جمعه 10 فروردين 1403   04:39:13

(مهار تورم، رشد تولید)

print

به همت مؤسسه بوستان کتاب؛

کتاب «زندگانی امام حسن مجتبی(ع)» به چاپ پنجم رسید

  • خلاصه :چاپ پنجم کتاب «زندگانی امام حسن مجتبی(ع)» اثر آیت الله سیدهاشم رسولی محلاتی به همت مؤسسه بوستان کتاب روانه بازار نشر شد.
به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی(تبلیغ نیوز)، چاپ پنجم کتاب «زندگانی امام حسن مجتبی(ع)» اثر آیت الله سیدهاشم رسولی محلاتی به همت مؤسسه بوستان کتاب در 472 صفحه منتشر شد.
امام حسن مجتبی(ع) یکی از امامان معصوم است که مطالعه زندگی ایشان آموزه های فراوانی از معارف دینی و انسانی را به دست می دهد.
در این باره کتاب های فراوانی نوشته شده اما در اثر حاضر، مؤلف با نثری روان و استناد به منابع کهن همه جنبه های زتدگی این امام معصوم(ع) را کاویده است.
ساختار اثر
کتاب حاضر در 12 فصل تألیف شده است؛ فصل اول که به ولادت امام حسن(ع) اختصاص یافته، ضمن بیان توضیحاتی در خصوص ولادت و مراسم نام گذاری، به انجام مراسم دینی و سنت های مذهبی و کنیه و القاب آن حضرت می پردازد.
نویسنده در فصل دوم، به «زندگی آن حضرت در زمان رسول خدا(ص)» پرداخته و در ابتدا به شدت علاقه رسول خدا(ص) به حسنین(ع)» اشاره کرده و مطلبی با عنوان «ارث رسول خدا(ص) به حسنین(ع)» را به رشته تحریر در آورده و ذکاوت و استعداد فوق العاده امام(ع) مورد تأکید قرار گرفته است.
سومین فصل به «شمه ای از فضایل حسنین(ع) در دورادن کودکی و نوجوانی» اشاره کرده و فضایل حسنین(ع) در قرآن مورد تبیین قرار گرفته و در این راستا به آیات مباهله، تطهیر، مودّت و سوره «هل اتی» اشاره شده است.
فصل بعدی این اثر به «زندگانی آن حضرت پس از رحلت رسول خدا(ص) تا پایان خلافت عثمان» می پردازد و با اشاره به قضاوت شگفت انگیز امام حسن(ع) در زمان طفولیت، احاطه آن بزرگوار به علوم قرآن در سنین نوجوانی را تبیین کرده و داستان سخنرانی جالب امام حسن(ع) در حضور پدر تشریح شده است.
«زندگانی آن حضرت در زمان حکومت امام علی(ع)» عنوان پنجمین فصل از کتاب حاضر است که به حضور امام(ع) در میدان جنگ جمل و صفین، اعلام آمادگی برای جهاد، قسمتی از وصایای امیرالمؤمنین(ع) به فرزند حسن(ع) اشاره دارد.
ششمین فصل از اثر مذکور مربوط به «دوران امامت تا صلح معاویه» است که در این فصل به سخنرانی امام(ع) در روز شهادت پدر، خطبه امام(ع) و بیعت مردم با آن حضرت، کشتن قاتل پدر، جاسوسان معاویه در کوفه و بصره، نامه های امام حسن(ع) برای اتمام حجت با معاویه، حرکت معاویه به سوی عراق و سخنرانی امام(ع)، تلاش معاویه برای فریب سرداران لشکر امام(ع)، و یاران بی وفای امام(ع) پرداخته شده است.
فصل بعدی به «ماجرای صلح و علل کناره گیری امام از حکومت» می پردازد که در این میان، مباحثی همچون بستری شدن امام(ع) در مداین، کناره گیری از حکومت و پذیرش صلح، متن قرارداد و مواد صلحنامه، بررسی اجمالی سخنان امام(ع) به منظور اطلاع از علل واگذاری حکومت، علل سستی و تزلزل اطرافیان امام، افشا و خنثی کردن فریب دشمن تبیین شده است.
در فصل هشتم به «مخالفان پیمان صلح» می پردازد که از جمله مباحث این فصل می توان به به سفر امام حسن(ع) به شام و برخورد با معاویه، منطق تبهکاران درباره معیار خوبی و بدی، توطئه معاویه برای اهانت به امام(ع) پرداخت.
«شمه ای از فضایل و مکارم اخلاق آن حضرت» عنوان فصل بعدی این اثر است که ضمن بیان تواضع و فروتنی آن حضرت، نمونه هایی از کرم و سخاوت و بزرگواری امام(ع) تبیین، و در ادامه مکارم اخلاق و سیره های عملی امام(ع) مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.
در دهمین فصل، «سخنانی حکمت آمیز از امام حسن(ع)» تشریح شده و معیار محبت و بغض اهل بیت(ع) تبیین و پاسخ سؤالات پادشاه روم و معجزه ای از امیرالمؤمنین(ع) و امام حسن(ع) مطرح شده در ادامه نیز، آداب سفره و غذا خوردن، فواید رفت و آمد به مساجد، برخی از کلمات قصار آن حضرت و قسمتی از دعاهای ایشان آمده است.
در یازدهمین فصل از کتاب حاضر به «شهادت امام حسن(ع)» اختصاص یافته که ماجرای غم انگیز شهادت امام(ع)، تصمیم معاویه به گرفتن بیعت برای یزید، ماجرای غم انگیز شهادت امام حسن(ع)، عدم اظهار نام قاتل، وصایای آموزنده امام(ع) به جناده، هنگام پرداز به ملکوت اعلی، مراسم غسل و نماز و تشییع و دفن امام(ع)، فتنه عایشه و بنی امیه برای جلوگیری از دفن حسن(ع) در مقبره رسول خدا(ص)، تیرباران کردن جنازه امام حسن(ع)، هفت روز عزای عمومی در مکه و مدینه، تاریخ شهادت و مدت عمر آن حضرت را تشریح کرده است.
دوازدهمین و آخرین فصل از این اثر به «زنان و فرزندان امام حسن(ع)» می پردازد.
علاقه مندان برای بهره مندی از تخفیف 10 درصدی خرید این کتاب می توانند به سایت مؤسسه بوستان کتاب به آدرس www.bustaneketab.ir مراجعه کنند.
 
امتیاز دهی
 
 

آرشیو
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما