جمعه 10 فروردين 1403   14:59:13

(مهار تورم، رشد تولید)

print

رییس دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی تبیین کرد:

نقش مهارت حل مسأله در داشتن ذهن خلاق

  • خلاصه :رییس دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با بیان اینکه مهارت حل مسأله کمک می کند تا افراد، ذهن خلاق داشته باشند و به دنبال ایده های جدید بروند، به گام های اساسی در مسیر حل مسأله پرداخت.
به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی ( تبلیغ نیوز )، حجت الاسلام و المسلمین محمدمهدی مسعودی در هفته دهم از دوره تخصصی «روش شناسی نظریه پردازی» که به همت گروه حکمت و کلام جدید پژوهشکده اسلام تمدنی با همکاری معاونت پژوهش و مرکز نخبگان و استعدادهای برتر حوزه علمیه خراسان با موضوع «روش شناسی حل مسأله دینی» برگزار شد، با بیان اینکه حل مسأله یک مهارت و توانایی است، اظهار داشت: مسأله یابی، فرآیندی شناختی و رفتاری است که فرد به کمک آن خواهد توانست برای مسائل ذهنی و عینی خویش، راه حل های مؤثر و مفیدی بیابد و آن هنگام که این مسائل به حوزه باورهای بشر ارتباط یابد، مسیر حیات بایسته او را تحت تأثیر قرار خواهد داد و نحوه سلوک و منش فردی، اجتماعی و… را سامان خواهد داد.

وی با اشاره به اینکه ما در طول حیات خویش با مسائل بسیاری مواجه هستیم که نیازمند به کشف، تجزیه، تحلیل و حل دارد، گفت: هدف نهایی حل مسئله، غلبه بر موانع و پیدا کردن بهترین راه حل برای معضلات و موضوعات است.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، مهمترین معیار و گزینه برای حل مسأله را، بینش دانست و تصریح کرد: این مهارت می تواند به فرد کمک کند تا به تفکر پرداخته و منطقی‌ترین راه حل را برای مقابله با چالش ها برگزیند؛ همچنین بتواند از چالش پیش آمده به عنوان یک فرصت استفاده کرده و توانایی‌های خویش را شکوفا کند و نیز به دنبال آموختن مهارت جدیدی باشد تا از عهده مشکل پیش آمده برآید.

وی با بیان اینکه مهارت حل مسأله کمک می کند تا افراد، ذهن خلاق داشته باشند و به دنبال ایده های جدید باشند، به گام های اساسی در مسیر حل مسأله اشاره کرد و افزود: تعریف واضح و دقیق مسأله، جمع آوری شواهد و داده ها، اعتبارسنجی داده ها و روش، شناسائی منابع و نحوه مراجعه به آنها، تجزیه و تحلیل اطلاعات به دست آمده و شناسایی علل، عوامل، ریشه ها و پیشنهاد راه حل یا راه حل ها، از مراحل اساسی در حل مسائل محسوب می شوند.

حجت الاسلام و المسلمین مسعودی اظهار داشت: آن چه که در مسیر مسأله به ویژه مسائل دینی و پرسش های در پیش روی دینداران، از اهمیت به سزایی برخوردار بود و هر تحقیق ممکن است به آن مبتلا گردد، آفت "توهم مسأله" است.

وی با بیان اینکه توهم مسأله‌ می تواند ناشی از تمایز ندادن میان مسأله و پرسش باشد، گفت: درک صحیح محقق از تمایز مسأله و پرسش، برای تفکیک فعالیت علمی و پژوهشی از فعالیت ترویجی، ضرورت دارد.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی تصریح کرد: در گستره چالش ها و مسأله های در پیش روی دین و دینداران که روندی رو به تزاید داشته است.

وی افزود: آنچه از اهمیت و تأثیر شایانی برخوردار است، تصویر صحیح صورت مسأله و ارائه تبیین و تعریفی دقیق از آن باشد، در غیر این صورت مواجهه با مسأله خطا که خطا بودن و نا به صواب بودن آن مخفی و ناپیداست، هرگز پاسخ و راه حلی را در پی نخواهد داشت.

حجت الاسلام والمسلمین مسعودی با اشاره به اینکه مراجعه صحیح به منابع و گردآوری بایسته داده ها و به درستی کنار هم نهادن آنها، به دور از مفروضات پیشینی ذهن که مراجعه به متن را تحت الشعاع خویش قرار دهد، از اهمیت ویژه ای در مسیر حل مسأله به ویژه مراجعه با مسأله های دینی برخوردار است، خاطرنشان کرد: قواعدی از این دست در روش شناسی بایسته حل مسأله و ارائه پارادایم های دینی صحیح، ضروری بوده و نیازمند به کارورزی در ضمن ارائه موردهای عینی و در دسترس می باشد.
 
امتیاز دهی
 
 

آرشیو
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما