؛ کسی که عمداً روزه خواری کند، علاوه بر قضای روزه باید کفاره هم بپردازد و کسی که بیماری دارد، اگر بعد ماه مبارک رمضان برطرف شد، باید قضا را بجای آورد و اگر تا رمضان سال بعد انجام ندهد و بیماری ادامه داشته باشد، قضا واجب نیست و یک مد طعام را باید بپردازد.

شایان ذکر است، مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینیپ با شماره تلفن 096400 و سامانه پاسخگویی آنلاین به نشانی https://user.pasokhgoo.ir و اپلیکیشن پاسخگو (قابل دریافت از کافه بازار) و همچنین شماره پیامک 30009640 پاسخگوی سؤالات احکام هموطنان عزیز بویژه در ماه مبارک رمضان می باشند
 
امتیاز دهی
 
 

آرشیو
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما