پنجشنبه 9 فروردين 1403   13:45:28

(مهار تورم، رشد تولید)

print

به همت دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی؛

پیش نشست همایش ملّی «معنویت‌های نوظهور؛ شاخصه ها و نقدها» برگزار شد

  • خلاصه :پیش نشست همایش ملّی «معنویت‌های نوظهور؛ شاخصه ها و نقدها» به همت دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی ( تبلیغ نیوز )، گروهی از مسؤولان اندیشه‌ورز و گروه‌های علمی مرکز مدیریت حوزه، در نشستی با موضوع «معنویت‌های نوظهور» گرد هم آمدند و در این خصوص به تبادل نظر پرداختند.

هدف از برگزاری این نشست و دعوت از اساتید و پژوهشگران حوزه علمیه خراسان، مشارکت علمی و ارسال مقالات برای همایش ملّی «معنویت‌های نوظهور، شاخصه ها و نقدها» است که در اسفند 98 برگزار خواهد شد.

این گزارش حاکی از آن است که امروزه در ایران و به‌ویژه شهرهایی همچون مشهد، شاهد فعالیت معنویت‌های نوظهور و وارداتی هستیم که تعدادی از این گروه‌ها فراگیرتر و جدی‌تر به عرصه آمده‌اند تا به اعتقادات و مبانی فکری اقشار آسیب‌هایی جدی وارد کنند؛ یکی از این گروه‌های فعال در خراسان‌های شمالی، رضوی و جنوبی، جریانی موسوم به تفکر نو (New Thought) است؛ تفکر نو، یک دین جدید است که خاستگاه آن، آمریکاست و از قرن نوزدهم به تدریج شکل گرفت و در قرن بیستم هم رسماً با نام «تفکر نو» شناخته شد.

ویلیام جیمز در کتاب «تنوع تجربه دینی»، از تفکر نو یاد کرده و آن را دین «سالم‌اندیشی» می‌نامد؛ دینی که بر خوش‌بینی افراطی تأکید کرده و هدف آن، ایجاد شادی است؛ وی در مقابل دین، روح‌های بیمار را معرفی می‌کند که بر احساس گناه و اندوه تکیه دارند.

شیوه ترویج تفکر نو، به‌گونه‌ای است که نامی‌از آن به میان نمی‌آید، ولی آموزه‌هایش به طور گسترده‌ای تبلیغ می‌شود؛ این جریان بر نیروی ذهن تأکید می‌کند و خدا را نمادی از قدرت نامحدود و خلاقیت درونی افراد می‌داند؛ «قانون جذب و تجسم خلاق» آموزه‌های مشهور تفکر نو می‌باشد.

گفتنی است که برخی از اقشار تحصیل کرده نیز درگیر این مباحث شده‌اند و آموزه‌های تفکر نو را بر آیات و روایات تطبیق می‌دهند.

 
امتیاز دهی
 
 

آرشیو
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما