تبليغات





















اخبار دفتر تبليغات اسلامي اصفهان
جواد حیدری، کارشناس مرکز ملّی پاسخگویی به سؤالات دینی
جواد حیدری، کارشناس مرکز ملّی پاسخگویی به سؤالات دینی
1399/1/1 جمعه کارشناس مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی اصفهان تشریح کرد: اهمیت حفظ جان در دین مبین اسلام/ چگونه در خانه ماندن را به کار ثواب تبدیل کنیم کارشناس مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی اصفهان گفت: همان دینی که صله‌رحم را موجب زیادی رزق و تأخیر در مرگ می داند حفظ جان خود و سلامت جسم دیگران را مهم‌تر از هر امری برمی‌شمارد.
جواد حیدری در گفت و گو با خبرنگار مهر، با اشاره به اینکه با نوای «یا مقلب القلوب و الابصار» در گوش جان ایرانیان بالاخره نوروز ۹۹ نیز در شرایط خاص کنونی فرا رسید، اظهار داشت: قشنگی و جذابیت عید باستای ایرانیان، علاوه بر شادابی و سرسبزی طبیعت، به سنت های ایرانی اسلامی است که سالهای سال است در کشورمان اجرا می‌شود.

وی افزود: عید باستانی ما ایرانی‌ها، جلوهای زیبای فراوانی مانند صله رحم، مسافرت، دستگیری از نیازمندان و فقرا و به صورت ویژه یاد نمودن ازاموات و گذشتگان دارد.

تغییر در سنت‌های دینی در شرایط خاص منطبق با دین اسلام است

کارشناس مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی اصفهان تصریح کرد: نکته اینجاست که امسال عید ما رنگ و بوی هر ساله ی خود را ندارد و دچار ویروس منحوسی به نام کرونا شده که با هر ویروسی که می شناختیم متفاوت و متمایز است و این امر موجب شده تا در برنامه‌ها و سنت‌های خود مجبور به تغییراتی شویم.

وی ادامه داد: طبیعی است دین جامع، همه جانبه، منعطف، معقول اسلام برای هر شرایط و موقعیتی، برنامه ای متناسب بیان فرموده است که البته برای فهم آن باید از کارشناسان دین جویا شد و از متخصصین کسب تکلیف کرد چراکه این حکم عقل و سیره عقلا نیز هست.

اهمیت حفظ جان در دین اسلام و ارجحیت بر تمامی اصول دیگر

حیدری تاکید کرد: در چنین شرایطی همان دینی که صله‌رحم را موجب حُسن رفتار و بخشش، پاکی نفس و زیادی رزق و تأخیر در مرگ می داند و همان مذهبی که زیارت اهل قبور را امری مستحب تلقی کرده و به همه ما سفارش کرده، قبورمومنین و مومنات را زیارت کنیم و دعا بر سر قبر والدین را به اجابت نزدیک تر می داند، حفظ جان خود و سلامت جسم دیگران را بسیار مهم جلوه داده تا جایی که اگر فعلی منجر به تحت الشعاع قرار دادن سلامت فرد و جامعه شود آن را را محکوم می کند.

وی اضافه کرد: از سویی عقل که حجت درونی انسان است و اهل بیت (ع) که حجت های ظاهری پروردگار عالم هستند؛ به ما آموخته اند که وقتی بین دو کار تزاحم پیش آمد، باید کار مهمتر را (اهم) بر کار دیگر (مهم) مقدم کنیم.

مصادیق مختلف صله رحم

کارشناس مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی اصفهان با اشاره به اینکه در چنین شرایطی باید حواسمان باشد سلامت خود و دیگران را به خطر نیاندازیم، خطاب به مردم عزیزم کشورمان گفت: بیایید امسال را متفاوت آغاز کنیم، در خانه ماندن را تمرین کنیم و به سایر مصادیق صله رحم نیز فکر کنیم و تلفنی و از طریق تماس تصویری با عزیزانمان صحبت و دید و بازدید کنیم، اگرچه تکنولوژی در مواردی برای کشورمان بسیار آسیب زا بوده است اما شاید این بار بتواند همراه خوبی برای ما در این خانه نشینی باشد.

هدیه ثواب در خانه ماندن به روح اموات و درگذشتگان

وی با اشاره به اینکه در خانه ماندن در چنین شرایطی به یقین دارای اجر در پیشگاه الهی نیز هست، تاکید کرد: بدین ترتیب ما می توانیم پاداش در خانه ماندن و کمک به تسریع بهبودی بیماران عزیز کشورمان را به اموات و گذشتگانمان هدیه کنیم و با تلاوت قرآن و رسیدگی به امور منزل، صفا را به خانه های خود بخشیده و در کنار آن زمینه شادی روح امواتمان را فراهم کنیم؛ امید است همه ما با پیروی از بزرگان دین و تبعیت از پزشکان متعهد، این آزمون سخت را پشت سر بگذاریم.

مشاهده در خبرگزاری مهر

 




 
 
امتیاز دهی
 
 



تعداد بازديد اين صفحه: 277
Guest (PortalGuest)

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (شعبه اصفهان)
مجری سایت : شرکت سیگما