پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403   11:32:04

( جهش تولید با مشارکت مردم )

print

به همت مؤسسه بوستان کتاب؛

چاپ یازدهم کتاب «روش فیش برداری» منتشرشد

  • خلاصه :مؤسسه بوستان کتاب چاپ یازدهم کتاب «روش فیش برداری» نوشته عبدالرحیم موگهی را به دلیل اهمیت یادداشت برداری و استقبال گسترده مخاطبان منتشر کرد.
به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی ( تبلیغ نیوز )، کتاب «روش فیش برداری» نوشته عبدالرحیم موگهی به همت مؤسسه بوستان کتاب منتشر و روانه بازار شد.

«یادداشت برداری» از مطالعات و «فیش برداری» در تحقیقات و «دسته بندی مطالب» و «تنظیم مواد و اطلاعات» و طبقه بندی هر کدام در جایگاه خود، یکی از مرسوم ترین و عمومی ترینِ این شیوه ها در جامعه فرهنگی امروز ماست.

نویسنده در مقدمه این اثر نوشته است: کوشش ما بر این بوده است تا نوشتاری نسبتاٌ کامل و با نگارشی ساده و روان عرضه کنیم. برای این منظور کوشیده ایم با توضیح مطلب و ذکر مثال و ترسیم شکل و آسانی و روان بودن بیان و عبارت ها – به ویژه در روش دسته بندی مطالب – فضایی را زمینه سازی کنیم تا خواننده در آن مبهم گویی را احساس نکند، و به جای آن روشنی و وضوح را لمس کند و به طور کلی در دام درازنویسی ملال آور (اطناب مُمل) و فشرده گویی خلل آفرین (ایجاز مُخل) گرفتار نشویم.

امیدواریم – به خواست خدا – این رساله بتواند دریچه ای را بر بوستان «تحقیق» و «پژوهش» بگشاید و علاقه مندان آغازین این راه را رهگشا باشد، و مقبول اهل نظر واقع شود اما تا چه قبول افتد و چه در نظر آید.

فیش برداری یکی از مراحل مهم در فرآیند پژوهش است که تلاش های علمی پژوهش گر را سامان می بخشد و از هدر رفتن حجم عظیمی از مطالعات و اندیشه های دانشوران جلوگیری می کند. حسرت پایه ای از دانشمندان آن است که چرا نکته ها و اندیشه های قبلی خود را در جایی ننوشته اند.

برخی هم فیش برداری می کنند، اما روش تنظیم و دسته بندی آن را نمی دانند، لذا در هنگام استفاده در میان انبوهی از یادداشت های گوناگون، عاجز می مانند.

ساختار کتاب:

اثر حاضر در دو بخش تنظیم شده است. در بخش اول این اثر مطالبی در خصوص فیش برداری تدوین شده است که از جمله این مطالب می توان به تعریف و مشخصات فیش، ارزش و اهمیت فیش برداری، ابزارها و وسایل فیش برداری، انواع فیش برداری، شکل های فیش برداری، مراحل فیش برداری، روش طبقه بندی و بازیابی فیش ها و... اشاره کرد.

در بخش دوم از این کتاب مطالبی در خصوص روش دسته بندی مطالب(روش تنظیم مواد و اطلاعات) اعم از تعریف و اهمیت دسته بندی، انواع و شکل های دسته بندی، اصول دسته بندی و آداب تزیین دسته بندی مطرح شده است.

برشی از کتاب:

ارزش و اهمیت فیش برداری

قلم و نگارش ارزش و اهمیت والایی دارد، به گونه ای که خدای بزرگ در آیه 1 سوره قلم به آن سوگند یاد می کند.

دهخدا برای لغت نامه خود 45 سال زحمت کشید و سه میلیون «فیش» تهیه کرد. دکتر معین پس از 20 سال تلاش و کوشش و تهیه 300 هزار «فیش» فرهنگ فارسی خود را نوشت.

اصول و نکات فیش برداری

در فیش برداری باید اصول و نکاتی را عایت رعایت کرد: مطالب مفصل و طولانی باید خلاصه شود و پشت فیش مطلبی نوشته نمی شود و آیین نگارش و ویرایش و قواعد درست نویسی و علامت گذاری و زیبانویسی و با دست کم خوانانویسی و صفحه ارایی در هنگام نوشتن فیش ها رعایت شود.

مقداری فاصله در چهار طرف فیش در نظر گرفته شود و همراه داشتن تعدادی فیش در مواقع مختلف برای فیش برداری، شایسته محقق نکته بین است و بهتر است متن فیش و مطالب آن با مداد نوشته نشود و در هنگام مطالعه باید مطابق موضوع تحقیق خود درک نار هر مطلب مهمی علامتی گذاشت.

اهمیت دسته بندی

پایه و اساس تقسیم و دسته بندی نظم و نظام و انضباط است که از نظر اسلام دارای ارزش و اهمیت خاصی است به گونه ای که حضرت امیر المؤمنین علی(ع) ان را به فرزندان و خاندان خود و آیندگان پس از خود سفارش می کنند.

آنان که از کمبود وقت نالانند و برکت در عمر خویش را خواهانند باید به نظم و انضباط و تنظیم و دسته بندی روی آورند که در غیر این صورت، بی نظمی کارهای منظمشان را نیز تباه می سازد. اگر در علوم و معارف و زندگانی روزمره دقت کنیم، خواهیم دید که پایه و اساس همه آنها بر نظم استوار است. در زمانی که قرن بیستم را قرنِ «انفجار اطلاعات و معلومات و انتشارات» نامیده اند، و در هنگامی که نیازهای بشری و ترکیب آن ها با انسان بیش از پیش گسترش می یابد و در نتیجه، وقت و زمان بیشتری را طلب می کند، آیا از این عمر کوتاه و گذرا جز با «نظم و دسته بندی» می توان بهره های ژرف و بسیار را نصیب خویش ساخت؟

کتاب‌دوستان جهت تهیه و مطالعه این کتاب می‌توانند با شماره تلفن 7 ـ 37742155 تماس بگیرند، و یا به سایت www.bustaneketab.ir مراجعه کرده؛ با خرید اینترنتی از تخفیف ویژه برخوردار گردند.

این اثر  در 88 صفحه با شمارگان ۵۰۰ نسخه به قیمت 100۰۰ تومان در کلیه شعبه های بوستان کتاب عرضه می گردد.
 
امتیاز دهی
 
 

آرشیو
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما