پنجشنبه 9 فروردين 1403   20:10:48

(مهار تورم، رشد تولید)

print

به همت دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی؛

چهارمین جشنواره ملی «کتاب سال سبک زندگی» برگزار می شود

  • خلاصه :چهارمین جشنواره ملی کتاب سال سبک زندگی از سوی اداره کل آموزش دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در سال جاری برگزار می شود.
به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی( تبلیغ نیوز )، نشست خبری چهارمین جشنواره ملی «کتاب سال سبک زندگی» با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین محمد شیخ‌الاسلامی «رئیس میز سبک زندگی اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم»، حجت‌الاسلام والمسلمین علی رحمانی «دبیر جشنواره و رئیس مرکز تخصصی آخوند خراسانی» و محمدرضا قائمی‌نیک «رئیس کمیسیون علمی جشنواره» در محل ساختمان دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با حضور نمایندگان رسانه‌های کشور برگزار شد.
حجت‌الاسلام والمسلمین شیخ‌الاسلامی در ابتدای این نشست که از طریق ویدئو کنفرانس در این نشست به ارائه بحث پرداخت، در اهمیت و ضرورت مسئله سبک زندگی بیان داشت: سبک زندگی به‌عنوان ‌یکی از مهم‌ترین مسائل مورد اهتمام فعالان، نخبگان و مدیران فرهنگی کشور و نظام اسلامی و مورد تأکید ویژه و راهبردی مقام معظم رهبری است تا جایی که معظم‌له سال‌ها بر این موضوع تأکید و تصریح دارند و حتی در بیانیه گام دوم مسئله سبک زندگی را مورد تأکید و دقت قرار دادند.
وی با اشاره به‌ سابقه این موضوع در دفتر تبلیغات اسلامی خاطرنشان کرد: این دفتر نیز پیرو تأکیدات رهبر انقلاب از سال ۱۳۹۳ مسئله سبک زندگی را دنبال کرد، میز اختصاصی برای این موضوع طراحی نمود و پس از حدود یک سال مطالعات میدانی به این نتیجه رسید که یکی از مهم‌ترین مسائل در حوزه سبک زندگی، اصلاح ساختارها و کالاهای فرهنگی نادرست است؛ به سبب همین امر بود که برنامه ریزی و برگزاری جشنواره کتاب سال سبک زندگی در دستور کار دفتر تبلیغات اسلامی قرار گرفت.
رئیس میز سبک زندگی اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی، با اشاره به فعالیت‌های دفتر تبلیغات اسلامی در حوزه کتاب و نشر، اظهار داشت: این دفتر و انتشارات وابسته یکی از باسابقه‌ترین نهادها در عرصه تولید کتاب بوده و به‌عنوان‌ ناشر برتر و برگزیده در سطح کشور شناخته شده است؛ دفتر تبلیغات اسلامی تقریبا هرروز یک کتاب را روانه بازار نشر می‌کند و این یک رکورد قابل‌توجه می‌باشد.
وی افزود: در مسئله سبک زندگی کتاب را به‌عنوان شروع و یک موضوع فرهنگی در برنامه‌ کاری قرار داده‌ایم. از سوی دیگر، همانگونه که می‌دانیم مسئله کتابخوانی در کشور یک مسئله جدی بوده و متأسفانه امروز شاهد آن هستیم که سرانه کتابخوانی در کشور کاهش پیدا کرده است. اما باید دانست که بین این موضوع و سبک زندگی، یک رابطه معناداری وجود دارد؛ چرا که همین امر باعث کاهش سطح فرهیختگی در جامعه نیز شده است و باید در جهت رفع این معضل بزرگ تلاش جدی صورت گیرد تا عموم کتاب‌ها از جمله کتاب‌های با موضوع سبک زندگی مورد اقبال عموم مردم قرار گیرد. بر این اساس جشنواره ملی «کتاب سال سبک زندگی» از مسائلی است که باید مورد توجه جدی واقع شود.
حجت‌الاسلام والمسلمین شیخ‌الاسلامی با بیان اینکه ادبیات سبک زندگی در کشور لاغر است و می‌طلبد جشنواره  کتاب سال سبک زندگی مورد توجه بیشتری از سوی جامعه قرار گیرد، به تشریح سابقه برگزاری سه دوره کتاب سال سبک زندگی در سال‌های اخیر پرداخت و گفت: جشنواره ملی کتاب سال سبک زندگی که به‌عنوان یکی از اقدامات مهم در کلان برنامه «برگزاری و حمایت از نمایشگاه‌ها و جشنواره‌های ترویجی عمومی و برگزاری مسابقات مردمی در عرصه تولید و ترویج محصولات فرهنگی مطلوب» در شورای راهبری قطب‌های دفتر تبلیغات اسلامی تصویب شده است و با ماهیت «پژوهشی» و تمرکز کلان و رویکردی بر مسئله سبک زندگی در نگرش اسلامی آغاز به کار کرده، تاکنون سه دوره آن در سال‌های ۹۶ و ۹۷ و ۹۹ برگزار شده است.
وی افزود: دوره اول به «کتاب سبک زندگی» اختصاص یافت. دوره دوم به محوریت «کتاب‌های کودک و نوجوان» اختصاص داشت و دوره سوم متمرکز بر «پایان‌نامه‌‌ها» با موضوع سبک زندگی بود که دانشگاه باقرالعلوم(ع) آن را برگزار نمود. ریاست چهارمین دوره این جشنواره که در سال ۱۴۰۱ توسط اداره کل آموزش دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار می‌شود، بر عهده حجت‌الاسلام والمسلمین محمدمهدی مسعودی، رئیس شعبه خراسان دفتر تبلیغات اسلامی می باشد و دبیری آن را حجت‌الاسلام والمسلمین علی رحمانی، مدیرکل آموزش و رئیس مرکز تخصصی آخوند خراسانی(ره) عهده دار خواهد بود.
«تلاش برای تدوین نظام ارزش‌گذاری دانشی و دین بنیاد در عرصه محصولات مکتوب عرصه سبک زندگی» و تلاش برای «بازتعریف کتاب سبک زندگی به‌مثابه یک رشته تخصصی»، «رصد فعال و هدفمند آثار مکتوب عرصه سبک زندگی با هدف جریان‌شناسی فعالان سبک زندگی و آسیب‌شناسی، امکان‌سنجی و ظرفیت سنجی در ساختن نظام جامع پژوهش‌های سبک زندگی»، «ظرفیت شناسی عناصر پژوهشی عرصه سبک زندگی در سطح کشور به‌خصوص با تمرکز بر نیروی انسانی و با هدف استعدادیابی و شبکه‌سازی مردمی- نخبگانی»، «مستندسازی فعالیت‌های علمی مکتوب به ‌عنوان ‌یک گام اثربخش برای ساختن کلان نظامِ سبک زندگی اسلامی»، «مقدمه سازی برای انجام فراتحلیل‌های روند پژوهانه از حوزه مطالعات سبک زندگی» و «گفتمان سازی و ایجاد نگرش نو و حساسیت اجتماعی در شبکه نخبگانی کشور نسبت به حوزه مطالعات سبک زندگی» ازجمله اهداف و برنامه های جشنواره ملی کتاب سال سبک زندگی می باشد که حجت‌الاسلام والمسلمین شیخ‌الاسلامی در پایان اظهارات خود به تبیین آن ها پرداخت.
 
امتیاز دهی
 
 

آرشیو
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما