پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403   17:18:38

( جهش تولید با مشارکت مردم )

print

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان مطرح کرد:

زبان مشترک برای گفت‌وگو؛ لازمه تحقق جهاد تببین

  • خلاصه :رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با بیان اینکه تبیین به معنای روشنگری و داشتن استدلال قوی است، گفت: اگر قرار بر وجود استدلال قوی است، به فهم مشترک و زبان گفت‌وگو نیاز داریم و همین تفاوت جهاد تبیین با تبلیغ سنتی است که در جهاد تبیین، مبانی مشترک و زبان گفت‌وگو واجب است.
به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی(تبلیغ نیوز)، حجت الاسلام والمسلمین عبدالرسول احمدیان با حضور در دفتر خبرگزاری ایسنا و ایکنای اصفهان در مجموعه معاونت فرهنگی جهاد واحد اصفهان با بیان اینکه دفتر تبلیغات اسلامی یک نهاد حوزوی و انقلابی در دل حوزه علمیه است که با هدف فرآوری محصولات حوزه و ایجاد ارتباط بین حوزه، جامعه و حاکمیت ایجاد شده است، اظهار کرد: مخاطبان دفتر تبلیغات اسلامی دو نهاد بالادستی و پایین‌دستی یعنی حاکمیت و جامعه هستند، با توجه به انتصاب رئیس و هیئت امناء دفتر تبلیغات توسط مقام معظم رهبری و ارائه دستورالعمل‌ها و مأموریت‌ها توسط ایشان، دنبال کردن منویات رهبری که سفارش‌هایی هدفمند و پراهمیت هستند را مأموریت خود می‌دانیم.
وی گفت: نکته‌ای که در چند سال اخیر در سخنان رهبری تکرار شده و می‌توان آن را به‌عنوان مطالبه ایشان در نظر گرفت، جمله معروف ایشان است که «دفتر تبلیغات نماد روشنفکری حوزه است»؛ ما این جمله را مطالبه رهبری از دفتر تبلیغات می‌دانیم و بر اساس همین مطالبه و با هدف تحقق آن، این ساختار را پیش می‌بریم. انعطاف در فعالیت‌های دفتر و تغییر رویه‌های انجام‌شده در فعالیت‌های دفتر تبلیغات اسلامی به همین دلیل است، زیرا لباسی که در کودکی بر کسی پوشانده می‌شود، در بزرگ‌سالی قابل‌استفاده نیست و این به علت فرایند رشد فرد است، همین‌طور رویه‌های دفتر تبلیغات اسلامی نیز با طی فرآیند رشد تغییر کرده است و در مدت فعالیت تأثیرگذاری داشته‌ایم و نمره قابل قبول می دهیم، اگر چه در موقعیت مطلوب نیستیم.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با بیان اینکه مخاطب دفتر تبلیغات اسلامی جامعه و حاکمیت است، تصریح کرد: در دوران مختلف وزنه توجه به این دو مخاطب متفاوت بوده است، زمانی توجه به جامعه بیشتر بوده و زمانی دیگر توجه به حاکمیت، اما ارتباط دفتر با حوزه علمیه مداوم است، چراکه یک‌سویه ارتباط ما، همواره حوزه علمیه بوده است که منابع محتوایی و انسانی را تأمین می‌کند. در پنج سال گذشته تمرکز بر مخاطب عمومی بوده، اما در پنج سال آینده تمرکز فعالیت‌های دفتر تبلیغات اسلامی به سمت حاکمیت تغییر کرده و این تغییر مخاطب در برنامه‌ها محسوس خواهد شد.
* مجموعه‌های کارکردمحور و عدم توجه به مسئله روز جامعه
وی به علل تغییر مخاطب اشاره کرد و افزود: دفتر تبلیغات اسلامی نسبت به سایر نهادهای فرهنگی بودجه زیادی ندارد و اگر قرار بر تقسیم بودجه بر مخاطب یعنی بدنه جامعه باشد، قطعاً تأثیرگذاری چندانی نخواهیم داشت، اما اگر بتوانیم به مراجعی که سرچشمه تصمیم‌گیری برای امور فرهنگی کشور هستند، خدمات بدهیم، اثرگذاری بیشتر خواهد بود. از سوی دیگر با توجه به شکاف معنادار میان حاکمیت و مردم، نیاز بود که حلقه واسطی وظیفه همبستگی و کاهش شکاف را ایفا کند.
حجت الاسلام والمسلمین احمدیان با بیان اینکه ارزیابی فعالیت نهادهای فرهنگی سخت و مشکل است، اظهار داشت: ما در دریای متلاطم فضای فرهنگی جامعه تا حدی تأثیرگذار بوده‌ایم، اگر چه از وضع موجود راضی نیستیم و این تلاش هر روزه به همین دلیل است، باید پرسید که اگر این فعالیت‌ها انجام نمی‌شد و اگر دفتر تبلیغات اسلامی در فضای فرهنگی جامعه حضور نداشت چه اتفاقی می‌افتاد؟ همان‌طور که این سؤال برای سایر سازمان‌ها و نهادها نیز مطرح است؛ به ‌طور مثال آیا دانشگاه توانسته نیازهای علمی و فنی جامعه را پاسخ بگوید؟ اگر پاسخ مثبت باشد مشکلات سطح جامعه و ضعف صنایع از کجا ناشی می‌شود و اگر پاسخ منفی است پیشرفت‌های علمی فعلی از چه مسیری ایجادشده است؟ بنابراین، دفتر تبلیغات مثل همه نهادها و سازمان‌ها در حال فعالیت و تأثیرگذاری است، اما با وضع مطلوب فاصله دارد و فاصله بین وضع موجود و وضع مطلوب نیز، تا جایی که موجب ناامیدی نشود لازم است تا باعث تلاش و پیشرفت شود.
وی به شکل‌گیری ادبیات مسئله‌محوری در دفتر تبلیغات اسلامی اشاره و تأکید کرد: مسائل کشور را با برنامه‌ریزی کارکردی نمی‌توان حل کرد، باید در هر بخش ‌و نهاد به سمت حل یک مسئله خاص حرکت کنیم، تجربه نشان داده که هر مجموعه‌ای از مجموعه‌های فرهنگی، علمی و اقتصادی که فعالیت مسئله محور داشتند، موفق بودند و نمونه این موضوع را می‌توان در پژوهشکده رویان دید که چون در هر برهه بر یک مسئله خاص تمرکز داشت، به‌عنوان یک مجموعه موفق علمی شناخته می‌شود، این در حالی است که مجموعه‌های کارکردمحور در کشور ما فراوان‌اند، سازمان‌هایی که ادعای کار دقیق و عمیق دارند و در واقع هم پرکار هستند، اما به علت عدم توجه به مسئله روز جامعه، موفقیتی ندارند.
* مسئله‌محوری؛ مهم‌ترین دستاورد قابل‌ عرضه دفتر تبلیغات اسلامی
رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، یکی از مشکلات کشور را کارکردمحوری دانست و تصریح کرد: بسیاری از مشکلات کشور ناشی از این است در کشور ما جایی برای برنامه‌ریزی کلان مسئله‌محور وجود ندارد و مسائل خاص کشور در برنامه‌ریزی‌ها دنبال نمی‌شود، همین سبب شده که علی‌رغم تعدد دستگاه‌های فرهنگی، مشکلات همچنان باقی باشد، اگرچه تعدد دستگاه‌های فرهنگی در ذات خود مفید و تجمیع آن‌ها آسیب‌زا است، اما این نافی ایجاد اتاق فکر واحد برای تصمیم‌گیری مسئله‌محور در مسائل خاص و مهم کشور نیست و دفتر تبلیغات اسلامی با چند سال سابقه در پیاده‌سازی این رویکرد آمادگی ارائه این مدل به سازمان‌ها و نهادهای دیگر را دارد.
وی، مسئله‌محوری را مهم‌ترین دستاورد قابل‌ عرضه دفتر تبلیغات اسلامی و نمادی از روشنفکری دینی دانست و گفت: این نوع مواجهه با مسائل جامعه و برنامه‌ریزی، یکی از دستاوردهای فرهنگی بزرگ دفتر تبلیغات اسلامی است، ذیل این مدل در چهار حوزه فکری و فرهنگی میزهای تخصصی تعریف ‌شده و هر میز به یک یا دو مسئله خاص به‌صورت کاملاً جزئی و تخصصی می‌پردازد، به‌طور مثال، میز خانواده در دفتر تبلیغات اسلامی، مسئله «کاهش آمار طلاق در ۵ سال اول زندگی مشترک در بین زوجین» را مورد توجه قرار داده است.
حجت الاسلام والمسلمین احمدیان با بیان اینکه اولین چالش جهاد تبیین، تبیین نشدن همین مفهوم است، اظهار داشت: تبیین به معنای روشنگری و داشتن استدلال قوی است، اگر قرار بر وجود استدلال قوی است، نیاز به فهم مشترک و زبان گفت‌وگو داریم و همین تفاوت جهاد تبیین با تبلیغ سنتی است که در جهاد تبیین، مبانی مشترک و زبان گفت‌وگو واجب است؛ برای اجرای جهاد تبیین لوازم و مقدماتی وجود دارد که هنوز نتوانستیم آن‌ها را فراهم کنیم و مهم‌ترین لازمه آن ایجاد زبان و ادبیات مشترک بین افراد مختلف در جامعه است.
وی اضافه کرد: در حال حاضر دو قشر در جامعه یکدیگر را به دروغ‌گویی متهم می‌کنند و این نشان‌دهنده عدم وجود مبانی مشترک و زبان گفت‌وگو در بین افراد جامعه است و تا زمانی که این مبانی و محیط سالم برای گفت‌وگو ایجاد نشود، جهاد تبیین صورت نمی‌گیرد.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با بیان اینکه منظور مقام معظم رهبری از جهاد تبیین، تبیین دستاوردهای نظام است که به مطالبه ایشان درباره ایجاد تمدن نوین اسلامی بازمی‌گردد، خاطرنشان کرد: تمدن ارکان و اضلاعی دارد که ازجمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به بُعد سیاسی، بعد فرهنگی و بعد اقتصادی اشاره کرد که بدون پیشرفت در هر یک از این ابعاد، تمدن ایجاد نمی‌شود، اما تحلیل ما این است که منظور رهبر معظم انقلاب از جهاد تبیین، توجه به بعد فرهنگی برای رسیدن به خودباوری و امید است؛ نسلی که قرار است تمدن را ایجاد کند، باید به لحاظ فرهنگی هویت و آشنا به سبک زندگی اسلامی باشد و از اعتمادبه‌نفس و امید به آینده برخوردار باشد که این ویژگی‌ها تنها با تبیین دستاوردها ایجاد می‌شود.

 
 
امتیاز دهی
 
 

آرشیو
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما