تبليغات





















اخبار فرهنگی
حجت الاسلام و المسلمین دکتر رضا رمضانی، رییس مرکز اسلامی هامبورگ
حجت الاسلام و المسلمین دکتر رضا رمضانی، رییس مرکز اسلامی هامبورگ
رییس مرکز اسلامی هامبورگ: نامه رهبر معظم انقلاب به جوانان اروپا و آمریکا مقابله با نسخه های تقلبی اسلام بود رییس مرکز اسلامی هامبورگ نامه رهبر معظم انقلاب اسلامی را به جوانان اروپا و آمریکا، جامع و به موقع توصیف کرد که با بیان چالش ها و تهدیدها، زمینه روشنگری را در مقابله با نسخه های تقلبی اسلام در عرصه بین الملل فراهم آورده است.

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین دکتر رضا رمضانی در این یادداشت که امروز در پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله خامنه ای منتشر شده است، با وضعیت ویژه مغرب زمین و جهان پس از کمونیسم به اشاره های راهبردی پیام رهبر معظم انقلاب پرداخته است که متن کامل آن به شرح زیر است:

** وضعیت ویژه مغرب زمین

پیام رهبر انقلاب به جوانان اروپا و آمریکای شمالی، بیش از همه موید وجود وضعیت و شرایط ویژه ای است که در این منطقه جغرافیایی و فرهنگی وجود دارد. البته در عین حال، محتوای پیام و رسالت تعیین شده در آن می تواند مربوط به همه جوانان در شرق و غرب عالم باشد، زیرا آنچه در حال حاضر اتفاق افتاده است مسوولیت هر انسان عدالت خواه و حقیقت جویی را برمی انگیزد تا به صورت جدی بر آن چه بر دنیای معاصر می گذرد، آگاه و مطلع باشد. برای بیان شرایط ویژه منطقه اروپا و آمریکای شمالی، به عنوان نمونه، می توان از این موارد یاد کرد:

1.پروژه اسلام هراسی و اسلام ستیزی که به صورت جدی، پنهان و آشکار، با موج رسانه ای قوی از اتاق های فکر و مدیریت راهبردی در حال پیگیری است.

2. توسعه ی هتاکی علنی به ادیان و پیامبران بزرگ الهی از جمله پیامبر اعظم (ص) به بهانه ی آزادی بیان و قداست زدایی از هر امر مقدس به شکل های مختلف.

3. معرفی اسلام در رسانه ها و مراکز علمی و آکادمی از طریق افراد غیرمتخصص و کسانی که رویکرد حداقلی نسبت به دین دارند و در نتیجه، درصددند که دین را به انزوا بکشانند تا اثر اجتماعی خود را از دست بدهد.

4. ترویج دو نوع قرائت از اسلام، یعنی اسلام لیبرال و اسلام افراطی-تکفیری، به جای اسلام ناب.

5. پروژه ی تشدید اختلافات مذهبی به گونه ای که پیروان مذاهب و بلکه یک مذهب را با هم درگیر کنند و موارد فراوان دیگر.

**جهان بعد از فروپاشی کمونیسم

بعد از فروپاشی شوروی و ایدئولوژی کمونیسم، احساس کاذب یکه تازی به بلوک غرب دست داد و خود را بی رقیب دید، اما به ناگاه با موج بیداری اسلامی مواجه شد و این حقیقت را واضح تر از همیشه در مقابل خود یافت که اسلام با توجه به جامعیتی که دارد و می تواند پاسخ گو باشد، رقیبی بی بدیل و شکست ناپذیر است.

آن ها با انجام تحقیقات دامنه دار علمی و میدانی، این نکته را به خوبی دریافته اند که اسلام در هر عصری برای اداره امور انسان و جامعه بشری می تواند برنامه ارایه دهد. آن ها به فراست دریافته اند که ظرفیت مدیریتی اسلام می تواند جریان لیبرالیسم فردی، فرهنگی و مانند آن را همچون تفکر مارکسیسم، دیر یا زود به موزه های تاریخ بفرستد.

از این رو، تمامیت خواهان و طراحان سلطه جهانی تلاش می کنند به صورت جدی آن را مهار کنند. البته این ظرفیت مخصوص اسلام ناب و اصیل است که پیام آور صلح، دوستی، محبت، معنویت، اخلاق، عدالت و عقلانیت است، وگرنه اسلام مروج خشونت، تبعیض بین مرد و زن، قشری گری و طایفه گرایی، پادشاهی، دیکتاتوری و استبداد که امروزه پرچم آن در حجاز، امارات و شیخ نشین های عربی برافراشته است، هیچ گاه چنین ظرفیتی را ندارد.

لذا طبیعی است که آنان به هر شکلی و با هر وسیله ای، با چنان تفسیر نابی از اسلام مقابله کنند.

** برجسته سازی نسخه های تقلبی از اسلام

از همین روی، در اروپا و آمریکای شمالی، همه روزه شاهد نفرت پراکنی علیه اسلام و مسلمانان هستیم. به عنوان نمونه، در غرب پروژه ای هفده ساله با صرف چندین میلیون یورو درباره قرآن تعریف شده است که فقط به جنبه تاریخی آن می پردازد و فرضیه تحقیقش این است که آن چه در قرآن کریم است، در کتب گذشتگان موجود بوده و از این جا می خواهند نتیجه بگیرند که علوم موجود در قرآن کریم، محصول تجربه و دانش بشری بوده است و لذا فقط برای دوران خودش توانایی اثرگذاری داشته و عنصر فراعصری در آن یافت نمی شود.

همچنین در دانشگاه ها و محافل علمی مختلف از افرادی که به اسلام لیبرال گرایش دارند دعوت می شود تا کارکردهای اسلام را تقلیل دهند و جایگاه قرآن را تا حد ممکن تنزّل دهند و به گونه ای قوانین اجتماعی و شریعت انسان ساز اسلام را انکار کنند و جلوی تأثیرگذاری فکری، عقیدتی و مدیریتی آن را بگیرند.

از سویی دیگر، عده ای نیز به صورت تخصصی و برنامه ریزی شده، برای ترسیم چهره ای خشن و افراطی از اسلام تلاش می کنند. این گروه ها با تمسک به برخی از آیات جهاد، اسلام را دینی خشن و پیامبر اسلام (ص) را فردی جنگجو و مروج خشونت معرفی می کنند. آن ها برای ترویج تفکرات مسموم خود، گاهی حتی از شخصیت های فکری موجه سوء استفاده می کنند تا هرچه بیشتر به پروژه اسلام هراسی و اسلام ستیزی دامن بزنند.

در کنار این همه، باید به ابزار هنر و رسانه اشاره کرد که در قبضه آن هاست. ساخت سالانه صدها فیلم در سینمای هالیوود و تولید موزیک ویدئوهای مختلف، استفاده از فضای اینترنت، فضای سایبری، شبکه های اجتماعی، تلویزیون، ماهواره و انتشار هزاران جلد کتاب، رمان، مجله و نشریه همسو، از دیگر نمونه هاست.

مصاحبه های هدفمند هفتگی در تلویزیون، با ترویج نگاه های گزینشی در آیات و روایات و تمسک به اخبار غیرمستند و تاریخ غیرمعتبر و مانند این ها، از نمونه های بارز این مسایل است.

شکل عام تر این ماجرا در یک سطح گسترده تر، به صورت مطلق دین هراسی و دین ستیزی نمود پیدا می کند؛ به طوری که در بعضی از جلسات که با عالمان مسیحی داریم، آنان از تشویق به تقدس زدایی و تلاش سیاست گذاران پنهان و رسانه ها برای ترویج پدیده بی دینی و گسترش آته ایسم و در نتیجه، عدم حضور جوانان در مراسم مذهبی کلیسا حتی هفته ای یک بار، اظهار نگرانی فراوان می کردند.

توهین به حضرت عیسی مسیح(ع) و حضرت مریم مقدس(س) که بارها توسط نشریه هایی همچون مجله «شارلی ابدو» صورت گرفته است، در همین راستا باید تفسیر شود.

**افزایش روزافزون جمعیت مسلمانان در غرب

با قطع و یقین می توان ادعا کرد ظرفیتی که امروزه در اروپا و غرب پدید آمده، در هیچ زمانی به این شکل وجود نداشته است. وجود بیش از 50 میلیون مسلمان در اروپا، یک حقیقت است که به ناچار اشخاص مغرض را در برابر این واقعیت خاضع خواهد ساخت.

حتی برخی از همین اتفاقاتی که توسط غربی ها به وقوع پیوسته است مانند تشکیل احزاب ضداسلام در برخی از کشورها و یا اهانت به قرآن و پیامبر (ص) انگیزه و زمینه مطالعه را برای برخی که به دنبال حقیقت هستند، ایجاد کرده است؛ به طوری که همین روزها عده ای مسلمان شدند و اکنون هم بسیاری در حال مطالعه و بررسی اسلام و شخصیت پیامبر اکرم(ص) هستند.

ما با برخی از افراد مواجه بوده ایم که پنج بار قرآن کریم را با ترجمه خوانده اند و پس از مطالعات گسترده پیرامون تاریخ اسلام و مسلمانان، به دین مبین اسلام مشرف شده اند.

به نظر می رسد به خاطر همین گرایش جدی به اسلام و آموزه های آن است که این پروژه اسلام هراسی و اسلام ستیزی به مرحله شتاب رسیده است و اکنون از همه ابزارهای رسانه ای، مراکز علمی و دانشگاهی و مانند آن برای رسیدن به مقاصد خود استفاده می کنند.

اما آن چه مشاهده می شود این است که تاکنون همه این ها نتیجه عکس داده و گرایش به اسلام را بیشتر کرده است. البته اثر دفعی، آنی و زودگذر بعد رسانه ای نسبت به عده ای انکارناپذیر است و با موج رسانه ای، این هراس در برخی از مردم کم اطلاع و ساده اندیش بیشتر شده است.

از سویی دیگر، نباید فراموش کنیم که جریان افراطی تکفیری جهادی، که با مدیریت پنهان دستگاه های اطلاعاتی به شکل پیچیده، هدایت و مدیریت می شود، عملا بیشترین تاثیر منفی را بر اسلام پذیری دارد.

همچنین نباید از جریان افراطی که آن هم به نام شیعه و در غرب مدیریت می شود غافل بود؛ چراکه معتقدیم بدترین ضربه به حقیقت، دفاع ناقص و نامطلوب از آن است.

**اشاره های راهبردی در پیام رهبر انقلاب

اینجانب معتقدم پیام رهبر انقلاب با جامعیتی که داشت، بسیار بجا و به وقت نگاشته شد و با توجه به اشاره های راهبردی و بیان چالش ها و تهدیدها، زمینه روشنگری را در عرصه ی بین الملل فراهم خواهد کرد.

مخاطب پیام حضرت آقا، عموم جوانان حتی غیرمسلمانانی هستند که فطرت های پاک و دل های بی آلایش دارند و هنوز در منجلاب تباهی آن چنان غرق نشده اند که دیگر میل و اشتیاقی برای شنیدن سخن حق نداشته باشند.

جوانان اروپا برخلاف سیستم حاکم نظام سلطه، مثل همه جای دنیا، جوانانی ساده و باصفا با ویژگی هایی چون صداقت، حق جویی و حق پذیری هستند و ظرفیت بسیار بالایی برای به هم ریختن نقشه های شوم تحریف واقعیات و ترویج اسلام هراسی و اسلام ستیزی دارند.

به یقین، قدرت منطقی سخن حق این توان را دارد که در قلب رسانه سالاران زورگو و تزویرگر، نیروهای تازه نفس جذب و مشتاقان حقیقت را به اردوگاه حق طلبان دعوت و جذب کند.

لایه دیگری از مخاطبان ایشان، جوانان مسلمانی هستند که به واسطه دور افتادن از جهان اسلام، تاکنون نتوانسته اند حقیقت پیام دین خود را به درستی دریافت کنند و در هیاهوی تبلیغات به ظاهر انقلابی سلفیون تکفیری و جهادی، متحیر مانده اند تا جایی که برخی از آنان که از دنیای مادی خسته شده اند و در جست وجوی معنویت هستند؛

جذب این گروه ها شده اند و حتی به زعم و گمان اشتباه خود، مدتی را برای جهاد به کشورهای اسلامی همچون عراق و سوریه رفته اند و ناخواسته در خدمت اهداف تروریست های از خدا بی خبر قرار گرفته اند.

خواسته مهم رهبر معظم انقلاب از جوانان اروپا و آمریکای شمالی این است که به مطالعه مستقیم و بی واسطه درباره اسلام و قرآن کریم روی بیاورند و اجازه ندهند دیگران به جای آنان بیندیشند، اعلام نظر کنند و دست به اقدام بزنند.

تردیدی ندارم پیام ایشان، که از صمیم قلبی وارسته صادر شده و دارای پشتوانه عظیمی از تجارب و مطالعات بین المللی و منطقه ای است، ان شاء الله موجب بیدار شدن وجدان های زیادی در غرب خواهد شد.

منبع: خبرگزاری ایرنا
 
امتیاز دهی
 
 



تعداد بازديد اين صفحه: 4505
Guest (PortalGuest)

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (شعبه اصفهان)
مجری سایت : شرکت سیگما