تبليغات





















اخبار دفتر تبليغات اسلامي اصفهان
میثم یاسا، کارشناس نمایندگی مرکز ملّی پاسخگویی به سؤالات دینی در اصفهان
میثم یاسا، کارشناس نمایندگی مرکز ملّی پاسخگویی به سؤالات دینی در اصفهان
1398/12/27 سه‌شنبه کارشناس مرکز ملّی پاسخگویی به سوالات دینی مطرح کرد: پیام و حکمت پروردگار عالمیان در ابتلای مردم دنیا به بیماری کرونا/ آیا همه دنیا مستحق بیماری هستند کارشناس مرکز ملّی پاسخگویی سوالات دینی در ارتباط با این شبهه و سوال که آیا مردم همه دنیا مستحق ابتلا به بیماری کرونا هستند، توضیحاتی ارائه کرده است.
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان به نقل از خبرگزاری مهر، کارشناس مرکز ملّی پاسخگویی سوالات دینی این هفته در طرح خبرگزاری مهر با عنوان «سه شنبه‌ها با پاسخگویی به سوالات دینی» به این شبهه رایج این روزها که «آیا همه دنیا مستحق ابتلا به بیماریکرونا هستند و حکمت خداوند در این ارتباط چیست»، پاسخ داده است.

میثم یاسا در گفت و گو با خبرنگار مهر، در ارتباط با این سوال که پیام خداوند از ابتلای مردم دنیا به بیماری کرونا چیست، آیا همه دنیا مستحق این ویروسند؟» اظهار داشت: قبل از پاسخ به این سوال لازم است مسئله را مقداری عمیق تر و از این زاویه ببینیم که مشکلات و بلاها و از جمله بیماری ها چه دلیل یا دلایل و فلسفه هایی دارد.


بیماری و فراهم شدن زمینه ترقی و رشد معنویبشریت

وی با بیان اینکه مشکلات و سختی های عالم (که مصداق بارز و آشکارش بیماری است) مصالح و دلایل متفاوتی دارد، ابراز داشت: از جمله این مصالح فراهم ساختن زمینه ترقی و رشد معنوی افراد است، به نوعی که از امام صادق (ع) نقل شده است که «در بهشت درجه‌ای هست که فقط با صبر کردن بر مریضی‌های جسمی می‌توان به آن درجه رسید.»

کارشناس مرکز ملّی پاسخگویی سوالات دینی با اشاره به اینک تکامل و شکوفایی استعدادهای نهفته از دیگر مصادیق این امر است، ابراز داشت: وقتی سخن از کارکرد سازنده دشواری و مصائب به میان می آید، منظور این نیست که این تأثیر روی همه افراد یکسان است، بلکه روی برخی ممکن است نقش منفی داشته باشد، ولی مهم چگونگی برخورد و رویارویی با مشکلات است.

وی ادامه داد: هر اندازه شخص دارای جهان بینی بهتری باشد و فلسفه رنج‏ها و مصائب را بهتر بشناسد و از نظر روحی، خطرپذیر و با اراده و مقاوم‏تر باشد، از جنبه‏ های مثبت مشکلات بهره افزون‏تری می‌گیرد، بر عکس هر اندازه شخص عافیت طلب، بدبین و خطر گریزتر باشد، از مشکلات آثار منفی بیشتری دریافت می‌دارد.


مشکلات و سختی های عالم و قرار گرفتن در معرض آزمون و امتحان الهی

یاسا از دیگر مصالح و دلایل اینکه مشکلات و سختی های عالم را آزمون و امتحان الهی برشمرد و بیان داشت: خداوند در قرآن می فرماید که «شما را با اندکی از ترس، گرسنگی و آفت در مال ها و جان ها و میوه ها می آزماییم… تا معلوم گردد که چه کس عمل شایسته انجام می دهد.»

کارشناس مرکز ملّی پاسخگویی سوالات دینی بخشش گناهان را از دیگر مصالح ابتلای انسان‌ها به مشکلات مختلف از جمله بیماری برشمرد و گفت: امام رضا (ع) در این ارتباط می فرمایند که «بیماری برای مومن پاکی و رحمت، ولی برای کافر عذاب و لعنت (دوری از رحمت) است، هنگامی که مومن بهبودی یابد، تمام گناهانش بخشیده شده است.»

وی اضافه کرد: تربیت انسان از دیگر نتایج و مصالح ابتلای انسانی به مشکلات است چنانکه استاد مطهری (ره) در این ارتباط به این نکته اشاره می کند که به حکم قانون و ناموس خلقت، بسیاری از کمالات است که جز در مواجهه با سختی‏ها و شداید، جز در نتیجه تصادم‏ها و اصطکاک‏های سخت، جز در میدان مبارزه و پنجه نرم کردن با حوادث، جز در رو به رو شدن با بلایا و مصایب حاصل نمی‏شود.


علل بیماری، همیشه به خاطر امور معنوی نیست

یاسا با اشاره به اینکه البته بروز علل بیماری، همیشه به خاطر امور معنوی نیست، تاکید کرد: بدین ترتیب ممکن است امری مادی یا کوتاهی شخص در حفظ سلامت خودش، منجر به بیماری شود.

وی گفت: بر این اساس در پاسخ به این مطلب که آیا همه دنیا مستحق این ویروس هستند یا خیر باید گفت بستگی به میزان رعایت بهداشت از سوی آنان دارد.

کارشناس مرکز ملّی پاسخگویی سوالات دینی تصریح کرد: با صرف نظر از اینکه بیماری کرونا منشاء انسانی دارد به این معنا که ممکن است یک ترور بیولوژیکی توسط یک عده جنایت کار باشد یا خیر، در طول تاریخ همیشه از این دست بیماری ها و البته با آمار قربانیانی به مراتب بیشتر اتفاق افتاده است.

وی اضافه کرد: بر این اساس آنچه بیش از خود بیماری جای نگرانی دارد، وجود ترس و هراسی است که به وجود آمده است.


نگاه توحیدی به مسائل در شدائد و بیماری ها

یاسا با تاکید بر این نکته که انسانی که نگاهش توحیدی است حتی در شدائد و بیماری ها هم توحیدی می اندیشد و توحیدی رفتار می کند، ابراز داشت: به طور مثال انسان مومن در این موقع م با رعایت بهداشت خود، به دیگران هم کمک می کند و از همنوعش فراموش نمی نماید.

وی عنوان کرد: در یک مرحله بالاتر، انسان با ایمان جدا از اینکه این بیماری آیا یک بلاست یا یک امتحان یا هر چیز دیگری، از این موقعیت، فرصت در جهت ایجاد اتحاد و همدلی مردم برای خیر رسانی به یکدیگر، فرصت سازی می کند.


فرصت سازی مشکلات در راستای پی ریزی یک تمدن الهی

کارشناس مرکز ملّی پاسخگویی سوالات دینی تصریح کرد: این فرصت سازی می تواند در جهت توجه بیشتر و تضرع به درگاه الهی و در نگاهی به مراتب بالاتر، فرصت سازی جامعه اسلامی در جهت اثبات توانایی خود برای مقابله با مشکلات و اثبات آمادگی خود برای پی ریزی یک تمدن الهی همه جانبه باشد.

وی تاکید کرد: بدین ترتیب مواردی که در این مطلب به آن اشاره شد نمونه هایی از پیام هایی بود که خداوند از طریق این بیماری به ما انتقال می دهد البته اگر بخواهیم به موضوع، با رویکردی توحیدی نه صرفاً مادی بنگریم.


مشاهده در خبرگزاری مهر
 
 
امتیاز دهی
 
 



تعداد بازديد اين صفحه: 359
Guest (PortalGuest)

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (شعبه اصفهان)
مجری سایت : شرکت سیگما