تبليغات





















اخبار دفتر تبليغات اسلامي اصفهان
میثم یاسا، کارشناس اخلاق مرکز ملّی پاسخگویی به سوالات دینی
میثم یاسا، کارشناس اخلاق مرکز ملّی پاسخگویی به سوالات دینی
1398/7/17 چهارشنبه چرا سفارش صدقه در ماه صفر بیشتر است؟ کارشناس مرکز ملّی پاسخگویی به سؤالات دینی گفت: از آثار «صدقه» این است که بلای مضر را دور می‌گرداند، وگرنه صرف «بلا» به معنای چالش‌هایی که سبب امتحان و بالتبع رشد یا هبوط انسان‌ها و جوامع می‌شود، همیشه هست و خواهد بود.
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان به نقل از خبرگزاری فارس، میثم یاسا در پاسخ به این سؤال که آیا سفارش به دادن صدقه در ماه صفر، به معنای بیشتر بودن بلاها در این ماه هست؟ اظهار کرد: صدقه از «صدق» گرفته‌شده، یعنی هر کار خوبی در راه خدا را شامل می‌شود، ولو صدق کلام، نظر محبتی از روی صدق، یا دلجویی و احوالپرسی، اما به لحاظ نوع نگرش و نیز باب فقهی آن، اذهان عمومی بیشتر صدقه را در بخشیدن پول یا مالی به مستمندان می‌دانند، که البته درست است، ولی فقط این نیست.

کارشناس مرکز ملّی پاسخگویی به سؤالات دینی ادامه داد: از آثار «صدقه» این است که بلای مضر را دور می‌گرداند، وگرنه صرف «بلا» به معنای چالش‌هایی که سبب امتحان و بالتبع رشد یا هبوط انسان‌ها و جوامع می‌شود، همیشه هست و خواهد بود، حتی در یک نگاه نوشیدن یک جرعه آب نیز بلا و امتحان هست. 

وی تصریح داشت: بنابراین، نه‌تنها در ماه صفر، بلکه همیشه توصیه و تأکید شده که «زیاد صدقه بدهید» پس بدیهی است که در ماه‌هایی چون محرم و صفر نیز بلاهای بزرگی (اسباب امتحان بزرگی) برای مردم پیش‌آمده است که سرآمد آن‌ها، رحلت نبی اکرم (صلی الله علیه و آله) است چراکه در این مصیبت و امتحان، درون‌ها بیرون ریخت، بازگشت به نگرش‌ها و گرایش‌ها دوران جاهلیت و بالتبع اختلافات و انشعابات و ظلم‌ها، در میان مسلمانان، از همان‌جا شروع شد.

یاسا ابلاغ آیه 144 سوره آل‌عمران پیش از رحلت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله)، سبب هوشیاری و بصیرت دانست و افزود: بنابراین، تمامی این حوادث، به‌ویژه آنچه در ماه‌های رمضان، محرم و صفر اتفاق افتاده، مواردی است که تمامی انسان‌ها (اعم از کافر یا مؤمن) به آن آزمایش می‌شوند و عده‌ای «
أَصْحَابُ الْیمِینِ» می‌شوند، و عده‌ای «أَصْحَابُ الشِّمَالِ»، عده‌ای نان به نرخ  روز خور، عده‌ای بی‌تفاوت و عده‌ای اساساً بی‌خبر و گمراه می‌گردند.

این کارشناس مسائل دینی متذکر شد: بر این اساس  تکاپوی شیاطین جن و انس نیز در این موارد خاص، بسیار بیشتر می‌شود، و اتفاقاً به مؤمنان، آگاه شدگان، متذکران، حتی کسانی که فقط یک روز یا یک ساعت توجه به‌حق کرده‌اند، به‌مراتب حساس‌تر و مضاعف نگاه دشمنی می‌کنند، چراکه با بقیه دیگر کاری ندارند، لذا توصیه‌شده در این ماه زیاد صدقه بدهید تا بلاهای حساب‌نشده که از آن خبر نداریم را نیز دور کند.


مشاهده در خبرگزاری فارس



 
 
امتیاز دهی
 
 



تعداد بازديد اين صفحه: 600
Guest (PortalGuest)

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (شعبه اصفهان)
مجری سایت : شرکت سیگما