تبليغات





















اخبار دفتر تبليغات اسلامي اصفهان
حجت الاسلام محمد تقیان، کارشناس مذهبی در حوزه خانواده دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان
1399/8/25 يكشنبه مبلغ تخصصی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان مطرح کرد راهکارهای عملی دستیابی به حسن خلق در خانواده مبلغ تخصصی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با اشاره به راهکارهای عملی ایجاد حسن خلق در خانواده گفت: داشتن اخلاق نیک به ویژه با خانواده یکی از مهمترین و مقرب‌ترین عبادت‌ها محسوب می شود.
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، حجت الاسلام و المسلمین محمد تقیان در گفت و گویی با بیان اینکه در قرآن بزرگترین صفتی که برای پیامبر بیان شده خلق عظیم هست، اظهار داشت: مهم‌ترین جایگاهی که اخلاق می‌تواند ظهور و بروز داشته باشد در خانواده است.

وی با اشاره به راهکارهای عملی برای ایجاد حسن خلق در خانواده ابراز داشت: نگاه تقدسی و عبادی به حسن خلق به عنوان گام اول در راه رسیدن به آن محسوب می‌شود؛ باید این مطلب را در میان مردم فرهنگ سازی کرد که حسن خلق خود یکی از مهم‌ترین، مقرب‌ترین و بزرگترین عبادات است.

مبلغ تخصصی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان تاکید کرد: نماز و روزه جزو عبادات است اما باید این فرهنگ سازی در جامعه انجام شود که حسن خلق، کنترل خشم و مسائل اخلاقی نیز جزو موضوعات عبادی است؛ پیغمبر اسلام (ص) در این ارتباط می‌فرمایند که هر کس حسن خلق داشته باشد خدای متعال او را به مقام روزه گیر شب زنده دار می‌رساند.

وی با اشاره به روایتی دیگر از پیامبر مبنی بر اینکه «چه بسا که بنده‌ای که هر چند عبادت او ضعیف باشد ولی با اخلاق نیک در آخرت به درجات بزرگ و منزلت‌های والایی دست پیدا می‌کند»، تاکید کرد: در گام اول ما باید به این جهان‌بینی و تفکر برسیم که داشتن حسن خلق به ویژه با خانواده یکی از مهمترین و مقرب‌ترین عبادت‌هاست.

حجت الاسلام و المسلمین تقیان با اشاره به گام دوم دستیابی به حسن خلق ابراز داشت: نمی‌شود که حرف از حسن خلق زد اما مسائل جسمی و بیماری‌ها را را نادیده گرفت؛ در واقع باید گفت هرچه جسم انسان سالم‌تر باشد خلق هم نیکوتر است.

ارتباط سلامتی و حسن خلق
وی با بیان اینکه بسیاری از پرخاشگری‌ها، بد اخلاقی‌ها، عصبانیت‌ها و سو خلق‌ها مربوط به مسائل جسمی است، بیان داشت: برخی از غذاها و داروها منجر به عصبانیت و بد اخلاقی می‌شود؛ هر چند ما مسائل و تکنیک‌های مهارت‌های حسن خلق را هم بلد باشیم اما اگر در ارتباط با نوع تغذیه خود مراقبت‌های لازم را نداشته باشیم نمی‌توانیم شاهد نهادینه شدن حسن خلق در جامعه باشیم.

مبلغ تخصصی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با بیان اینکه تحرک داشتن در طول روز به ویژه ورزش‌های هوازی که باعث تنفس و تپش قلب می‌شود موجب خروج رسوبات و فضولات از بدن و شادابی آن می‌شود، گفت: فعالیت اندک، کارهای پشت میزی و بدون تحرک و ساعت‌ها فعالیت در فضای مجازی که جامعه امروز با آن درگیر است باعث عدم تحرک کافی بدن و در نهایت بد اخلاقی می‌شود.

طبیعت گردی و تأثیر آن در حسن خلق
وی ادامه داد: نکته بعدی استفاده از فضاهای طبیعی و بکر کوه‌ها، چشمه‌ها کوه زارها و کویرگردی رفتن به مسافرت و دیدن مناظر زیبا است که در حسن خلق تأثیر بسزایی دارد.

حجت الاسلام و المسلمین تقیان با بیان اینکه ناراحتی‌های روحی و روانی مانند کینه، حریص و حسود بودن، طمع و غیره باعث از میان رفتن خلق نیک می‌شود، بیان داشت: با توجه به تحقیقاتی که انجام شده انسان‌ها مستعمره افکار خودشان هستند بدین معنا که هر چه بتوانیم افکار خود را کنترل کنیم بر رفتارهای خود نیز احاطه خواهیم داشت.

وی به روایتی از امیرالمومنین در این ارتباط اشاره کرد و گفت: مولای متقیان در این ارتباط می‌فرماید که «مواظب افکارت باش که گفتار و بعد رفتارت می‌شود و این رفتار سرشت تو را تشکیل داده و سرشت تو سرنوشت تو را رقم می‌زند».

افکار انحرافی که منجر به بدرفتاری و بداخلاقی انسان‌ها می‌شود
مبلغ تخصصی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان به افکار انحرافی که منجر به بدرفتاری و بداخلاقی انسان‌ها می‌شود اشاره کرد و گفت: افکار همه یا هیچ، فکر ذهن خوانی، شخصی سازی، فاجعه سازی، فکر پیشگویی منفی، برچسب زدن و سیاه نمایی و از این قبیل افکار در طول روز هیجانات و احساسات انسان‌ها را به هم می‌ریزد و باعث بر هم ریختن رفتارهای فرد و بداخلاقی‌های افراد خواهد شد.

وی تاکید کرد: بر اساس مطالب بیان شده برای رسیدن به رفتارهای مناسب و اخلاق نیک در جامعه و به ویژه خانواده باید افکار خود را درمان کنیم چراکه مثبت‌نگری و افکار مثبت و جایگزین کردن افکار منفی می‌تواند راهکار درستی برای رسیدن به استحکام حسن خلق باشد.

مشاهده خبر در خبرگزاری مهر



 
 
امتیاز دهی
 
 



تعداد بازديد اين صفحه: 858
Guest (PortalGuest)

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (شعبه اصفهان)
مجری سایت : شرکت سیگما