تبليغات





















اخبار دفتر تبليغات اسلامي اصفهان
شهید مدافع امنیت حسنعلی ترکیان
1398/5/12 شنبه دیدار اعضای دفتر تبلیغات اسلامی استان اصفهان با خانواده شهید مدافع امنیت، حسنعلی ترکیان + تصاویر جمعی از طلاب موسسه آموزش عالی حوزوی مجتهده امین به همراه مدیر موسسه و کارمندان دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با خانواده شهید مدافع حرم شهید ترکیان دیدار کردند.
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، حجت الاسلام علی اکبر صافی اصفهانی، سرپرست موسسه آموزش عالی حوزوی مجتهده امین وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان در این دیدار با اشاره به روایاتی از ائمه اطهار در ارتباط با دیدار با خانواده معظم شهدا اظهار داشت:  شیخ طبرسی حدیث قدسی را در مجمع البیان و ذیل یکی از آیات قرآنی ذکر کرده است بدین مضمون  که زمانی که شهیدی به درجه رفیع شهادت می رسد من جانشین وی در خانواده اش هستم.

وی با بیان اینکه در بخش های دیگر از این حدیث قدسی خداوند متعال می فرماید که هرکس خانواده شهیدی را شاد کند من از وی راضی هستم  و هرکس موجبات ناراحتی آنها را فراهم سازد من را ناراحت ساخته است، بیان داشت:  نظیر این روایت تنها از قول پیامبر اکرم (ص) در ارتباط با حضرت زهرا (س) و خانواده شهدا آمده است و در جای دیگر مشابه آن را سراغ نداریم.


منکرات در جامعه موجبات ناراحتی خانواده شهدا را فراهم می سازد
سرپرست موسسه آموزش عالی حوزوی مجتهده امین تصریح کرد: بر این اساس منکراتی که در جامعه ما ایجاد می شود به یقین موجب ناراحتی خانواده شهدا را فراهم می سازد و مطابق این حدیث ناراحتی پروردگار عالمیان را نیز در پی خواهد داشت.

وی با بیان این که از این دسته احادیث در کتاب‌های معتبر روایی در ارتباط با خانواده شهدا کم نداریم،  ابراز داشت: حجت الاسلام قطبی در یکی از این بازدیدها از خانواده شهدا بیان داشتند که بسیاری از ما غبطه مقام شهدا را می‌خوریم اما زمانی که با خانواده شهدا و اهل بیت نورانی آنها دیدار ‌کنیم و صفا و نورانیت خانواده ایشان و مقام والای شهدا و فضائل آنها را درک نماییم  پی به این نکته می بریم که  آنها به واقع انسان‌هایی وارسته و تافته جدا بافته‌ای نسبت به دیگر انسان ها هستند و شاید ما به واقع لیاقت مقام شهادت را نداشته ایم.

وی با تاکید بر اینکه در روایات داریم که انسان باید به مقام شهدا غبطه بخورند بدین معنا که تامل کند که چرا که از مقام والای این انسان‌ها عقب مانده است: ابراز داشت: رهبر معظم انقلاب نیز بارها در حدیث نفس خویش می فرمایند که «ما در اول صف بودیم اما گویی شهدا را از آخر صف چیدند و از آنها عقب ماندیم.

حجت الاسلام صافی اصفهانی با تاکید بر اینکه هرکس به این مقام والا دست یابد چه در صحنه کارزار و چه در پیرامون آن باشد به یقین الگویی برای دیگر انسان ها در طول تاریخ خواهد بود، گفت: شهادت حتماً نباید در میدان کارزار باشد؛ در مجمع البیان حدیثی داریم مبنی بر اینکه شخصی در جنگ بدر به شهادت رسید اما شهادت وی در صحنه کارزار نبود بلکه زمانی که برای خوردن آب به کنار چاه بدر رفته بود به شهادت رسید و برخی افراد در مورد مقام شهادت و شائبه ایجاد کردند و خبر به گوش مادر وی نیز رسید.

وی ادامه داد: پیامبر اکرم مقام فرزند وی را در بهشت به او نشان دادند و فرمودند او در بهشت برین در اعلی درجات علین است و مقام او بسیار بالاست و به حضرت زهرا نیز فرمودند که به خانه وی رفته و از مادر وی دلجویی کند که تصور نکنند چون فرزند وی در کارزار به شهادت نرسیده است از مقام کاسته شده است.


دلجویی حضرت زهرا (س) از همسران شهدا
سرپرست موسسه آموزش عالی حوزوی مجتهده امین تاکید کرد: حضرت زهرا (س)زمانی که فردی به شهادت می رسید همراه با عده ای از زنان مدینه  به خانه آن شخص رفته و از خانواده‌اش دلجویی می کردند و گاهی این کار را تا سه روز ادامه می دادند که امروز این روند الگویی برای همه شیعیان ایشان است.

وی تاکید کرد:  امیدواریم خداوند درجات این شهید عالی قدر را متعالی قرار دهد و به خانواده ایشان نیز صبر جمیل عنایت فرماید.

در ادامه این دیدار  ناهید قاسم پور مدیر مدرسه علمیه مجتهده امین نیز اظهار داشت: ما با جمعی از طلاب موسسه مجتهده امین و کارمندان دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با کمال افتخار در خدمت ‌خانواده شهید مدافع امنیت هستیم.

وی ادامه داد: دورادور از زبان همسر شهید ترکیان از فضایل ایشان شنید‌ه‌ایم و این دیدار برای ما بسیار ارزشمند است چرا که هدف از تحصیل و تعلیم ما و کارهای فرهنگی ما در موسسه چیزی جز کسب رضایت خانواده شهدا نیست.

در ادامه این دیدار زهره کرباسی همسر شهید ترکیان و فارغ التحصیل سطح سه آموزش عالی حوزوی مجتهده امین اظهار داشت: گاهی انسان تا زمانی که کنار یک فرد والامقام زندگی می‌کند ممکن است توجهی به بسیاری از جزئیات معنوی زندگی نداشته باشد.

وی افزود: اکنون که مدتی از شهادت شهید ترکیان گذشته است احساس می کنم که ایشان در زندگی بسیار جلوتر از بنده بودند و با وجود این که من در آن زمان در حال تحصیل علوم حوزوی بودم و ادعای دیانت داشتم در بسیاری از مواقع از ایشان یاد می‌گرفتم.


توجه به کوچک ترین نعمت های زندگی، از مهم ترین ویژگی های شهید ترکیان بود
همسر شهید ترکیان  تاکید کرد: ایشان به کوچکترین نعمت های خداوند در زندگی توجه داشتند و حتی اگر غذایی ساده مانند نان و پنیر نیز تناول می کردند دست خود را برای شکرگزاری تا حد امکان بالا آورده و با صدای بلند «الحمدلله رب العالمین» را تکرار می کردند به نوعی که الحمدالله گفتن ایشان در آن زمان هنوز در گوش من مانده است.

وی ادامه داد: شهید ترکیان اعتقاد زیادی به شکرگزاری از نعمت های خداوند را داشتند و این امر را در جمع های خانوادگی نیز بیان می داشتند که نعمت خداوند حتی اگر در حد یک نان خوب باشد، باید به همان اندازه فرد منعم به دیگران خوبی کند.

خانم کرباسی با بیان اینکه شهید ترکیان در کردستان و همدان مأموریت داشتند و این اواخر نیز به مدت ۵ سال در لبه مرز به ماموریت و پاسداری می‌پرداختند، گفت: شهید همیشه به این مطلب اشاره می کردند که نعمت امنیت واقعا نیازمند شکرگذاری است چراکه اگر ما در این امنیت و راحتی به زندگی روزمره خود می پردازیم از این رو است که  دوستان پاسدار در لب مرز به شکل مداوم در حال مراقبت هستند و حتی خواب راحتی ندارند.


حساسیت شهید ترکیان بر استفاده شخصی از بیت المال
وی ابراز داشت: ایشان بر روی استفاده از اموال بیت المال مانند برای استفاده شخصی بسیار حساس بودند و حتی اگر یک خودکار به اشتباه از محل کار به خانه می آوردند تأکید داشتند که استفاده ای از آن نشود.

همسر شهید ترکیان تاکید کرد: من اعتقاد دارم نماز و روزه طریق و راهی است که انسان را به درجات برتر می‌رساند و مسیر درست زندگی را به وی در برخورد با مسائل مختلف نشان می دهد.


