تبليغات





















اخبار دفتر تبليغات اسلامي اصفهان
محور دیدگاه‌های رهبری در حوزه بانوان
1401/10/8 پنجشنبه جلوگیری از ظلم به زن؛ محور دیدگاه‌های رهبری در حوزه بانوان طلبه رشته مطالعات اسلامی زنان با بیان اینکه محور کل سخنان مقام معظم رهبری، جلوگیری از ظلم به زنان است، گفت: ایشان بر این موضوع تأکید دارد که مردم و مسئولان با همه امکانات خود باید از زنان دفاع کنند و مانع ظلم به آنها شوند.
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، مسئله حقوق، وظایف و محدودیت‌های زنان در سال‌های اخیر همواره از مسائل خاص و چالش‌برانگیز بوده است. مقام معظم رهبری به‌عنوان ولی‌فقیه و عالی‌ترین مقام نظام جمهوری اسلامی ایران به موضوع زن توجه زیادی داشته و به مناسبت‌های مختلف به آن پرداخته‌ است. ریحانه علی‎‌عسکری، طلبه سطح سه رشته مطالعات اسلامی زنان در مؤسسه آموزش عالی حوزوی مجتهده امین(ره)، وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان در پايان‌نامه خود با موضوع «واکاوی اندیشه‌های مقام معظم رهبری درباره زن» که سال ۱۴۰۰ دفاع شده، به این موضوع پرداخته و خبرنگار ایکنا از اصفهان درباره این پایان‌نامه، گفت‌وگویی با وی انجام داده است.

علی‌عسکری با بیان اینکه هدف ما بررسی دیدگاه‌‎های مقام معظم رهبری به‌عنوان عالی‌‎ترین فرد سیاسی و مذهبی در جامعه بود، اظهار کرد: با توجه به مطالعات مربوط به رشته تحصیلی، اطلاعاتی در خصوص زن در اسلام و غرب داشتم. بنابراین، مصمم بودم نحوه برخورد مقام معظم رهبری در حوزه احکام ثانویه را بررسی کنم. این کار با بررسی سخنان ایشان انجام شد، زیرا رهبر معظم انقلاب به علت ولی‌فقیه بودن امکان ایجاد انعطاف و تغییر در احکام را دارند.

وی با بیان اینکه این پژوهش یک کار گروهی است، گفت: من و چند نفر از دوستان به بررسی آرای مفسران و علما با استفاده از داده‌های متفاهم معرفتی پرداختیم. در این روش پژوهشی، از گزاره‌هایی استفاده می‌شود که مورد پذیرش تمام مردم دنیا هستند و حتی در صورت ترجمه این پژوهش، فردی در کشورهای دیگر هم متوجه این گزاره‌های بنیادی می‌شود.

این طلبه رشته مطالعات اسلامی زنان ادامه داد: مقام معظم رهبری نسبت به زن دیدگاهی تعادلی دارد و با توجه به نیازهای زمانه، احکام را شامل انعطاف می‌داند. این نگاه، نه مثل غرب دچار افراط و نه مثل بعضی از ادیان تحریف شده، دچار تفریط است. ایشان در زمینه مسائل زنان به چند مورد تأکید دارد؛ یکی از این مسائل، اسلامی‌سازی است. از نظر مقام معظم رهبری، مسائل زن در کشور باید اسلامی‌سازی شود. همچنین تهاجم فرهنگی در مسئله زن، بررسی مقایسه‌ای زن در اسلام و غرب، توجه زیاد به شرایط زمانه، توجه به مسئله ظلم به زن، حقوق زن و مشکلات جامعه ایرانی در این زمینه و ارائه صحیح احکام و استفتائات، از دیگر موارد مورد تأکید ایشان است.


انعطاف نگاه مقام معظم رهبری در موضوع زنان

وی تأکید کرد: از نکاتی که در این پژوهش برای من قابل توجه بود، انعطاف نگاه مقام معظم رهبری در موضوع زنان بود. نگاه تعادلی و انعطاف‌پذیر ایشان در این حوزه و تفاوت آن با سایر علما و مفسران بسیار قابل توجه است. پایان‌نامه من، بررسی سخنان رهبر انقلاب طی ۴۰ سال بود و از این‌رو، کار بسیار گسترده بود و کمتر به این صورت به آن پرداخته شده است. در اغلب پژوهش‌ها، به سخنان به‌صورت بازه‌های ۱۰ یا ۲۰ ساله یا به‌صورت موضوعی پرداخته می‌شود. به همین دلیل، این پایان‌نامه حالت کتاب پیدا کرده است و از هر بخش می‌توان به یک نتیجه رسید.

علی‌عسکری با اشاره به بخش‌های پایان‌نامه خود ادامه داد: در بخش حقوق زن، مقام معظم رهبری بر این موضوع تأکید دارد که مردم و مسئولان با همه امکانات خود باید از زنان دفاع کنند و مانع ظلم به آنها شوند. همچنین ایشان به این موضوع اشاره می‌کند که در اسلام، ظلم به زن وجود ندارد و هر ظلمی به او صورت می‌گیرد، ناشی از اجرا نشدن اسلام است. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای(مدظله العالی) بر آسیب‌شناسی مسائل زنان و رفع آسیب‌های موجود تأکید دارد. ایشان همچنین مقام زن را در بیانات بسیاری، به‌ویژه به‌مناسبت ولادت و شهادت حضرت زهرا(س) بیان کرده و به مسائل مربوط به حقوق، اشتغال و تحصیل زن می‌پردازد.

وی افزود: مقام معظم رهبری بر تحصیل زن به‌عنوان راهی برای آگاهی و مانعی برای ظلم به او تأکید می‌کند. در واقع، محور کل سخنان ایشان، جلوگیری از ظلم به زن است. در زمینه اشتغال نیز مقام معظم رهبری مشاغلی را که زن می‌تواند و باید در آنها فعالیت کند و مشاغلی که کار در آنها، خود نوعی ظلم به زن محسوب می‌شود، نام می‌برد. ایشان بر حضور زنان در بعضی از مشاغل، از جمله پزشکی در همه حوزه‌ها و پرستاری تأکید دارد.


تأکید مقام معظم رهبری بر حق فعالیت اجتماعی و اشتغال زنان

این طلبه رشته مطالعات اسلامی زنان با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری بر حق فعالیت اجتماعی و اشتغال زنان گفت: ایشان بر توجه به خانواده و فرزندان و در اولویت قرار دادن خانواده برای زنان تأکید دارد، اما در عین حال، سفارش می‌کند که اگر زنان علاقه به داشتن شغل دارند، مردان باید به آنها کمک کنند و به این صورت نباشد که همه بار فعالیت اجتماعی و امور مربوط به منزل بر دوش زنان باشد.

وی تصریح کرد: با توجه به‌ کلیت داشتن موضوع این پایان‌نامه، اگر پژوهشگران موضوعات مختلف مربوط به زن مثل حجاب، اشتغال، تحصیل و... را به‌صورت جزئی در اندیشه مقام معظم رهبری بررسی کنند، یا به این موضوعات به‌‌صورت مقایسه‌ای در اندیشه ایشان و سایر علما بپردازند، به نتایج جذاب و قابل توجهی دست پیدا خواهند کرد.


مشاهده در خبرگزاری ایکنا





 
 
امتیاز دهی
 
 



تعداد بازديد اين صفحه: 766
Guest (PortalGuest)

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (شعبه اصفهان)
مجری سایت : شرکت سیگما