تبليغات





















اخبار دفتر تبليغات اسلامي اصفهان
احمد خیری، رئیس اداره کتابخانه و اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان
1401/9/8 سه‌شنبه اهمیت پایگاه های اطلاعاتی در توسعه خدمات پژوهشی یادداشتی از احمد خیری، رئیس اداره کتابخانه و اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان
در عصری که دانش و اطلاعات سرمایه اصلی یک جامعه و عامل اساسی توسعه و پیشرفت هر کشوری به حساب می آید و جهان دانش شتاب چشمگیری را طی می کند ضرورت دسترسی سریع، آسان و جامع به اطلاعات مورد نیاز همواره مورد توجه محققان و پژوهشگران بوده است و فناوری اطلاعات ابزار اجتناب ناپذیر زندگی بشر امروزی است.

ازاین جهت آشنایی با این فرصت و ظرفیت ها یک امر ضروری است. دستیابی به فناوری اطلاعات و ارتباطات بستری را فراهم کرده است که می تواند انواع و اقسام اطلاعات را در قالب های مختلف در اختیار کاوشگران و علاقمندان قرار دهد . همین امر باعث شده است که تحولاتی اساسی چه به لحاظ ساختاری و چه محتوایی در عرصه دانش و پژوهش های علمی صورت بگیرد.

 جنبش دسترسی آزاد به منابع علمی امروزه فرصت قابل توجهی را در اختیار جوامع علمی قرار داده است. در دنياي امروز دانايي يکي از محورها و شاخص هاي اصلي پيشرفت و تعالي هر جامعه محسوب مي شود. سطح دانايي هر جامعه ای به ميزان توليد و توسعه دانش و به دسترس پذیربودن آسان و سریع اطلاعات وابسته است.

بدیهی است که کسب دانش جدید در هر علمی بر پایه نتایج پژوهش های قبلی استوار است به عبارت دیگر هیچ پژوهشی نمی تواند بدون برقراری پیوند با پیشینه پژوهشی در حوزه موضوعی خود موفق باشد. در این راستا نیاز اساسی هر محققی دسترسی سریع و آسان به منابع اطلاعاتی است. این اتفاق مهم رخ نمی دهد مگر اینکه داده های قبلی و اطلاعات بروز، بصورت منسجم و نظام مند فراهم و ذخیره شده باشد و این کار عملی نخواهد بود مگر اینکه در قالب پایگاه های اطلاعاتی حاصل شود.

افزایش روبه رشد اطلاعات به مشکلاتی در زمینه دستیابی و بازیابی اطلاعات منجر شده است و محقق درجهت اهداف خود با توجه به گستردگی دنیای وب بایستی زمان زیادی را برای کسب اطلاعات مناسب صرف کند.

در این میان بانک ها و پایگاه های اطلاعاتی با فراهم آوری اطلاعات، سازماندهی اطلاعات،  ذخیره سازی، بازیابی و اشاعه اطلاعات بصورت پویا، اطلاعات را برای متقاضی قابل انتقال و استفاده قرار می دهند تاثیر غير قابل انكار این پايگاههای اطلاعاتي در اطلاع بخشی مساله ای نیست كه بتوان ازآن به سادگی عبور کرد. مدیریت اطلاعات، یکی از موضوعاتی است که تلاش دارد با بهره گیری از ابزارهای مختلفی همچون نمایه نامه ها، چکیده نامه ها، سرعنوان های موضوعی، اصطلاح نامه ها و ارائه ی متن کامل منابع  هر چه مطلوب تر این خدمت را گسترش دهد و وظایفی را که  پایگاه های اطلاعاتی عهده دار می باشند تسهیل بخشد.

انواع این پايگاه‌هاي اطلاعاتي عبارتند از کتابشناختی، تمام متن (کتاب، پایان نامه، مقاله) ارجاعی، عددی متنی، تمام تصویر، چند رسانه ای، فرامتنی و فرارسانه ای از جمله ویژگیهای این بانک های اطلاعاتی می توان به دسترس پذیر بودن اطلاعات بدون محدودیت زمانی و جغرافیایی، ذخیره و نظام مند بودن حجم زیادی از اطلاعات، ارائه اطلاعات به صورت تمام متن، صرفه جویی در هزینه و زمان، امکان توسعه و اشتراک منابع و استفاده کاربران متعدد در زمان واحد و تبادل آسان اطلاعات و روزآمد بودن اطلاعات است. این نظام های فناورانه اطلاعات با ارزش افزوده ای که ایجاد می کنند دسترسی و روند اطلاع یابی را میسر می نمایند. علاوه بر این،  ابزارهای پژوهشی و قابلیتهای متنوعی را برای استفاده هرچه بهتر محققین از متون در یک فضای مناسب و کاربرپسند در اختیار قرار می دهد.


مشاهده در خبرگزاری مهر

 


 
 
امتیاز دهی
 
 



تعداد بازديد اين صفحه: 849
Guest (PortalGuest)

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (شعبه اصفهان)
مجری سایت : شرکت سیگما