سه‌شنبه 28 فروردين 1403   13:31:14

( جهش تولید با مشارکت مردم )

print

به همت مؤسسه بوستان کتاب؛

کتاب «برزخ در نگاه عقل و دین» منتشر شد

  • خلاصه :کتاب «برزخ در نگاه عقل و دین» اثر حجت الاسلام والمسلمین محمدباقر شریعتی سبزواری 128 صفحه منتشر شد.
به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی(تبلیغ نیوز)، کتاب «برزخ در نگاه عقل و دین» اثر حجت الاسلام والمسلمین محمدباقر شریعتی سبزواری به همت مؤسسه بوستان کتاب در 128 صفحه منتشر شد.
رستاخیز، یک دگرگونی فراگیر است که نظام کنونی را به هم می ریزد و طرحی نو و نظامی جدید می سازد. ولی همه انسان ها که می میرند، پیش از قیامت باید در عالم برزخ زندگی کنند تا با طی تکامل در برزخ، آمادگی ورود به قیامت کبری را بیابند. بنابراین نخست باید دید برزخ چیست؟ زندگی برزخی چگونه است؟ دیدگاه های مختلفی که در این زمینه وجود دارد، کدام اند و فلسفه وجودی برزخ چیست؟ در یک کلام به چه دلیل عالم برزخ وجود دارد؟
اثر پیش رو مجموعه استدلال های موجود در کتاب های دینی و پژوهش های کتابخانه ای و علمی درباره حیات پس از مرگ را بررسی و با توجه به میراث اصیل دین اسلام، آن ها را ارزیابی می کند.

ساختار اثر
این اثر در سه فصل تألیف شده است؛ در فصل اول این اثر که با عنوان «چیستی مرگ و برزخ» نگارش یافته، پس از بیان مبحثی با عنوان تشییع ملائکه از مؤمنان، به روح و وضعیت آن پس از مرگ می پردازد و همچنین زندگی برزخی مورد بحث و بررسی قرار می گیرد و در پایان به برزخ در فرهنگ های دیگر اشاره دارد.
نویسنده در دومین فصل از این کتاب به دلایل وجود عالم برزخ پرداخته است.
سومین و آخرین فصل از پژوهش حاضر، به «ماهیت عالم برزخ» اختصاص یافته، ضمن بیان فلسفه وجودی برزخ، حوادث شب قبر و فشار قبر و سؤال آن مورد بررسی قرار گرفته و بر همگانی نبودن بازپرسی تأکید شده است؛ در این فصل، همچنین پاسخی فلسفی به حیات قبر داده شده و در ادامه نیز حکمت تلقین مُرده، نماز میت، نقش اجتماعی مراسم تلقین، جایگاه عالم برزخ و جایگاه ارواح در برزخ تشریح شده است.
برخی دیگر از مباحث فصل سوم عبارتند از: مراحل تکامل انسان در برزخ، تجسم اعمال در برزخ، عذاب برزخی، جایگاه برهوت (حضر موت)، زیارت اهل قبور، ارتباط ارواح با خویشان و دوستان، برزخیان در نگاه قرآن و سنت، گفتار نیکوکاران و صالحان در لحظه مرگ، پیام شهیدان پس از مرگ، شرایط منافقان در برزخ.
در این فصل، ضمن تبیین وجه تشییع و تلقین میّت و ضرورت وجود برزخ، به بررسی خواب در برزخ پرداخته شده و توضیحاتی در خصوص بدن مثالی آورده شده است.
در ادامه نیز، برزخ از منظر ملل و نحل مورد تحقیق قرار گرفته و ضمن تبیین توضیحاتی در خصوص عالم پس از مرگ از دید یهودیان و عالم برزخ در آیین زرتشت، به برزخ از نظر مصریان و در آیین بودایی و در اقوام باستانی پرداخته شده و در پایان به عقاید چینی ها و ژاپنی ها درباره زندگی پس از مرگ اشاره شده است.

برشی از اثر
* ارتباط ارواح با خویشان و دوستان
ارواح گذشتگان در برزخ با خویشان و دوستان خود در دنیا طبق ضوابطی ارتباط پیدا می کنند، ولی این ارتباط بی قید و شرط نیست و در حدی است که شرایط روح افراد برزخی اجازه می دهد و مشیت الهی بر آن تعلق گرفته است. نوع ارتباط و آمد و رفت برزخی ها طبق نظام برزخی است، نه دنیوی و آنها به مجرد اراده، بدون اذن ملائکه موکل نمی توانند به هر نقطه ای که بخواهند، بروند.
یک بخش از روایات بیان می دارد: مؤمنان و کافران به میزان عمل صالح و قدر و منزلتی که دارند و مطابق فضائل اخلاقی که کسب کرده اند، با اقوام خود ملاقات می کنند. در احادیث از ملاقات روزانه تا هفته ای یک بار، یا دو هفته یک بار، یا در ماه یا سال یک مرتبه، مطالبی گفته است. در این سفر و بازدید اگر بستگان آن ها صالح و نیکوکار باشند، ارواح بستگان آنها خوشحال می شوند و اگر بدکار باشند سخت گرفتار اندوه و حسرت می گردند.
البته گروهی از کفار و معاندان که در قبر برزخی برای همیشه زندانی هستند، چنین آزادی ندارند. آنها تنها از طریق ارواحی که به عالم برزخ در برهوت منتقل می شوند، از وضع خانواده و دوستان خود که در دنیا مشاهده هستند، اطلاع پیدا می کنند.

علاقه مندان برای بهره مندی از تخفیف 10 درصدی خرید این کتاب می توانند به سایت مؤسسه بوستان کتاب به آدرس www.bustaneketab.ir مراجعه کنند.
 
امتیاز دهی
 
 

آرشیو
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما