تبليغات





















اخبار دفتر تبليغات اسلامي اصفهان
حجت الاسلام «علی اکبر صافی اصفهانی»، سرپرست موسسه آموزش عالی حوزوی مجتهده امین
1399/4/4 چهارشنبه سرپرست موسسه آموزش عالی حوزوی مجتهده امین تشریح کرد جایگاه رفیع بانوان طلبه در تحول بنیادین فرهنگی و اجتماعی جامعه حجت‌الاسلام صافی گفت: مرجعیت علمی و فکری بانوان حوزوی در هزاران ریز موصوع فقهی، اعتقادی و اخلاقی و به ویژه در موضوعات نوپدید مختص به زنان، اهمیت ویژه ای دارد.
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان به نقل از خبرگزاری شبستان، دین اسلام با خصلت جاودانگی و والایش، همگاني بودن دعوت و تبليغ را طلب مي کند و از نخستین روزهای دعوت اسلام، گروهی با تفقه در دین، رسالت تبلیغ و پاسداری از اسلام و گسترش آن را به عهده گرفتند.
 از نگاه قرآن و احادیث اسلامی، رساندن پیام های سازنده خداوند مهربان به اندیشه و دل مردم، مهم ترین وظیفه پیامبران الهی و ادامه دهندگان راه آنان است.
دین، نیاز انسان و جامعه انسانی است که ضرورتش برابر با نیاز به سعادتمندی و کمال است؛ پس به تبع آن تبلیغ و تلاش برای گسترش و رواج دین هم یک نیاز، وظیفه و تکلیف است.

در جهان امروز كه بحران‌هاي فرهنگي درصدد تهي كردن انسان از معنويت مي‌باشند، تبليغ دين و ارزش‌هاي نشأت گرفته‌ي از آن به جهت مقابله‌ي اين بحران‌ها ضرورت ويژه‌اي پيدا مي‌كند و در آین میان حوزه های علمیه بطور عام و خواهران طلبه بطور خاص می توانند ایفای نقش کنند و با برداشتن گام های موثر و آگاهانه در رساندن پیام دین به همگان چراغ این راه را روشن نگهدارند.
به منظور تبیین و تشریح وظایف تبلیغی بانوان طلبه در تحول بنیادین فرهنگی و اجتماعی جامعه با تأکید بر اندیشه های امام خمینی و مقام معظم رهبری گفتگویی را با
حجت الاسلام «علی اکبر صافی اصفهانی»، سرپرست موسسه آموزش عالی حوزوی مجتهده امین آماده کرده ایم که شرح آن را در زیر می خوانید:

توصیه ها و سفارش های معمار کبیر انقلاب و مقام معظم رهبری به بانوان طلبه چیست؟
بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی و مقام معظم رهبری امام خامنه ای در جای جای سخنان خود، برای بانوان حوزوی و مبلغان گرانقدر نقشی درجه اول و محوری را قائل بوده اند و این دیدگاه بلند و ستودنی، وظیفه و مسئولیت بانوان طلبه را بسیار سنگین تر کرده است. تعابیری از این دست که از دامان زن است که مرد به معراج می رود نشانگر این واقعیت است که هر نوع تحول و دگرگونی فرهنگی و اجتماعی در جوامع ایران و جهان در گرو سلامت فکری و اعتقادی و نقش آفرینی فرهنگی بانوان است.


راهبرد امام خمینی و رهبری در خصوص ارتقاء جایگاه و تاثیرگذاری بانوان چیست؟
امام راحل با اهمیت بخشیدن به نقش بانوان در جریان مبارزات انقلاب اسلامی، در حقیقت آغاز حضور رسمی یک جبهه بسیار عظیم و توفنده از ظرفیت جامعه اسلامی را رقم زدند و مقام معظم رهبری نیز همین خط را با جدیت دنبال فرمودند و بارها و بارها این ظرفیت عظیم را در حوزه های علمیه خواهران مورد توجه و تاکید فراوان قرار دادند. باید از این ظرفیت خام  در توسعه قلمرو فکری و فرهنگی کشور بهره جست و به فرآوری و شکوفایی هر چه بیشتر آن همت گمارد.
راهبرد امام و رهبری توسعه حضور معنوی و نقش آفرینی فرهنگی زنان می باشد و راهبرد متقابل دشمنان در فروپاشی نظام از طریق ابتذال زنان بوده است.


راهبرد دشمنان اسلام و انقلاب  برای استحاله افکار و ارزش های زنان ایرانی چه بوده است؟
دشمنان اسلام و نظام جمهوری اسلامی ایران برای تضعیف و اضمحلال بنیان های جامعه ی اسلامی و انقلابی، بانوان جامعه اسلامی را هدف اصلی نقشه ها و توطئه های خود قرار داده اند و طرح های شیطانی فراوانی را برای تضعیف باورها و ارزش های اسلامی در میان آنان تدارک دیده اند.
تاریخ صدر اسلام و نقش ارزنده بزرگ بانوی قدیسه ی مجاهده ی اسلام در صیانت از اهداف اصیل اسلام ناب کاملا مشخص است و تاریخ صدر اسلام و نقش ارزنده بزرگ بانوی قدیسه ی مجاهده ی اسلام یعنی فاطمه زهرا در صیانت از اسلام ناب محمدی و مبارزه با منافقان و گژاندیشانی که رویای استحاله اسلام را در سر می پروراندند،گویای این واقعیت است که نباید نقش بی بدیل بانوان فرهیخته و با اخلاص حوزوی در میادین تبلیغی امروز ایران و جهان را کم انگاشت و آنان را در حاشیه تبلیغ و اطلاع رسانی دینی تصور نمود.


نقش بانوان طلبه در تحول بنیادین فرهنگی و اجتماعی چیست؟
این اشتباهی نابخشودنی است که فکر کنیم وظیفه و رسالت اصلی بانوان، صرفا خانه داری و پرده نشینی است و در تحولات بنیادین فرهنگی و اجتماعی این تنها مردان و مبلغان ذکور هستند که قدرت نقش آفرینی و تاثیرگذاری را دارند.
اتفاقات سال های اخیر ایران اسلامی و نقش حیرت انگیز بانوان در بروز و ظهور انقلاب اسلامی و تامین و تهییج منابع انسانی حوزه دفاع مقدس و حضور توفنده  آنان در برچیدن دامن های فتنه های دهه های مختلف انقلاب اسلامی، تکلیف را بر همگان روشن می کند که باید بیش از پیش عرصه های تبلیغ بانوان حوزوی را توسعه و تحکیم بخشید.  
امروز بانوان طلبه، نیازمند حفظ و حراست جدی اعتقادی و رفتاری هستند و حوزه باید توجه و عنایت بیشتری به نیازهای مادی و معنوی آن ها داشته باشد تا آنان بتوانند فارغ از نگرش های خُرد و تحقیر آمیز و فارغ از همه مشکلات و کمبودها، جهان و جامعه خود را بهتر بشناسند و با نیازها و وظایف خود و راهبردهای تخریب گر دشمنان آشناتر شوند.


آیا می توان تاثیر فعالیت بانوان طلبه را فراتر از ایران هم  دانست؟
بانوان طلبه در عرصه جهانی بسیار تأثیرگذار تر و چراغ خاموش تر از روحانیون مرد می توانند به فعالیت های تبلیغی و نشر و بازنشر اطلاعات و محتواهای دینی و اعتقادی بپردازند؛ بنابراین حضور بانوان توانمند در عرصه ی بین الملل ظرفیتی است که حوزه می تواند به خوبی از آن استفاده کند و البته توسعه این ظرفیت و هدایت آن، مستلزم فراهم آوردن ابزارها و امکانات لازم آموزشی است؛ امکاناتی از قبیل آشنایی هر چه بیشتر طلاب خواهر با ابزارها و مدل های مختلف کارتبلیغی و فرهنگی و اطلاع رسانی دینی در فضاهای مجازی و تسلط هر چه بیشتر آنان بر ترجمه و مکالمه زبان های زنده دنیا و غیره.
نگاه جنسی و تحقیر آمیز غرب به زن، حضور بانوان حوزوی در عرصه های جهانی به منظور ارائه الگو و چهره ای متفاوت از زن در مکتب اسلام و تشیع را ضروری می کند.
جهان امروز، دنیای حضور مردم در عرصه های مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی است؛ بنابراین حضور خواهران طلبه با توانمندی علمی و توانایی فکری در عرصه جامعه بین الملل، به نحوی ارائه الگوی تجربی از زن فرهیخته مسلمان به جهانیان است. ارائه این الگو به جهانیان بسیاری از شبهات و تهمت های زهرآلود در زمینه تحجر مسلمانان درباره زنان را از بین می برد و پاسخ قاطعانه ای به کسانی خواهد بود که ادعا می کنند در جوامع انسانی حقوق بشر و حقوق زنان پایمال می شود، این الگو ها عملا نشان می دهند که زنان فرهیخته حوزوی و غیر حوزوی تا چه اندازه در متن جریانات اجتماعی و فرهنگی نظام اسلامی و جهان می توانند حضور و نقش تأثیرگذار داشته باشند.


مرجعیت علمی و فکری بانوان حوزوی تا کجا امکان پذیر است؟
علاوه بر لزوم حضور گسترده و برنامه ریزی شده و راهبرد محور بانوان حوزوی در عرصه های فرهنگی و تبلیغی، نباید اهمیت حضور آن ها در نقش های اجتهادی و فکری در جامعه را نیز نادیده انگاشت و ان را از یاد برد. به همان اندازه که حضور تبلیغی انان مهم و اثرگذار است مرجعیت علمی و فکری بانوان حوزوی در هزاران ریز موصوع فقهی و اعتقادی و اخلاقی و به ویژه در موضوعات نوپدید مختص به زنان از اهمیت ویژه ای برخوردار است.


مشاهده در خبرگزاری شبستان



 

 
 
امتیاز دهی
 
 



تعداد بازديد اين صفحه: 997
Guest (PortalGuest)

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (شعبه اصفهان)
مجری سایت : شرکت سیگما