تبليغات





















اخبار دفتر تبليغات اسلامي اصفهان
حجحت الاسلام و المسلمین محمد قطبی، رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان
1399/4/9 دوشنبه شاخص مصرف گرایی از منظر اسلام حجت الاسلام والمسلمین قطبی گفت: در مقابل فرهنگ مصرف گرایی غرب، نگاه دین مبین اسلام به مقوله مصرف بر اساس سه شاخص اصلی می باشد و احکام شرعی و آموزه های دین اسلام در حوزه های مختلف مصرف مباحث زیبایی دارد.
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان به نقل از خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین محمد قطبی در گفت و گویی در راستای سلسله مباحث سبک زندگی اسلامی با اشاره به جایگاه فرهنگ مصرف در سبک زندگی اسلامی، دنیای امروز را سوق یافته به سمت فرهنگ مصرف گرایی دانست و اظهار کرد: در مقابل این فرهنگ، نگاه دین مبین اسلام به مقوله مصرف بر اساس سه شاخص اصلی می باشد و احکام شرعی و آموزه های دین اسلام در حوزه های مختلف مصرف مباحث زیبایی دارد.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان افزود: تقریبا در همه مقولات فقهی به این سه شاخص محوری و اساسی اشاره شده و مدنظر همه علما و فقها قرار گرفته است.

وی با بیان شاخص های مدنظر اسلام در حوزه مصرف، گفت: اولین شاخص، نیازمداری در مصرف است، یعنی این که مصرف باید بر اساس نیاز باشد و انسان نباید به سمت مقوله ای که به آن نیاز ندارد برود.

قطبی با تاکید بر تعارض نیازسازی در فرهنگ غرب با فرهنگ اسلام، تصریح کرد: اگر انسان بدون نیاز به سمت مصرف کالا برود به نوعی اسراف و زیاده روی در مصرف شکل گرفته است.

وی اضافه کرد: شاخص دوم در زمینه مصرف «به گزینی» است، یعنی زمانی که نیاز به کالایی پیدا کردیم باید بهترین ها را انتخاب کنیم و در بین محصولاتی که می تواند نیاز ما را برطرف کند محصولی که کیفیت بهتری دارد را انتخاب کنیم.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان «به گزینی» در محصولات فرهنگی مناسب و کیفی را همچون سایر کالاهای مصرفی دانست و گفت: باید در محصولات فرهنگی نیز محصولی که کیفیت بهتر، منطق و محتوای بهتری و عمق بیشتری دارد و مستند و دقیق بوده وداری سلامت فکری است را انتخاب کنیم.

وی خاطر نشان کرد: شاخص سوم، تعادل در مصرف است، یعنی پس از این که محصول را انتخاب و تهیه کردیم در هنگام مصرف باید تعادل را رعایت نماییم، به عنوان مثال اگر مدت طولانی متمرکز بر یک سبکی از مطالعه و یا مصرف یک نوع کالای خاص در زندگی شویم، تعادل زندگی به هم خورده و دچار آسیب در حوزه سلامت و به هم ریختگی در زندگی از نظر روانی و فکری می شویم.


مشاهده در خبرگزاری حوزه
 
 

 
 
امتیاز دهی
 
 



تعداد بازديد اين صفحه: 767
Guest (PortalGuest)

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (شعبه اصفهان)
مجری سایت : شرکت سیگما