پنجشنبه 9 فروردين 1403   11:32:17

(مهار تورم، رشد تولید)

print

زنگ بهشت؛ رویدادی برای شناسایی خلاقیت و نوآوری طلاب مدارس

  • خلاصه :رویداد ملی «زنگ بهشت» برای شناسایی و حمایت از ایده های نو، ابتکارات، خلاقیت ها و نوآوری‌های طلاب فعال در مدارس دانش آموزی از امروز کلید خورد و تا پایان تیر ۱۴۰۲ ادامه دارد.
نشست خبری رویداد ملی «زنگ بهشت» با محوریت فعالیت های تبلیغی و تربیتی طلاب در مدارس دانش آموزی با حضور حجج الاسلام حمید نیکزاد مشاور وزیر و دبیر ستاد همکاری های حوزه و آموزش و پرورش، محمد قطبی مدیر خانه خلّاق و نوآوری اشراق و علیرضا فجری رئیس دفتر تبلیغات اسلامی تهران، امروز ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲در سالن جلسات دفتر تبلیغات اسلامی نمایندگی تهران برگزار شد.

در ابتدای این نشست حجت الاسلام نیکزاد مشاور وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: در رویداد ملی «زنگ بهشت» چند هدف در نظر گرفته شده است. یکی از این اهداف استفاده از خرد جمعی است، یعنی با توجه به نگرش های متفاوت در زیست بوم های متعدد، طلاب و روحانیون خوش سلیقه و خوش فکری که در این فضای فرهنگی تنفس کرده اند و بهتر می توانند ایده های نو را ارائه دهند، لذا مبنای دانش بنیان بودن در این طرح برای ما مهم است.

وی اظهار کرد: قدم اول، شناسایی ابتکارات و طرح های موثر تبلیغی طلاب و روحانیون است که برخی از آن ها با حضور در طرح امین قابل دستیابی است. برخی طلاب خواهر و برادر نیز که در مدارس دانش آموزی حضور فعالی دارند می توانند ایده های بسیار خوبی طراحی و اجراء کنند.

نیکزاد با بیان اهداف دیگر رویداد ملی «زنگ بهشت»، گفت: ارزیابی و تقدیر از طرح های برتری که در قالب رویداد ملی به دست ما می رسد از اهداف دیگر این برنامه است. هدف سوم، ایجاد شرایط مستندسازی و بازنمایی دستاوردهای موثر است که باید در فضای فرهنگی بتوان نشان داد. باید گفته شود که چه اتفاقاتی در حال رقم خوردن است.

دبیر ستاد همکاری های حوزه و آموزش و پرورش از اعطای تسهیلات لازم به صاحبان ایده های نو خبر داد و بیان کرد: هدف دیگر، فراهم کردن تسهیلات برای تولید و عرضه محصولات نوآورانه مبلغان و طلاب و همچنین کمک به رشد و شتاب‌دهی گروه های نوآورانه برای کسب اعتبارنامه شرکت های خلاق و توسعه کمی آنها است.

وی افزود: حضور چند هزار طلبه در مدارس سراسر کشور و انجام فعالیت‌های تبلیغی اعم از طرح امین، تدریس و معلمی، اقامه نماز جماعت و تبلیغ‌های مناسبتی، فرصتی ایجاد کرده که طلبه‌ها بتوانند در زمینه تقویت ارزش‌های دینی و فرهنگ اسلامی در مدرسه و بین دانش‌آموزان فعالیت تبلیغی و کنشگری مناسبی داشته باشند، لذا در نظر داریم طرح، ایده، دستاورد، خلاقیت و اقدامات موثری که مبلغین و طلاب توانسته‌اند با ذوق و مهارت خود در محیط مدرسه و تعامل با دانش آموزان اجرا کنند را شناسایی و مقدمات تقویت و توسعه این خلاقیت و نوآوری‌ها را به وجود بیاوریم.

به گفته حجت الاسلام و المسلمین نیکزاد علاقمندان می توانند برای کسب اطلاع بیشتر و ثبت ایده ها، ابتکارات و نوآوری های خود به پایگاه رویداد ملی «زنگ بهشت» به نشانی http://zangebehesht.ir مراجعه کنند.

فراخوانی برای طلاب خلاق و مبتکر

در ادامه این نشست خبری، حجت الاسلام و المسلمین محمد قطبی مدیر خانه خلّاق و نوآوری اشراق با بیان سرمایه های معنوی طلاب، گفت: هر طلبه ای چهار سرمایه دارد. سرمایه اول علم و دانش است، سرمایه دوم اخلاق و سیره است که در ارتباطات بسیار موثر بوده و در روایات فراوان از حضرات معصومین تاکید شده است که قبل از این که دعوت به خوبی ها را با کلام نشان دهیم، با اخلاق و رفتار به مردم نشان دهیم.

وی به سرمایه های سوم و چهارم اشاره کرد و ادامه داد: دو سرمایه دیگر باید اضافه شود تا ضریب تأثیر یک طلبه در مدرسه افزایش یابد؛ یکی ابزار و محصولاتی است که در اختیار طلبه قرار می گیرد. مانند کتاب و ابزارهای رسانه ای نوین که به آن فناوری های تربیتی گفته می شود و یکی هم الگوها و روش های فعالیت است که هر چه این دو سرمایه، آگاهانه تر، عالمانه تر و به روزتر باشد، می توان الگوهای دقیقی داشت و موفق تر عمل کرد. به عبارت دیگر این چهار سرمایه در کنار هم باعث می شود تا یک طلبه و روحانی در مدرسه موفق شود.

مدیرعامل مرکز ملی نوآوری و خلاقیت های اشراق اظهار کرد: در واقع باید گفت ما به دنبال شناسایی سرمایه سوم و چهارم یعنی محصولات نوآور و الگوهای فعالیت خلاقانه در مدرسه هستیم. ما به جای این که خودمان گروهی را تشکیل دهیم و به طلاب توصیه کنیم، به سبک فراخوان این کار را انجام دادیم.

وی اضافه کرد: بیش از چهل هزار طلبه به شکل‌های مختلف در مدارس در حال فعالیت هستند و این افراد ابداعات و ابتکاراتی را ایجاد کردند و بهره‌وری‌های موفقی دارند که باید از این ابتکارات استفاده و آنها را فراگیر کرد تا در سطح گسترده‌تر استفاده شود.

قطبی تأکید کرد: این رویداد فراخوانی برای طلابی است که کارهای مبتکرانه برای آموزش انجام دادند تا از این طریق این ابتکارات ثبت و پس از داوری کمک کنیم تا این الگوها دیده و معرفی شوند. معرفی الگوها و ابتکارات سبب تکثیر آنها می‌شود و منجر به ثمردهی بیشتر خواهد شد.

وی اضافه کرد: «زنگ بهشت» از این باب انتخاب شده که اساساً زمان‌ها در مدرسه با کلمه زنگ دسته‌بندی می‌شود و بهشت، آرمان و آرزوی همه فعالیت دینی است و ترکیب این دو تداعی کننده این است که فعالیت‌های تبلیغی و تبیینی تداعی کننده این اتفاق است.

مدیرعامل مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق از طلاب دعوت کرد تا ابتکارات و نوآوری‌های خود را در سایت رویداد به نشانی Zangebehesht.ir ثبت کنند.

پایان تیرماه؛ آخرین مهلت ثبت ایده ها، ابتکارات و نوآوری ها

حجت الاسلام علیرضا فجری رئیس دفتر تبلیغات اسلامی شعبه تهران هم در این نشست اعلام کرد: مهلت ثبت نام در رویداد ملی «زنگ بهشت» تا پایان تیر ۱۴۰۲ است و داوری های هم تا آخر مرداد به پایان می رسد و در اواخر شهریور اختتامیه برگزار می شود و در کنار آن نیز نمایشگاهی از آثار برتر را به نمایش خواهیم گذاشت.

وی ادامه داد: خروجی و نتیجه رویداد «زنگ بهشت» قرار است به پژوهش و محصول تبدیل شده و وارد بازار شود تا با معرفی افراد شاخص و برتر صاحب ایده و ابتکار از ایده‌های آنها به صورت بهینه و گسترده استفاده شود.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی تهران در رابطه با شاخص‌های داوری آثار بیان کرد: شاخص اصلی آثار نوآوری، ابتکار عملی، تکثر پذیری و قابلیت اجرای این فعالیت‌ها در سایر مدارس، تنوع و اقبال دانش‌آموزان، کم‌هزینه بودن انجام فعالیت‌ها در مدارس است. ایده‌ها اگر این شاخص‌ها را داشته باشند به عنوان ایده‌های برگزیده انتخاب خواهند شد.

فجری جوایز رویداد را اینگونه اعلام کرد: از برگزیدگان صاحبان ایده حمایت مادی و معنوی خواهد شد و به ایده برتر ۲۰ میلیون تومان، نفر دوم ۱۰ میلیون تومان و نفر سوم پنج میلیون تومان جایزه تعلق می‌گیرد.

وی در پایان گفت: برخی از طلاب به دلیل مشغله های فراوان نتوانند در این رویداد ثبت نام کنند، ولی این امکان فراهم شده تا معلمان و مربیان نیز بتوانند آثار برتر طلاب را ثبت کنند. حتی دانش آموزان نیز می توانند فعالیت های جذاب روحانیون و طلاب را در پایگاه رویداد ملی «زنگ بهشت» به نشانی http://zangebehesht.ir ثبت کنند.
 
امتیاز دهی
 
 

ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما