جمعه 7 ارديبهشت 1403   01:46:15

( جهش تولید با مشارکت مردم )

print

به همت اداره کتابخانه و اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار شد؛

نشست تخصصی پایگاه های پژوهشی برخط(شیوه های دسترسی، کاربری)

  • خلاصه :نشست تخصصی پایگاه های پژوهشی برخط(شیوه های دسترسی، کاربری) به همت اداره کتابخانه و اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار شد.
به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی ( تبلیغ نیوز )، نشست تخصصی پایگاه های پژوهشی برخط(شیوه های دسترسی، کاربری) با ارائه وحید شریفی مدیر اداره کتابخانه و اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی و دبیر علمی فاطمه معین به همت اداره کتابخانه و اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار گردید.
در ابتدای این نشست شریفی گف: امروزه تولیدات وبی، یکی از زیربنایی ترین قالب های عرضه محتواهای دیجیتالی است؛ زیرا کاربران در هر زمان و مکانی که به اینترنت دسترسی داشته باشند، به آسانی می توانند از امکانات علمی و پژوهشی این گونه پایگاه ها بهره مند شوند. در حوزه علوم اسلامی وبگاه های متعددی را در موضوعات مختلف راه اندازی شده است که از جمله آنها می توان به پایگاه جامع قرآنی، جامع الأحادیث، حوزه نت، نورلایب، نورمگز، قاموس و جامع تاریخ اشاره کرد.
وی افزود: در نورمگز، بخشی به ارائه مقالات کنگره ها و همایش ها اختصاص یافته که کار بسیار خوب و ارزنده ای است. پیش از این، معمولاً در این پایگاه، مقالات مجلاتی که رسماً چاپ شده  بودند، نمایش داده می شد؛ اما از آنجا که یکی از اهداف نورمگز، عرضه همه محتواهای علوم اسلامی و انسانی است، این بخش نیز در نورمگز فعال شد؛ زیرا حجم قابل توجهی از مقالات، در همایش ها، یادواره ها، یادنامه ها، بزرگداشت ها، جشنواره ها و یا کنگره های علمی ارائه می شود و هیچ کدام از اینها روی پایگاه ارائه نمی شد.
مدیر اداره کتابخانه و اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی به معرفی پایگاه نورلایب پرداخت و گفت: نسخه جدید نورلایب، از لحاظ فنی، رشد مناسبی داشته است. یکی از قابلیت های پایگاه، وجود موتور آیات است؛ یعنی به کمک این امکان، کاربر می تواند تمام آیاتِ موجود در کتاب ها را شناسایی کند. در ضمن، آیه مربوطه، به پایگاه جامع قرآن پیوند داده شده است و با کلیک روی هر آیه، می توانید به راحتی تمام ترجمه  ها، تفاسیر، شروح، تجزیه و ترکیب، اَعلام و اطلاعات مرتبطِ دیگر را ملاحظه کند. بر مبنای همین موتور، فهرست آیاتِ مورد استفاده در هر کتاب را ساخته شده است یعنی وقتی شما به هر کتابی منتقل شوید، می بینید در این کتاب از چه آیاتی استفاده شده است. علاوه بر آن، وقتی به وبگاه جامع قرآن بروید، ذیل هر آیه ملاحظه می کنید که این آیه، در چه کتاب هایی آمده است.
در ادامه شریفی افزود: پایگاه هایی مثل جامع الأحادیث، جامع قرآنی و یا پایگاه تاریخ که کارکرد کتابخانه ای هم دارند، اگر بخواهند به متن یک کتاب ارجاع دهند، باید به نورلایب وصل شوند؛ برای مثال، وقتی شما یک حدیث را در وبگاه جامع الأحادیث می بینید، چنانچه بخواهید متن آن در کتاب حدیثی ملاحظه کنید، به پایگاه کتابخانه دیجیتال نور منتقل می گردید و یا اگر بخواهید پیرامون آن موضوع، مقاله ای را مطالعه کنید، به نورمگز پیوند داده می شوید.
وی در پایان به معرفی پایگاه جامع تاریخ پرداخت و گفت: پایگاه جامع تاریخ، به عنوان بزرگ ترین پایگاه گاه  شمار مبتنی بر متون تاریخی است که تلاش دارد تمامی وقایع زمان دار تاریخ اسلام را در محدوده جغرافیایی جهان اسلام و اندکی پیش از تولد رسول خدا(ص) تا نیمه اوّل قرن چهاردهم هجری تحت پوشش خود درآورد و تاکنون موفّق شده بیش از 50 هزار رویداد تاریخی را از 141 منبع استخراج کند که البته این کار، ادامه دارد. در واقع، این وقایع تاریخی را می توان از بیش از 15 هزار شخصیّت تاریخی یا از طریق 2 هزار مکان تاریخی و یا از طریق 362 دوره از دوره های مختلف تاریخی، بازیابی و مشاهده کرد. همچنین، محقّقان می توانند به وسیله کلیدواژه ها یا نمایه هایی که از عناوین رویدادهای تاریخی استخراج شده، وقایع مورد نظر خودشان را ملاحظه نمایند. این پایگاه بر اساس وقایع تاریخی زمان دار که حدّاقل سال آنها مشخّص باشد، سامان یافته است و صفحه اصلی، در حال حاضر، فعلاً اختصاص به رویدادها دارد.
 
امتیاز دهی
 
 

آرشیو
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما