تبليغات





















اخبار دفتر تبليغات اسلامي اصفهان
نوروز
1399/1/3 يكشنبه نوروز99 را با طعمی متفاوت اما به یاد ماندنی سپری کنید اکنون‌که به اجبار و به جهت حفظ سلامت‌مان قرار است عید امسال را در خانه بمانیم و در کنار سایر اعضای خانواده ایام را سپری کنیم، می‌توانیم از این فرصت پیش‌آمده تجربه‌ای بسازیم که طعم شیرینی آن تا ابد در خاطرمان بماند.
به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، کرونا مهمان منحوسی که چند هفته‌ای است هموطنان کشورمان را درگیر خود کرده و عید امسال را به یکی از متفاوت‌ترین ایام نوروز تبدیل کرده است، ایامی که مرور خاطرات گذشته در بین قاب‌ عکس‌هایمان لحظات شیرینی را از دورهمی‌های عیدنه برایمان تداعی می‌کند.

حالا اما این ویروس که جان انسان‌ها را هدف گرفته دست و پای‌مان را بسته و مجبور هستیم برای سلامت خود، خانواده و دیگر همشهریانمان در خانه بمانیم و دید‌و‌بازدید‌ها را تا وقتی که شرایط عادی شود به ایام دیگری موکول کنیم.اما این اوقات که در خانه هستیم یکی از مهمترین چالش‌ها این است که چگونه باید اوقاتمان را به بهترین وجه ممکن بگذرانیم.

سوالاتی که این روزها گاهی در اذهان افراد جامعه خطور می‌کند و گاهی هم بر زبان آورده می‌شود آینده را برای برخی افراد تیره‌وتار جلوه می‌کند؛ بماند که برخی رسانه‌ها هم باهدف آموزش مسائل بهداشتی، روان مردم را به لرزه در می‌آورند و شاید ناخواسته عده‌ای را به سمت وسواس در فکر و عمل سوق می‌دهند.

بیماری کرونا مانند هر پدیده دردسرساز دیگری، به شرط آنکه نگاهمان به آن منطقی باشد، فوایدی هم خواهد داشت و حداقلش آن است که مانند آن سگ مرداری که همه بینی‌شان را از بوی متعفن آن می‌گرفتند، دندان‌های سفید و براقی هم خواهد داشت، یکی از آن نگاه‌های مثبت، همین تعطیلی‌های اجباری و البته توفیقات اجباری است، بله اگر مدام بخواهیم حرص بخوریم، کلافه کننده و اگر منطقی و فرصت ساز بنگریم توفیق خواهد بود. 

اکنون‌که بالاجبار و به جهت حفظ سلامتمان قرار است مدتی را ترجیحاً در خانه و در کنار سایر اعضای خانواده بیش‌ازپیش سپری کنیم، چگونه می‌توانیم از این فرصت پیش‌آمده تجربه‌ای بسازیم که شیرینی آن بر تلخی بیماری کرونا بچربد؟ چه تفریحات سازنده‌ای می‌توانیم داشته باشیم که به حال‌وروز ما در این روزها کمک کند.


تفریح فرصتی برای سعادت و خوشبختی

در همین راستا میثم یاسا، محقق حوزه اخلاق و خانواده در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: باید توجه داشت که گفته می‌شود تفریح، اتفاقی است که باعث نزدیک‌تر شدن افراد به هم می‌شود، از غم‌ها می‌کاهد و شادی روانی ایجاد می‌کند، آدم‌ها را از نظر عاطفی به هم نزدیک کرده و نیروی آن‌ها را افزایش می‌دهد، در بسیاری مواقع عامل بازدارنده از انواع بیماری‌های روحی و جسمی است، آدم‌ها را امیدوارتر کرده و از افسردگی می‌رهاند.

این کارشناس مسائل دینی با اشاره به اهمیت دین اسلام به مسأله تفریح و شادی  ادامه داد: در اسلام این موضوع اهمیت بیشتری پیدا می‌کند، تا جایی که باعث سعادت و خوشبختی آدم‌ها می‌شود چنان چه حضرت علی (ع) می فرمایند: «مواقع تفریح و شادمانی فرصت است، افراد عاقل فرصت‌ها را مغتنم می‌شمارند و از آن‌ها به نفع خوشبختی و سعادت خویش استفاده می‌کنند».

وی افزود: در جایی دیگر که امام رضا(ع) عنوان می‌کنند اوقات روزمان را به چهار بخش تقسیم کنیم؛ بخشی برای تأمین معاش و کار، بخشی برای عبادت، بخشی برای معاشرت با برادران مورد اعتماد و کسانی که ما را به عیب‌های مان آشنا می‌کنند و بخشی هم به تفریح، تا بتوانیم از مسرت و شادی ساعات تفریح نیرو بگیریم و از این نیرو برای انجام کارهای دیگر استفاده کنیم.


تفریح ناسالم وجود ندارد

یاسا متذکر شد: بنا بر آنچه که گفته شد، تفریح ویژگی‌هایی دارد اما به‌اشتباه برخی کارها امروزه تفریح نامیده می‌شوند، فعالیت‌هایی که تنها شادی‌های کاذب لحظه‌ای ایجاد کرده و نه تنها تأمین‌کننده انرژی مفید جسمی و روحی نیستند بلکه به جسم و روح آدم‌ها آسیب‌های جبران‌ناپذیری وارد می‌کنند که با این توصیف باید گفت، ما اصلاً تفریحات ناسالم نداریم، این نوع اعمال با تعریفی که ارائه شد، اصلاً تفریح محسوب نمی‌شوند که بخواهند ناسالم باشند.

این فعال فرهنگی در ادامه صحبت‌های خود بابیان برنامه‌هایی برای تعطیلات کرونایی نوروز عنوان کرد: قبل از هر اقدامی حتماً برای این روزها باید برنامه‌ریزی داشته باشیم و در سپری کردن این روزها شناگر باشیم نه شناور، یعنی با برنامه پیش برویم نه باری به هر جهت، تقریباً همه افراد به‌نوعی کارهای عقب افتاده‌ای دارند که این روزها را باید غنیمت بشمارند، همچنین دورهمی‌های خانوادگی و با حضور همه اعضا که در زندگی شهری امروزی تقریباً کم رونق شده را احیا کنیم، البته همان‌گونه که در بالا اشاره شد باید حتماً با برنامه‌ریزی جلو رفت و الا این موضوع تبدیل به آسیب خواهد شد.


فرصت طبخ غذاهای مامان پز

یاسا تصریح کرد: هر یک از اعضای خانواده به مهارت افزایی دیگری کمک کند، مثلاً مادر از نزدیک، روش‌های خانه‌داری یا طبخ غذا را به دخترش آموزش دهد یا پدر به پسرش یک سری مهارت‌های فنی مثل تعمیر لوازم برقی یا مکانیکی و... آموزش دهد، آقایان با کمک به همسرشان در انجام برخی از امورات منزل هم به کسب مهارت در این زمینه برای روزهای عدم حضور همسر بپردازند و هم به جلب‌توجه خداوند و بهره‌گیری از ثواب‌های کثیر آن اقدام کنند، البته خانم‌های شاغل این فرصت را جهت طبخ غذاهای مامان پز غنیمت بشمارند.


یادگاری دوران کرونایی درست کنیم

این کارشناس مسائل خانواده همچنین ابراز داشت: در راستای نکته قبل، دوری از غذاهای فست فود و بیرونی و غذاهای محل کار و در عوض، تجربه پخت و مصرف غذاهای خانگی و بهره‌گیری از حس خوب غذاهای مامان پز توصیه می‌شود، یکی از آداب اسلامی و سنت‌های فراموش‌شده، نشستن همه اعضا بر سر یک سفره و با آرامی و بدون عجله غذا خوردن است، خیلی وقت‌ها همکاری همه در درست کردن کاردستی، خواندن کتاب نوبتی، نقاشی انگشتی، اجرای نمایش، تغییر دکوراسیون و... بهانه‌هایی برای دورهمی های مفید است.

وی خاطرنشان کرد: ازجمله نیازهای حقیقی یک کودک و همچنین بخشی از تفریحات سالم بزرگسالان، بازی است، بر این اساس در خانه هم می‌توان کلی بازی هیجان‌انگیز انجام داد، نقطه‌بازی، منچ، بیست سؤالی، بستن چشم و یافتن اشیا، گل‌یاپوچ، بازی با کلمات و... ازجمله آن‌ها است، همچنین می‌توانید طبیعت را به خانه‌تان بیاورید، اکنون‌که به فصل بهار نزدیک می‌شویم قسمتی از وقت خود را به گل و گیاه اختصاص دهید چراکه هیچ‌چیز به‌اندازه کاشت و به ثمر رساندن یک گیاه لذت‌بخش نیست، هر کس هر گیاهی دوست داشت بکارد و خودش از آن مراقبت کند، در آینده که آن گیاه بزرگ شد با چشم یادگاری روزهای کرونایی می‌توان از آن یاد کرد.

یاسا تأکید کرد: اگر می‌خواهید تلویزیون نگاه کنید، هدفمند این کار را انجام دهید، به این صورت که بعد از تماشای آن می‌توانید همه با هم میوه بخورید و جهت رشد قوه نقادی و تحلیل اعضای خانواده، نقدش کنید، به همین ترتیب می‌توانید با دانلود فیلم‌های مفید و آموزنده، آنها را با همدیگر تماشا نمایید، از طرف دیگر انجام کارهای هنری، تعمیر وسایل خراب، استفاده بهینه از وسایل خانه و یا تغییر کاربری آن‌ها، کمک زیادی به خلاقیت اعضای خانواده می‌کند.


شوخی و خنده را فراموش نکنید

این فعال فرهنگی بابیان اهمیت شوخی و شاد بودن اذعان داشت: شوخی، مزاح کردن و خنده‌رو بودن، کم‌خرج و بسیار راهگشا است، در اسلام هم سفارش شده، به‌شرط آنکه به کسی توهین نشود و مؤدبانه باشد، سعی کنید هم خودتان این‌گونه باشید و هم اعضای خانواده، این روش به آرامش روانی خانواده در برابر استرس کرونا کمک خواهد کرد.

وی در پایان گفت: کمک‌درسی و تحصیلی به فرزندان توسط والدینی که در شرایط عادی فرصت کمتری برای اختصاص به این کار را داشته‌اند توصیه می‌شود، تمرین معنویات دسته‌جمعی از دیگر کارهایی است که در یک خانواده دینی و در سبک زندگی اسلامی مورد انتظار است، اقامه نماز جماعت با حضور همه اعضای خانواده و به امامت پدر یا قرائت قرآن به‌صورت گروهی و همچنین خواندن ادعیه دسته‌جمعی برای رفع امراض و بلایا از مصادیق معنویات دسته‌جمعی است.


مشاهده در خبرگزاری فارس


 
امتیاز دهی
 
 



تعداد بازديد اين صفحه: 268
Guest (PortalGuest)

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (شعبه اصفهان)
مجری سایت : شرکت سیگما