تبليغات





















اخبار دفتر تبليغات اسلامي اصفهان
ازدواج
1398/5/15 سه‌شنبه نقش مثلث زنانه در ساده شدن ازدواج کارشناس نمایندگی مرکز ملّی پاسخگویی به سؤالات دینی در اصفهان گفت: در فرآیند ازدواج، عروس، مادر عروس و مادر داماد نقش مهمی را نسبت به دیگران در اقناع سایر افراد خانواده و فامیل ایفا می‌کنند، بنابراین این مثلث زنانه می‌تواند در ایجاد یک ازدواج آسان نقش تأثیرگذار و مثبتی داشته باشد.
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان به نقل از خبرگزاری فارس، زهرا ابراهیمی در گفت و گویی در رابطه اهمیت نقش زنان در امر ازدواج  اظهار کرد: آنچه امروزه در باب ازدواج جوانان در جامعه شاهد هستیم، تبدیل شدن این امر ارزشمند به یکی از مسائل حاد اجتماعی است تا جایی که جوانان و خانواده‌های آن‌ها برای فرار از مشکلات ازدواج ترجیح می‌دهند این امر مهم را به تأخیر بیاندازند.

وی ادامه داد: تأخیر در امر ازدواج در هر دو گروه از خانواده‌ها یعنی هم خانواده‌های پسردار و هم خانواده‌هایی که دختران دم بخت دارند قابل مشاهده است پس این امر می‌تواند گویای این مطلب باشد که برای رفع موانع ازدواج، هر دو خانواده باید کمر همت ببندند و با اراده‌ای کامل به استقبال مشکلات بروند، چرا که جا زدن در مقابل مشکلات ازدواج،  نتیجه‌ای جز عزوبت و تجرد جوانان نخواهد داشت.

کارشناس نمایندگی مرکز ملّی پاسخگویی به سؤالات دینی در اصفهان وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان در ادامه خاطرنشان کرد: دین اسلام ازدواج را امری مقدس و فراهم کردن شرایط آسان برای ازدواج را امری ضروری دانسته است و این آسان‌گیری را به همه امور ازدواج از انتخاب همسر و میزان مهریه گرفته تا تأمین جهیزیه و ولیمه عروسی تعمیم داده است.


مثلث زنانه، نقش تأثیرگذاری در امر ازدواج دارد

وی با اشاره به نقش زنان در امر ازدواج اذعان داشت: امور مربوط به ازدواج از آن دسته اموری است که به طور معمول نقش زنان هر دو خانواده در آن پررنگ تر از مردان است، در واقع می‌توان گفت در آداب ازدواج، عروس، مادر عروس و مادر داماد نقش مهمی را در اقناع سایر افراد خانواده و فامیل ایفا می‌کنند، بنابراین این مثلث زنانه می‌تواند در ایجاد یک ازدواج آسان نقش تأثیرگذار و مثبتی داشته باشد.

ابراهیمی کرد: بعضاً در برخی از خانواده‌ها مشاهده می‌شود که مادران نقش پررنگ تری از خود دختر و پسر بر عهده می‌گیرند، گاه مادر دختر و گاه نیز مادر پسر به جای فرزندشان دست به انتخاب می‌زنند و ملاک‌ها و معیارهای خود را مقدم در این امر می‌دانند، بنابراین توصیه می‌شود در امر انتخاب همسر،  مادران ملاک‌های غیردینی را کنار بگذارند و در این مسأله تنها راهنمای خوبی برای فرزندان خویش باشند.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین مادران در هر دو خانواده می‌توانند در ترغیب فرزندانشان برای ازدواج صحیح نقش موثری داشته باشند، اگر دیدگاه دختر و پسر تنها در ملاک‌های مادی و ظاهری خلاصه می‌شود مادران می‌توانند از طریق ارتباط صحیح با فرزندانشان آن‌ها را متوجه انتخاب نادرستشان کنند.

کارشناس نمایندگی مرکز ملّی پاسخگویی به سؤالات دینی در اصفهان افزود: از دیگر اموری که زنان هر دو خانواده می‌توانند در آن دخیل باشند بحث تعیین مهریه است، امروزه در نظر گرفتن مهریه‌های بالا به عنوان معضل غیرقابل حلی در زندگی جوانان خودنمایی می‌کند، در این زمینه خود دختر و همچنین مادر او می‌توانند در راضی ساختن سایر افراد برای در نظر گرفتن مهریهٔ کم موثر باشند، گفتگوهای مؤدبانه و به دور از تنش که در خانواده‌ها توسط مادر و دختر انجام می‌گیرد می‌تواند عامل موثری در تعیین مهریه باشد.


مراسم عقد و عروسی از فیلتر زنان عبور می‌کند

وی در ادامه تصریح داشت: برگزاری مراسم جشن عقد و عروسی نیز امری سلیقه‌ای است و در بیشتر مواقع نوع سلیقه دختر و مادرش و همچنین مادر شوهر می‌تواند تعیین‌کننده کمیت و کیفیت آن باشد.

کارشناس نمایندگی مرکز ملّی پاسخگویی به سؤالات دینی در اصفهان ادامه داد: انتخاب لباس عروس، ماشین عروس، آرایشگاه، فیلم ، عکس، سالن مراسم و حتی کمیت و کیفیت جهیزیه همه و همه می‌تواند به گونه‌ای باشد که ازدواج را سخت یا سهل گرداند، قاعدتاً در کشور ما تمام این امور باید از فیل‌تر سلیقهٔ خانم‌ها رد شود لذا توصیه می‌شود بانوان در هر دو خانواده  کمک‌کنندهٔ جوانان باشند تا آن‌ها با این حس که پشتیبان محکمی در این امر دارند با خیال آسوده به ازدواج اقدام نمایند.


از ازدواج آسان نترسید

وی اشاره داشت: گاهی جوانان از واکنش دیگران در امر ازدواجِ آسان می‌ترسند و گویا ازدواج آسان را نوعی بی‌کلاسی و عامل رفتن آبرو تلقی می‌کنند و به همین دلیل تن به این نوع ازدواج‌ها نمی‌دهند اما اگر عروس و مادران در هر دو خانواده   به درستی از مزایای ازدواج آسان آگاه باشند و دیگران را نیز از این مزایا باخبر سازند،  فرزندان با دلگرمی بیشتری ازدواج آسان را بر می‌گزینند.

کارشناس نمایندگی مرکز ملّی پاسخگویی به سؤالات دینی در اصفهان ابراز داشت: تنها کسی که می‌تواند مقابل چشم وهم چشمی و تقلیدهای کورکورانه در امر ازدواج به خوبی بایستد عروس است اما درعین‌حال او به همکاری مادر خود و مادر همسرش نیز نیازمند است تا بتواند به راحتی در مقابل حرف‌های دیگران از اهدافش دفاع کند.

وی در ادامه تاکید کرد: اگر دختر خودش به میزان خرید کمتری از طلا و جواهرات راضی باشد و مهریه را نیز سخت نگیرد طبیعتاً خانواده داماد هم به میزان کمتر جهیزیه رضایت می‌دهند و این امر باعث می‌شود هر دو خانواده بر حداقل‌ها اکتفا کرده و از اسراف دوری کنند.


مهریه سنگین معجزه نمی‌کند

ابراهیمی متذکر شد: مهریه سنگین در تداوم زندگی هیچ معجزه‌ای نمی‌تواند داشته باشد تنها عامل اعجازبرانگیز در زندگی دارا بودن اخلاق الهی و دینی است که مادران باید با تربیت فرزندان دینی خود آن‌ها را به این اخلاقیات متخلق کنند.

وی داشت: از دیگر اموری که می‌تواند در امر ازدواج آسان موثر باشد برداشتن رسم و رسوماتی است که اغلب بانوان خود را درگیر آن کرده‌اند و از میان برداشتن آن‌ها نیز تنها به دست بانوان امکان‌پذیر است، به عنوان مثال مراسم فرستادن جهیزیه عروس به منزل داماد و دعوت دیگران برای رصد کردن این جهیزیه از آداب ناشایستی است که در بین مردم بسیار جا افتاده است.

کارشناس نمایندگی مرکز ملّی پاسخگویی به سؤالات دینی در اصفهان اذعان داشت: خانواده عروس با زحمت فراوان  و صرف وقت و هزینه به چیدن جهیزیه مشغول می‌شوند و نهایتاً با مشخص کردن یک روز و یک ساعت سایر خانم‌های فامیل باید کم و کیف جهیزیه را به  بحث و گفتگو بگذارند، جذابیتی که در دیدن این جهیزیه برای خانم‌ها وجود دارد گویا از دیدن موزه‌های مختلف حاصل نمی‌شود، از میان برداشتن این سنت غلط نیز در گرو تصمیم جدی و قاطع عروس و مادرش و همچنین همکاری مادر داماد است، وقتی هردو خانواده باهم در این مسأله هماهنگ باشند راحت تر می‌توانند این معضل را حل کنند.


دختران مانع خرج کردن مادران شوند

وی در ادامه مطرح کرد: مادر عروس نیز لزومی ندارد هر آنچه چشمش می‌بیند و در بازار موجود است  را به عنوان جهیزیه برای دخترش تهیه کند بلکه باید مادران در این زمینه مدیریت صحیح داشته باشند و با کنترل دقیق اقدام به تهیه جهیزیه مورد نیاز کند، حتی اگر مادران اهل خرج کردن زیاد هستند دختران و عروسان باید مانع شوند.

ابراهیمی متذکر شد: امروزه اکثر دختران ما حاضر به زندگی کردن در خانه مادر شوهر نیستند و همین مسأله باعث می‌شود که اول زندگی گرفتار هزینه‌های گزاف اجاره‌بها شوند، در صورتی که اگر دختران کمی از خواسته‌های خود را تعدیل می‌دادند به راحتی می‌توانستند چند سالی با والدین شوهر زندگی کنند و از این طریق هم از تجربیات آنان بهره می‌بردند و هم از حیث اقتصادی بهتر می‌توانستند پس انداز کنند.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد مادر دختر در راضی کردن فرزندش و توجیه او برای پذیرش این زندگی،  شایسته‌تر از دیگران است لذا مادران باید در این رابطه نیز راه درست و غلط را به زیبایی برای فرزندانشان ترسیم کنند.

کارشناس نمایندگی مرکز ملّی پاسخگویی به سؤالات دینی در اصفهان تصریح داشت:انتخاب محل‌های مناسب برای خرید عقد و عروسی بدون توجه به وجود برندهای خاص و یا مکان‌های خاص از دیگر راهکارهایی است که خود عروس به راحتی می‌تواند از آن بهره ببرد، برخی از دختران با پافشاری برای خرید کردن از محل خاصی و یا برندهای خاصی شیرینی ازدواج را به کام هردو خانواده تلخ می‌کنند درحالی‌که اگر دختران ما به خوبی به عوارض این موضوعات آگاه شوند از این رفتارها کناره‌گیری خواهند کرد.

وی افزود: ازدواج معامله‌ای عاطفی، روحی و انسانی است و نباید با توجه صرف به مادیات این جایگاه را تنزل داد و آن را تبدیل به معامله و بده بستان‌هایی مادی کرد لذا نوع رفتار بانوان جامعه اعم از عروس و دختر و مادر دختر و مادر پسر می‌تواند در تثبیت این جایگاه معنوی اثرگذار باشد.


عروس خانم‌ها سنت‌شکنی را آغاز کنند

ابراهیمی متذکر شد: اینکه ما بخواهیم منتظر باشیم تا اتفاق خاصی بی افتد و دیگران سنت‌شکنی کنند و ما هم به دنبال آن‌ها سنت‌های غلط را کنار بگذاریم بسیار اشتباه است،همه ما باید از خودمان و خانواده خودمان شروع کنیم.

وی در پایان گفت: اگر در یک کوچه و محله تعدادی از خانواده‌ها و مخصوصاً دختران و مادران  در امر ازدواج منطقی عمل کنند و عاقلانه رفتار نمایند کم‌کم تابوی سنت‌شکنی، شکسته می‌شود و راه برای سایر افراد هموار می‌شود.


مشاهده در خبرگزاری فارس



 
 
امتیاز دهی
 
 



تعداد بازديد اين صفحه: 565
Guest (PortalGuest)

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (شعبه اصفهان)
مجری سایت : شرکت سیگما