پنجشنبه 9 فروردين 1403   23:47:35

(مهار تورم، رشد تولید)

print

به همت دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی؛

سمینار پایانی پروژه «بررسی جامعه‌شناختی عوامل ضعف صداقت براساس آموزه‌های قرآن» برگزار شد

  • خلاصه :سمینار پایانی پروژه با عنوان «بررسی جامعه‌شناختی عوامل ضعف صداقت براساس آموزه‌های قرآن» موظفی سیدعلی نقی ایازی برگزار گردید.

به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، سمینار پایانی پروژه موظفی سیدعلی نقی ایازی با عنوان «بررسی جامعه‌شناختی عوامل ضعف صداقت براساس آموزه‌های قرآن»  به همت گروه پژوهشی قرآن و مطالعات اجتماعی همزمان به صورت حضوری در اتاق جلسات تخصصی پژوهشکده اسلام تمدنی و مجازی در قالب وبینار برگزار شد.

در این سمینار، سیدعلی نقی ایازی «مجری پروژه» گزارشی از محتوای ارائه شده در این پروژه را ارائه کرد و اظهار داشت: ضعف صداقت و کم رنگ شدن اعتماد، سرمایه اجتماعی را از بین برده و کل نظام اجتماعی را مختل کرده، به شکلی که سیستم نمی تواند به خوبی به کار خود ادامه دهد؛ این مسأله ادامه حیات را براي نظام اجتماعی مشکل می کند.

وی گفت: پرسش اصلی تحقیق این است که علل اجتماعی، زمینه‌ ها و شرایط و آثار وقوع ضعف صداقت در آموزه هاي قرآن چیست؟

عضو هیئت علمی گروه قرآن و مطالعات اجتماعی، پیرامون روش پژوهش نیز تصریح کرد: روش مورد استفاده در این تحقیق، کیفی بوده که به تناسب مسئله تحقیق، تجربة پژوهشگر و دیگر جوانب در فرایند پژوهش از آن استفاده شده است؛ نظریه زمینه ای  Grounded theoryیکی از روش های تحقیق کیفی است که به طور مشخص مورد استفاده قرار گرفته است. به دليل عدم استخراج الگویی از تعامل دلایل ضعف صداقت در منابع دینی، به نظر می رسد بتوان با استفاده از روش پژوهش کیفی و بالاخص بهره مندی از تکنیک نظریه زمینه ای الگوی دلایل ضعف صداقت را از منابع دینی استحصال کرد.

وی افزود: نحوۀ کاربست این روش در موضوع تحقیق نیز بدین شرح بوده است: ابتدا آیاتی که در خصوص عوامل، شرایط، زمینه ها، پیامد و آثار، آسیب شناسی و... ضعف صداقت مطالبی ارائه کرده اند، شناسایی شد؛ با توجه به مفهوم ظاهری این دسته از آیات عملیات کدگذاری باز دربارة آن ها انجام شد؛ بدین معنا که کدی متناسب با سیاق آیه به آن می دهیم، در ادامه چنانچه سیاق ظاهری پذیرنده کد نباشد، یعنی مفهوم ظاهری دلالت روشن و واضحی از آن استنباط نشود، به آن دسته از تفاسیری که در بیان معنوی مفاهیم آیه دلالت روشن تری می کند مراجعه کرده و کد انتسابی را بر اساس آن گزاره تفسیری ارائه می کنیم. (کد گذاری باز آیات) در مرحلۀ بعد محتوا و ابعاد هر یک از مقولات و مفاهیم ترسیم می شود و نهایتا الگوی ارتباطی محتوا و بعد ناظر به آن، تحلیل می شود (کدگذاری محوری آیات) در نهایت کدگذاری گزینشی آیات مبتنی بر یکپارجه سازی تعاملی است که میان تحلیلگر و داده ها رخ می‌دهد.

در این جلسه، محمدباقر آخوندی «ناظر علمی پروژه»، سیدمصطفی احمدزاده «رئیس پژوهشکده اسلام تمدنی و سرپرست گروه قرآن و مطالعات اجتماعی»، آقایان محمد بهرامی، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد خامه‌گر، سیدمحسن میرسندسی «اعضای هیئت علمی گروه پژوهشی قرآن و مطالعات اجتماعی، و مجتبی فانی «رئیس ادارۀ امور پژوهشی پژوهشکدۀ اسلام تمدنی» حضور یافتند.

 
امتیاز دهی
 
 

آرشیو
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما