پنجشنبه 9 فروردين 1403   18:46:01

(مهار تورم، رشد تولید)

print

به همت مؤسسه بوستان کتاب؛

کتاب «ارث و تقسیمات آن از نظر شیعه» به چاپ چهارم رسید

  • خلاصه :چاپ چهارم کتاب «ارث و تقسیمات آن از نظر شیعه» اثر آیت الله عباسعلی ادیب و شرح و تحقیق و تصحیح سیدحسین مؤمنی به همت مؤسسه بوستان کتاب روانه بازار نشر شد.
به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی(تبلیغ نیوز)، چاپ چهارم کتاب «ارث و تقسیمات آن از نظر شیعه» اثر آیت الله عباسعلی ادیب و شرح و تحقیق و تصحیح سیدحسین مؤمنی به همت مؤسسه بوستان کتاب در 216 صفحه منتشر شد.
ارث، یک تکلیف الهی است که اسلام در مورد آن، قوانینِ مشخصی دارد. این قوانین در علم فقه و به دست فقیهان، تدوین و دسته بندی شده است.
برخی از عالمان اسلامی، این دسته بندی ها را به شکل آسان تری بیان کرده اند. اثر حاضر تقسیمات مختلف ارث را ارائه داده است.
در این نوشتار سعی شده است که علاوه بر تصحیح کتاب ارث الشیعه، در موضوعاتی که احساس شده است نیازمند شرح بیشتری است، تبیین و تعریف دقیق تری از موضوع ارائه شود، به گونه ای که از ابهام مطلب کاسته گردد و هم چنین با تحقیق پیرامون نظرات بیان شده در مواردی بیان دیدگاه های مختلف، تلاش شده بر غنای کتاب افزوده شود.
ساختار اثر
در این اثر به تقسیمات ارث پرداخته شده که عناوین برخی از این تقسیمات عبارت است از: طبقه بندی ورثه، ارث نوادگان میت، ارث اولاد عمو و عمه و خاله و دایی، ارث سه طبقه ولایتی، موانع ارث، سهام مقدره(فرایض)، ارث زوج و زوجه، قاعده تقسیم ارث، ارث جدّ و جدّه درجه دوم.
برشی از اثر
* در ارث نوادگان میت
اگر اولاد صلبی و اگر چه یک نفر بدون مانع موجود باشند، نوادگان میت هیچ حق به ارث ندارند، ولی اگر اولاد صلبی همه وفات نموده و یا از ارث ممنوع باشند، ارث آن میت به نوادگان درجه یک (اولادِ اولاد) می رسد و پدر و مادر میت حاجب آنها نمی باشد، بلکه پدر و مادر سهم خود را بر حسب قواعد سابقه می برند و نوادگان سهم پدر یا مادر خود را که اولاد میت باشند، می برند؛ یعنی اولاد پسر میت سهم پسر را و اولاد دختر میت سهم دختر را می برند و پس از آن اولاد هر پسری و دختری آن سهم را «لِلذِّکَرِ مِثلُ حَظَّ الاُنثَیَینِ» بین خودشان تقسیم می کنند. یعنی هر پسری از آنها دو برابر هر دختری می برد و اگر نوادگان درجه یک هیچ نباشند و یا از ارث ممنوع باشند، نوادگان درجه دوم (اولادِ اولادِ اولاد) به همین ترتیب ارث من یقرب به را می برند و هم چنین هر چه درجات آنها پایین تر رود، به ترتیب ارث می برند و پدر و مادر میت حاجب آنها نمی باشند، بلکه پدر و مادر میت سهم خود را می برند و صورت حساب ارث آنها از صور سابقه معلوم می شود.
علاقه مندان برای بهره مندی از تخفیف 10 درصدی خرید این کتاب می توانند به سایت مؤسسه بوستان کتاب به آدرس www.bustaneketab.ir مراجعه کنند.
 
امتیاز دهی
 
 

آرشیو
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما