سه‌شنبه 28 فروردين 1403   16:54:03

( جهش تولید با مشارکت مردم )

print

به همت دفتر تبلیغات اسلامی تهران؛

نشست علمی ـ پژوهشی «تحلیل گفتمان فرهنگی رسانه» برگزار شد

  • خلاصه :نشست علمی ـ پژوهشی «تحلیل گفتمان فرهنگی رسانه» در پنجمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری دفتر تبلیغات اسلامی به همت نمایندگی تهران این دفتر برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی ( تبلیغ نیوز )، مهدی کاموس در نشست علمی ـ پژوهشی «تحلیل گفتمان فرهنگی رسانه» که در پنجمین نمایشگاه نکوداشت هفته پژوهش و دستاوردهای پژوهشی و فناوری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در مرکز همایش‌های غدیر برگزار شد، با اشاره به اینکه رساندن کتاب به دست مخاطب از اهمیت بسیاری برخوردار است، اظهار کرد: هدف اصلی از برگزاری این نشست، افزایش دانش و بینش فراگیران نسبت به موضوع گفتمان رسانه است.

وی با بیان اینکه باید پیوند میان اجتماع و اندیشه را پیدا کنیم، گفت: ایجاد ارتباط میان تولید کننده محتوا و مخاطبین نیازمند یک زمینه است و در واقع این زمینه‌سازی‌ها هستند که به محتوا، معنا و مفهوم می‌بخشند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: در مواردی برداشت‌ها از گفته‌های ما متفاوت از منظور ما است و این موضوع بر زمینه‌سازی انجام شده بر می‌گردد.

وی با اشاره به اینکه تحلیل گفتمان به معنای شناخت این زمینه‌ها است، افزود: مهمترین فعالیت رسانه‌ها، تغییر پیش زمینه‌ها است و مدیریت دنیا توسط رسانه‌ها نیز بر اساس همین موضوع است.

کاموس با بیان اینکه رسانه به علت همراهی همیشگی مدیریت عواطف ما را در دست دارد، اظهار داشت: موضوع ذهن داستانی، پدیده روز جامعه است و موجب شده تا داستان‌ها بیش از روایات ذهن مخاطبین را تحت تأثیر قرار دهد.

وی با اشاره به اینکه نظریه‌ها بیان وضع موجود هستند و سؤالات بسیاری را پاسخ می‌دهند، گفت: نظریه‌های بسیاری در عرصه رسانه وجود دارد که به ما کمک می‌کند پیام‌های خود را در جامعه تزریق کنیم.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه باید با تلفیق و ترکیب نظریه‌های مرتبط با یکدیگر به تفسیر نظریه‌ها بپردازیم، تصریح کرد: شناخت و ارزیابی پژوهش‌ها، تحلیل محتوا، نشانه شناسی و تحلیل روایت، از جمله ارکان اصلی تحقیق در خصوص روش‌ها و تحلیل گفتمان است.

وی با اشاره به اینکه برای نظریه شناسی باید شناخت لازم نسبت به نظریه‌های ارتباطات، جامعه شناسی و فرهنگی را داشته باشیم، افزود: علم رسانه، شناخت نشانه‌ها و تفسیر متون را به ما آموزش می‌دهد؛ اگر سواد رسانه‌ای در میان افراد جامعه وجود نداشته باشد، در مقابل رسانه‌های خارجی سریعاً مغلوب می‌شویم.

کاموس با بیان اینکه مثال زدن یکی از ابزار رسانه‌ها است، خاطرنشان کرد: از نظر علم رسانه، متون سینمایی و تلویزیونی تنها متن نوشتاری نیستند، بلکه یک عمل اجتماعی بوده که تأثیر بسیاری روی مخاطبین دارد. 

 
امتیاز دهی
 
 

آرشیو
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
بيشتر
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما