پنجشنبه 30 فروردين 1403   14:07:18

( جهش تولید با مشارکت مردم )

print

به همت مؤسسه بوستان کتاب؛

کتاب «عرفان عملی» به چاپ ششم رسید

  • خلاصه :چاپ ششم کتاب «عرفان عملی» به قلم سیدیحیی یثربی در 620 صفحه منتشر شد.
به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی(تبلیغ نیوز)، چاپ ششم کتاب «عرفان عملی» به قلم سیدیحیی یثربی به همت مؤسسه بوستان کتاب در 620 صفحه منتشر شد.
عرفان عملی بر آن است تا کمالات بالقوه انسان به فعلیت برسد. با تحقق چنین هدفی، امکانات وجودی آدمی چنان رشد و گسترش می یابد که همه کائنات در مقایسه با گنجایی درونش به منزله انگشتری است در بیابانی ناپیداکرانه! و حضرت حق – که در کون و مکان نمی گنجد – در دل و درون چنین انسانی می گنجد.
این فعلیت، همان ولایت خاصه است، بنابراین هدف عرفان عملی و سیر و سلوک همین است که انسان، کمال شایسته خود را به دست آورده، «انسان کامل» شود
نویسنده در ابتدای این کتاب آورده است: این اثر نسبت به نوشته های دیگر امتیازاتی دارد، از جمله این که بسیاری از مسائل و مباحثی را که پیشینیان نیاورده اند، ما آورده ایم و همه عرفان های عملی با سبک «منازل السائرین خواجه عبدالله انصاری تنظیم شده که همگی تنها به منازل و مقالات سفر اول سلوک پرداخته اند اما در این اثر، در حد امکان کوشیده ایم درباره سفرهای دوم، سوم و چهارم سالکان نیز بحث هایی داشته باشیم.
مؤلف می نویسد: نوشته های دیگر، به مشکلات و مسائل پیش از سلوک انسان ها که در عالم عرفان بسیار مهمند، نپرداخته اند؛ اما در این باره نیز بحث های مفصل در این اثر داریم که در بخش دوم این اثرف چندین فصل را به آن اختصاص داده ایم.
در این اثر، علاوه بر بیانات معروف و رایج عرفای مشهور، از نکته سنجی های صاحبدلانی که رن راه کشیده اند، اما چندان شناخته شده نیستند نیز، فراوان بهره گرفته ایم.
ساختار اثر
این اثر در دو بخش تألیف شده است؛ بخش اول این کتاب در چهار فصل به رشته تحریر در آمده که «هدف سلوک» عنوان فصل اول است که ضمن در این فصل ضمن اشاره به هستی شناسی عرفا، به جایگاه انسان و مبحث ولایت و خلافت پرداخته شده و اوصاف ولی و خلیفه حق تشریح شده است.
دومین فصل از این بخش به مبحث «ریاضت» اختصاص یافته که شرایط و آداب ریاضت تبیین و برنامه ریاضت نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.
«منازل و مقامات سیر و سلوک» عنوان سومین فصل است که در این راستا به مراتب دهگانه انسانی می پردازد که این مراتب عبارتند از: بدایات، ابواب، معاملات، اخلاق، اصول، اودیه، احوال، ولایات، حقایق و نهایات.  
در فصل چهارم «دیدگاه های ویژه مؤلف در مسائل سیر و سلوک» مطرح شده و در این راستا نگرش هستی ساز و عشق به خلق بیان شده است.
بخش دوم کتاب حاضر به سفرها و منازل سیر و سلوک می پردازد؛ که در ابتدای این بخش، ضمن آشنایی و شناخت این نوع عرفان، به فرق طریقت با شریعت اشاره شده و در ادامه پس از بیان تعریفی از طریقت، به چگونگی آغاز طریقت پرداخته شده است.
در ادامه این بخش، مباحثی در خصوص اهلیت و شایستگی سلوک مطرح شده و سپس عوامل، زمینه ها و نشانه های آن تبیین می شود.
علاقه مندان جهت خرید اینترنتی این کتاب می توانند به نشانی اینترنتی www.bustaneketab.ir مراجعه نمایند.
 
امتیاز دهی
 
 

آرشیو
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما