پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403   08:51:02

( جهش تولید با مشارکت مردم )

print

در نشست «مهارت‌های تربیت اعتقادی کودک و نوجوان» مطرح شد:

زیربنای تربیت دینی کودک و نوجوان، اعتقادات است/ مراحل تقویت ایمان در کودک

  • خلاصه :کارشناس مرکز ملّی پاسخگویی به سؤالات دینی در اصفهان گفت: زیربنای تربیت دینی کودک و نوجوان، اعتقادات است و اگر می‌خواهیم فرزندان‌مان در اخلاقیات و عبادات درست رفتار کنند، باید رشد و تقویت ایمان آنها را در دستورکار قرار دهیم.

به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی ( تبلیغ نیوز )، یزدان رضوانی در نشستی با عنوان «مهارت‌های تربیت اعتقادی کودک و نوجوان» ویژه کارشناسان مرکز ملّی پاسخگویی به سؤالات دینی در اصفهان اظهار داشت: در تربیت دینی کودک و نوجوان، نگاه‌ها بیشتر به سمت مسائل عبادی و شاخصه‌های رفتاری معطوف است و خانواده‌ها برای اینکه ببینند فرزندشان خوب تربیت شده است یا نه، معیارهایی مثل نماز خواندن، روزه گرفتن، حجاب داشتن و... را بررسی می‌کنند، در صورتی که زیربنا و ریشه رفتارهای دینی یا همان عبادیات به اعتقادات برمی‌گردد؛ چنانکه امیرالمؤمنین(ع) در روایتی می‌فرماید: «ریشه سستی در نماز، ضعف ایمان است». بنابراین، اگر خواهان تربیت فرزندانی هستیم که در عبادات و اخلاقیات درست رفتار کنند، بدون اینکه ایمان آنها را رشد دهیم، انتظار بی‌جایی است.

وی با اشاره به اینکه در غرب، پژوهش‌های خوبی راجع به روانشناسی ایمان انجام شده، ولی در کشور ما به این موضوع کمتر پرداخته شده است، افزود: موضوع روانشناسی ایمان این است که نهال ایمان چگونه در وجود انسان شکل می‌گیرد و چه مراحلی را طی می‌کند تا به بلوغ برسد.

کارشناس مرکز ملّی پاسخگویی به سؤالات دینی با اشاره به ابعاد فطرت و رابطه آن با ایمان، تصریح کرد: در گام اول گفته می‌شود، تا قبل از دوسالگی، پایه‌های اولیه ایمان در انسان شکل می‌گیرد، بر این مبنا که کودک با نوعی میل و شناخت فطری به دنیا می‌آید. فطرت سه بعد شناختی و معرفتی، گرایشی و احساسی؛ و کنشی و رفتاری دارد. بعد معرفتی این است که انسان وقتی به دنیا می‌آید، پروردگارش را می‌شناسد و با او بیگانه نیست و با توجه به اینکه در بدو ورود به دنیا، دستگاه ذهنی علت و معلولی را به‌صورت پیش‌فرض با خود دارد، برای هر چیزی از جمله عالم هستی به دنبال علت می‌گردد که بعضاً این علت را خلق و گاهی نیز آن را شناسایی می‌کند.

وی ادامه داد: کودک علاوه بر شناخت خدا، نسبت به او گرایش و احساس محبت نیز دارد و اضافه بر این‌ها، میل به پرستش خدا نیز در وجودش تعبیه شده، لذا انسانی که به دنیا می‌آید، خداشناس، خداجو و خداپرست است. لذا، کودک هر سه مورد را در فطرت خود به صورت پیشفرض دارد و این پدر و مادر هستند که با رفتارهای خود جنبه شناختی یا احساسی فطرت او را شکوفا یا مختل می‌کنند.

علاقه مندان جهت مطالعه متن کامل این خبر به سایت دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان مراجعه نمایند.

 
امتیاز دهی
 
 

آرشیو
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما