تبليغات





















اخبار فرهنگی
نامه رهبر انقلاب به جوانان اروپا
همه باید برای تاریخی کردن نامه رهبری تلاش کنیم کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به این که همه باید برای تاریخی کردن نامه رهبری تلاش کنیم، افزود: جوان غربی تشنه معارف دین است، اما به تنهایی نمی تواند به معارف حقیقی اسلام دست پیدا کند؛ از این رو ما باید او را کمک کنیم و چهره اسلام حقیقی را به او نشان دهیم.

به گزارش سرویس اندیشه خبرگزاری رسا در زمانی که دشمن، با شگردهای مختلف در صدد تخریب اسلام حقیقی و نشان دادن چهره ای غیر واقعی از اسلام است؛ رهبر معظم انقلاب، با تدبیری هوشمندانه و موقعیت شناسی عالمانه، نامه ای به جوانان اروپا و امریکای شمالی می نویسند و توجه آنان را به اسلام حقیقی جلب می کنند.

 

اصل نامه نگاری و فلسفه و حکمتی که در آن مطرح شده است مورد تأمل است. مهندسی واژگان در این نامه مشهود است؛ چرا که ایشان در ضمن استفاده از ادبیات خواص پسند و در عین حال قابل فهم برای توده‌های مردم، «9سوال» و «2 درخواست» از مخاطبان را با هم تلفیق کرده، عقل و خرد و عواطف و احساسات مخاطبان را تؤامان به کار می گیرند.

 

در واقع باید اذعان نمود که ظرف و مظروف نامه هوشیارانه و مبتکرانه ولی امر مسلمین جهان، که توجه دنیا را به خود جلب کرده است، انبوهی از نکات تحلیلی و مصادیق توصیفی را شامل می‌شود که اثرات و بازتاب آن در دراز مدت مشخص خواهد شد.

 

 

در این خصوص رسالت خود دیدیم تا درباره نامه رهبر معظم انقلاب به جوانان اروپا و امریکای شمالی، با خانم رشیدیان، کارشناس مسائل سیاسی و استاد مدرسه علمیه اسلام شناسی حضرت زهرا(س) مشهد گفت و گویی تفصیلی داشته باشیم، تا مخاطبان بیش تر با فلسفه و حکمت ابتکار هوشمندانه رهبر معظم انقلاب آشنا شوند.

 

ضمن سپاس از استاد گرانقدر، بخش اول این مصاحبه را تقدیم خوانندگان می کنیم.

 

رسا - با توجه به پروژه اسلام هراسی غرب، تحلیل حضرتعالی درباره ابتکار حکیمانه رهبر معظم انقلاب در ارسال نامه و پیام به جوانان اروپا و آمریکای شمالی چیست؟

 

در روابط بین الملل چهار عنصر در نظر گرفته می شود؛ نخست فرد پیام دهنده، دوم فرد پیام گیرنده یا همان مخاطب، سوم محتوای پیام و چهارم نیز ابزار پیام باید مشخص باشد. به طور نمونه گاهی مجلس شورای اسلامی پیامی را خطاب به پارلمان فلان کشور ارسال می کند. 

 

در رابطه با پیام آیت الله خامنه‌ای(مدظله العالی) به جوانان اروپا و آمریکای شمالی، پیام دهنده شخص مقام رهبری  هستند و پیام گیرنده جوانان اروپا و آمریکای شمالی و ابزار پیام، سایت‌ها و فضاهای مجازی هستند که از طریق آن ها، می‌توان این پیام را به جهان منتقل کرد. 

 

رهبر معظم انقلاب، فارغ از این که رهبری سیاسی، دینی کشور را بر عهده دارند و جدای از این مسئولیت و منصب، به عنوان یک رهبر دینی و انقلابی، در برهه ای که موج اسلام هراسی در غرب، به اوج خود رسیده است، نامه‌ای خطاب به جوانان اروپا و امریکای شمالی می‌نویسند و فطرت‌های حقیقت‌جو را متوجه اسلام حقیقی می کنند. 

 

نکته قابل توجه این است که ایشان، قشر خاصی را ملاک قرار ندادند؛ مثلا نفرمودند که فقط جوانان دانشگاه یا شما جوانان فلان دهه؛ بلکه عموم جوانان را مخاطب قرار دادند.

 

رسا- چرا رهبر معظم انقلاب جوان ها را خطاب قرار دادند؟

 

جوانان فطرت پاک دارند، تنها قشری که حقیقتا در فقر فرهنگی قرار گرفتند همین قشر جوان هستند. غرب آن ها را از واقعیت های دین خودشان نیز دور کرده است. متأسفانه آن ها به دین کامل خودشان هم اشراف ندارد و از اصل مسیحیت اطلاعی ندارند. 

 

رهبر، ذهن جوان را خطاب قرار دادند؛ چرا که جوانان دنبال حقیقت هستند. ذهن جوان جستجوگر، پردازشگر، کنجکاو و بی شائبه است. یعنی می شود روی آن سرمایه گذاری کرد. رهبر به آن ها گفتند تحت تاثیر اربابان زر و زور و تزویر که به خاطر اهداف خودشان اسلام را به گونه ای دیگر معرفی می کنند، نباشید؛ چرا که گروه های تروریستی چون القاعده، طالبان و داعش و .. ساخته دست خود اینها هستند.

 

رسا- چرا باید جوانان اروپا و آمریکای شمالی بیشتر در مورد اسلام واقعی آگاهی داشته باشند؟

 

رهبر معظم انقلاب در نامه خود می فرمایند:«من در اینجا نمی خواهم به هراس های گوناگونی که تاکنون به ملّتهای غربی القاء شده است، بپردازم. شما خود با مروری کوتاه بر مطالعات انتقادی اخیر پیرامون تاریخ، می‌بینید که در تاریخنگاری‌های جدید، رفتارهای غیر صادقانه و مزوّرانه‌ی دولتهای غربی با دیگر ملّتها و فرهنگهای جهان نکوهش شده است.» 

 

 

ایشان در ادامه می‌افزایند:«تاریخ اروپا و امریکا از برده‌داری شرمسار است، از دوره‌ استعمار سرافکنده است، از ستم بر رنگین‌پوستان و غیر مسیحیان خجل است؛ محقّقین و مورّخین شما از خونریزی‌هایی که به نام مذهب بین کاتولیک و پروتستان و یا به اسم ملیّت و قومیّت در جنگهای اوّل و دوّم جهانی صورت گرفته، عمیقاً ابراز سرافکندگی می‌کنند.».

 

رهبر معظم انقلاب از جوان‌ها می خواهند که بدون تعصب و با خاطر جمعی، تاریخ قرون گذشته غرب را مطالعه کنند؛ چرا که غرب در قالب نژاد پرستی و مبارزه با سیاهان، دیگران را به بردگی کشیده اشت، آمریکا از گذشته تا اکنون، کشور ها را به استعمار خود درآورده است. اکنون نیز همان استعمار ادامه دارد و به تعبیر رهبر معظم انقلاب با استعمار فرانو روبرو هستیم. 

 

از این رو استعمار ادامه دارد و تنها مدل آن تغییر کرده است؛ اگر در گذشته جنگ نظامی بوده است، اکنون در قالب تهاجم فرهنگی و ناتوی فرهنگی است؛ اکنون غرب در قالب فساد و فحشا جوامع را به بردگی می کشد.

 

غرب، جوان ها را از واقعیت های بشری دور کرده است

 

رهبر معظم انقلاب می فرمایند:«خواسته‌ دوم من این است که در واکنش به سیل پیشداوری‌ها و تبلیغات منفی، سعی کنید شناختی مستقیم و بی‌واسطه از این دین به دست آورید. منطق سلیم اقتضاء میکند که لااقل بدانید آنچه شما را از آن میگریزانند و میترسانند، چیست و چه ماهیّتی دارد.

 

من اصرار نمی کنم که برداشت من یا هر تلقّی دیگری از اسلام را بپذیرید بلکه میگویم اجازه ندهید این واقعیّت پویا و اثرگذار در دنیای امروز، با اغراض و اهداف آلوده به شما شناسانده شود. اجازه ندهید ریاکارانه، تروریست های تحت استخدام خود را به عنوان نمایندگان اسلام به شما معرفی کنند.». 

 

 

 

غرب، جوان ها را درگیر خودشان کرده و از واقعیت های بشری دور کرده است. آن ها را سرگرم زرق و برق و تجمل و فسادهای اخلاقی و چالش های اجتماعی و غیره کرده است. غرب مانع از این می شود که اسلام حقیقی به جوان ها معرفی شود و جوان غربی خود باید با رجوع به منابع اصیل اسلامی این خلأ را پر کند.  

 

دشمن روی گروه های تروریستی که چهره اسلام را خشن معرفی می کند، سرمایه گذاری می کند و نکته قابل توجه این است که عده زیادی از این نیروهای داعش فعلی تبعه شهرهای اروپایی و امریکایی هستند. البته خیلی کم احتمال می دهیم که بسیاری از جوانان تحقیق کرده به این گروه ها می پیوندند؛ بلکه آن ها با تصور این که اسلام واقعی است، به آن ها پیوسته اند.    

 

و این نکته راه باید متذکر شد که ما نیز در این موضوع مقصر بودیم؛ چرا که که اصل اسلام را به جهان عرضه نکردیم، ما اصل دین را به زیبایی ارائه نکردیم؛ از این رو این رسالت بر دوش ما است که آموزه های بانشاط دین را به جهان عرضه کنیم.

 

بعد از انقلاب اسلامی، در بعضی ابعاد، اعم از نظامی و پزشکی پیشرفت کردیم. اما در کارهای فرهنگی ضعیف بودیم. این ایرادی و انتقادی است که باید بپذیریم. اصلاح این عرصه، نیاز به تلاش همه دارد؛ لذا نباید تنها حرف بزنیم، بلکه باید همه باید برای اصلاح آن دست به کار شده و تلاش کنیم.

 

رسا- با توجه به سیاه‌نمایی‌هایی رسانه‌های غربی چگونه جوانان اروپایی شناخت مستقیم و صحیحی نسبت به اسلام پیدا کنند؟

 

رهبر معظم انقلاب خطاب به جوانان اروپا و امریکای شمالی می فرمایند:«اسلام را از طریق منابع اصیل و مآخذ دست اوّل آن بشناسید. با اسلام از طریق قرآن و زندگی پیامبر بزرگ آن(ص) آشنا شوید. من در اینجا مایلم بپرسم آیا تاکنون خود مستقیماً به قرآن مسلمانان مراجعه کرده‌اید؟

 

 

آیا تعالیم پیامبر اسلام (ص) و آموزه‌های انسانی و اخلاقی او را مطالعه کرده‌اید؟ آیا تاکنون به جز رسانه‌ها، پیام اسلام را از منبع دیگری دریافت کرده‌اید؟ آیا هرگز از خود پرسیده‌اید که همین اسلام، چگونه و بر مبنای چه ارزشهایی طیّ قرون متمادی، بزرگترین تمدّن علمی و فکری جهان را پرورش داد و برترین دانشمندان و متفکّران را تربیت کرد؟».


 

جوان اروپایی اطلاع ندارد که دولتمردانش چطور دارند او را گول می زنند؛ لذا این جاست که رهبر معظم انقلاب از جوانان می خواهند که درباره اسلام حقیقی تحقیق کنند و بدون واسطه دنبال آن بروند؛  ایشان راه بدون واسطه را رجوع به قرآن و اهل بیت(ع) بیان می کنند.

 

جوان غربی، تشنه آموزه های دین اسلام است

 

جوان غربی تشنه معارف دین است، اما به تنهایی نمی تواند به معارف حقیقی اسلام دست پیدا کند؛ لذا این رسالت مهم و سنگین به جوانان ایران اسلامی سپرده شده است، رهبر راه نشان دادند و این وظیفه ما است که جوان غربی را برای آشنایی با اسلام حقیقی کمک کنیم، ما جوانهای مسلمان که کار فرهنگی می کنیم و دغدغه فرهنگی داریم باید او را کمک کنیم و راه را به او نشان دهیم. 

 

ما در کشور اسلام زندگی می کنیم و امکانات داریم، ما به راحتی به کتب دینی، مکان های دینی، ارگان ها و نهادهای فرهنگی دسترسی داریم، اما برای جوان غربی امکانات نیست، دست او بسته است؛ از این رو ما باید برای ارائه حقیقت اسلام به مذاهب مختلف از کاتولیک گرفته تا بودا و هندو و غیره راهکار داشته باشیم. 

 

برای معرفی قرآن به جوانان غربی، نباید تنها به ترجمه کردن آن به زبان های متخلف اکتفا کنیم؛ چرا که هر اندازه من جوان مسلمان از ترجمه متوجه می شوم، او نیز متوجه می شود؛ جوان مسلمانی که با آموزه های اسلامی آشنا است و با پیش زمینه ترجمه قرآن را مطالعه می کند، از ترجمه چقدر متوجه می شود که جوان اروپایی متوجه شود؟  

 

 

لذا این هنر نیست که تنها به ترجمه قرآن بسنده کنیم؛ بلکه هنر این است که ما باید بتوانیم قرآن را در قالب تفسیر کامل و تفسیر جامع به جوان غربی ارائه بدیم. این نکته ای را نیز باید متذکر شویم که دشمن، بخاطر دور نگه داشتن جوانان از حقیقت اسلام، وانمود می کند که قرآن تحریف شده است و این رسالت ماست که این پیام را به جوان غربی برسانیم که قرآن کریم تحریف نشده است و هرگز تحریف نیز نخواهد شد.

 

رسا- امام خمینی(ره) در دهه 60 نامه ای به گورباچف می نویسند و اکنون نیز رهبر معظم انقلاب به عموم جوانان اروپا و امریکای شمالی، به نظر شما شباهت های این دو نامه چیست و حکمت و فلسفه این پیام ها را تبیین بفرمایید؟

 

ما می بینیم شبیه این نامه که آیت الله خامنه‌ای(مدظله العالی) به جوانان اروپا و آمریکای شمالی دارند، اوایل دهه 60 امام خمینی(ره) نیز خطاب به گورباچف، آخرین رئیس جمهور اتحاد جماهیر شوروی می نویسند؛ نکته حائز اهمیت این است که هر دو نامه دعوت به اسلام است، اما هر کدام مخاطب خاص خود را دارد؛ آیت الله خامه ای(مدظله العالی) اشاره به شخص خاص و چهره خاص ندارد و عموم جوانان اروپا و امریکای شمالی را مورد خطاب قرار می دهند،، در حالی که امام خمینی(ره) شخص گورپاچف را مورد خطاب قرار می دهند. 

 

ما معتقدیم که ان شا الله با ظهور حضرت مهدی(عج) این دین جهانی خواهد شد؛ لذا دین اسلام، مختص  یک نقطه و یک برهه و یک زمان نیست؛ بلکه دین اسلام، دین جهانی است و تحقق این هدف نیاز به زمینه سازی دارد.

 

در همین راستا هدف از تشکیل انقلاب اسلامی ایران، نیز صادر کردن آن به جهان بود و تمام تلاش امام خمینی(ره)  برای تشکیل انقلاب اسلامی ایران، جهانی کردن دین اسلام بود.

 

 

رسا- چرا غرب که مدعی آزادی بیان است، اجازه نمی‌دهد گفتمان اسلام ناب و انقلاب اسلامی به گوش ملت‌ها و مردمشان برسد؟ 

 

یقین داشته باشید که انقلاب اسلامی ایران به جهان صادر شد. در خاورمیانه، بحث بیداری اسلامی مطرح شد. حقیقتا بیداری اسلامی از انقلاب اسلامی وام گرفت و این همان چیزی است که غرب از آن می ترسد و برای جلوگیری از رشد آن، هزینه های فراوان صرف می کند. 

 

دشمن، پروژه مهندسی شده اسلام ستیزی و هراسی را در رأس برنامه های خود قرار داده است و برای اجرای نقشه های خود از راه های مختلف وارد می شود؛ از ساخت فیلم های ضد اسلامی گرفته تا آموزش نیروهای تروریستی. دشمن میلیاردها دلار  هزینه  می کند تا به هر شکلی شده هالیوود و کمپانی فیلم سازی یهود را در اختیار بگیرد. 

 

دشمن گروه های ضد اسلام و مخرب را تقویت می کند و به آن ها برچسب گروه اسلامی می زند؛ از این رو گروه های ضد اسلامی تروریستی به نام القاعده، طالبان و داعش، که اسم هایشان عوض می شود، اما ماهیتشان یکی است، به وجود آورده، شاخ و برگ داده، از نظر اقتصادی قوی می کند؛ اما اسم دین روی اینها می گذارد.

 

دشمن از نمادهایی که برای یک مسلمان ارزش است استفاده می کند؛ لذا می بینیم  یک پرچم سیاه که روی آن نوشته «لا اله اله الله محمد رسول الله» را به دست گروه های تروریستی می دهد و همچنین ظاهرشان را با ریش های فراوان که برای یک مسلمان ارزش است، درست می کند. و با این کار تبلیغ چهره به چهره بدی را انجام می دهد. 

 

دشمن، مسلمانان را یکسری افراد خیلی خشن، حیوان صفت نشان می دهد؛ آن ها با چاقو روی سر چند تبعه اروپایی یا آسیایی ایستادند که یا زنده زنده می خواهند آن ها را آتش بزنند. یا با بدترین شکل با دلر و اره انسان های بی گناه را می کشند.

 

نتیجه این می شود که اسلامی را به جهان معرفی می کند که هر جای جهان، گروه داعش یک تروری و یک کار خشونت آمیز می دهد انجام  می دهد، جوانان اروپا عمل آن ها به پای اسلام می گذارند؛ لذا این مهم بر دوش ماست که ما نیز برای مقابله با نقشه های دشمن سرمایه گذاری کنیم.

 

 

رسا- زمینه سازی برای تحقق اهداف این نامه، بیشتر متوجه چه افرادی در داخل کشور است؟

 

از صدر اسلام تا اکنون، دین با خطرات زیادی روبرو بوده است و همچنان روبرو است، اکنون نیز با این هجمه های گسترده ای که دشمن بر علیه دین دارد، خطرات به مراتب بیش تر از گذشته و وظیفه و رسالت سنگین تری بردوش ما است. 

 

مسؤلین کشور باید برای انعکاس و تاریخی کردن این نامه، هزینه کنند؛ لذا در قدم اول باید مسؤولین کشور و متولیان فرهنگی را درگیر کنیم و از آن ها مطالبه کنیم. باید از آن ها بخواهیم که کار فرهنگی آن ها در سال94، کارکردن روی نامه رهبری باشد. و در قدم بعدی، باید تشکیل کارگروه بدهیم و از کسانی که در زمینه فضای مجازی تخصص دارند دعوت به همکاری کنیم و به صورت های مختلف روی نامه رهبری کار کنیم. 

 

برای انعکاس نامه رهبر باید تشکیل کارگروه بدهیم. بیاییم اگر مسلط به زبان های مختلف هستیم، ابعاد مختلف آن را باز کنیم و باید به این مهم توجه کرد که با هجمه و تعابیر توهین آمیز وارد نشویم؛ بلکه همانند رهبر معظم انقلاب، فطرت پاک و حقیقت جو را مورد خطاب قرار داده و پیام ایشان را به سراسر دنیا برسانیم.

 

رسانه و حوزویان نیز به نوبه خود وظیفه خطیری نسبت به این نامه بر دوش دارند. لذا بازتاب و انعکاس نامه رهبری بر دوش همه سنگینی می کند و همه ما باید برای تاریخی کردن آن تلاش کنیم و می بایست به گونه ای کار کینم که یقین داشته باشیم حداقل اصل نامه به دست تمام جوانان اروپا و امریکای شمالی رسیده است.

 

رسا - با تشکر از این که وقت خود را در اختیار ما قرار دادید.

 

بنده هم متقابلا از خبرگزاری رسا تشکر می کنم؛ موفق و سربلند باشید.

 

(ادامه دارد...)

منبع: خبرگزاری رسا
 
امتیاز دهی
 
 



تعداد بازديد اين صفحه: 9016
Guest (PortalGuest)

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (شعبه اصفهان)
مجری سایت : شرکت سیگما