توجه به جزئی ترین مسایل زندگی
وی ادامه داد: شاید به همین دلیل است که ایشان حتی به جزئی ترین مسائل زندگی توجه داشتند به نوعی که تا زمانی که غذا برای حیوانات خانگی فراهم نکرده بودند خود بر سر سفره غذا نمی نشستند.

کرباسی با اشاره به اینکه شهید ترکیان ایشان اهل رسیدگی به خانواده بودند، گفت: زمانی که  منزل ما در همسایگی خانواده ایشان بود روزی چند مرتبه و زمانی که از آنها دور شدیم حداقل یک بار در روز به پدر خود (در صورتی که ماموریت نداشتند) سر می‌زدند و در حد وسع به پدر خود رسیدگی می کردند.

در ادامه این دیدار برادر شهید ترکیان با بیان اینکه برادر بنده از همان زمان کودکی انسان بسیار صبوری بودند و کارهای خود را با حوصله و دقت پیگیری می کردند، ابراز داشت: ایشان بسیار مقید بودند که کارهای خود را به بر دوش دیگری نیندازند و خود وظایف و کارهای خود را به سرانجام برسانند.

وی با بیان اینکه شهید در مباحث پیش آمده  معمولاً کوتاه می آمدند و اجازه طولانی شدن بحث را نمی دادند، بیان داشت: ما از جزئیات فعالیتهای ایشان در سپاه خبر نداشتیم اما بعد از شهادت ایشان مطلع شدیم که مأموریت‌های سختی به دوستان  سپاه سپرده می‌شد و ایشان و سایر دوستان با همان صبر و حوصله تمام این سختی‌ها ر راه انجام وظیفه تحمل می کردند.


تاکید شهید ترکیان بر خواندن نماز اول وقت و زیارت عاشورا
برادر شهید ترکیان تاکید کرد: مهمترین ویژگی ایشان خواندن نماز اول وقت و زیارت عاشورا بود و تاکید داشتند که برای گشایش در زندگی حتماً از نماز اول وقت و زیارت عاشورا غافل نشوید.

وی ادامه داد: ایشان به هیچ عنوان اهل ظاهر سازی نبودند و به شدت از ریا پرهیز می کردند و به همین دلیل در عزاداری ها و مساحد سعی می کردند در نقاطی قرار بگیرند که کمتر دیده شوند.


بخش هایی از خصوصیات اخلاقی شهید حسنعلی ترکیان
یکی از اقوام شهید  شهید ترکیان نیز در ادامه این دیدار به بخشی از خصوصیات اخلاقی شهید اشاره کرد و اظهار داشت: در طول چند سالی که با شهید در محله و یا مهمانی ها همنشین بودیم زیبایی های اخلاقی بسیاری از ایشان دیدیم.

وی با بیان اینکه به واقع شهدا معنویت خاصی در وجود خود داشتند که آنها را شایسته این مقام ساخته بود، ابراز داشت:  بر همین اساس شهید ترکیان نیز از ریا دوری کرده و در عزاداری ها سعی می کردند در پشت ستونی در گوشه مسجد به عزاداری بپردازند.

وی تاکید کرد: حجت الاسلام بی آزار در مراسم استقبال از پیکر شهید ترکیان به این نکته اشاره کرد که شهید چه شبها در پشت ستون به عزاداری پرداخته و امروز در وسط معرکه قرار گرفته است؛ در واقع دوستان در روزی که مراسم استقبال از پیکر ایشان برگزار شد ستونی در وسط مسجد بین بخش خواهران و برادران ایجاد کرده بودند و تابوت ایشان بر روی آن قرار گرفته بود.

یکی از اقوام شهید  شهید ترکیان با اشاره به اینکه زمانی که خبر شهید و شهادت ایشان در نزدیکی‌های غروب آفتاب به ما رسید تا فردای آن روز به همسر ایشان چیزی نگفتیم، اظهار داشت: البته ایشان خبر حمله انتحاری را در تلویزیون شنیده بودند و با همسر خود تماس گرفته و پاسخی دریافت نکرده بودند و بر این اساس تا حدودی حدس‌هایی در این ارتباط زده بودند.


ساده زیستی و پرهیز شهید از ریا 

وی ادامه داد: در مظلومیت ایشان و زندگی بی ریای شهید ذکر همین نکته بس است که زمانی که عکس ایشان را از طلب کردند ما هیچ عکسی از ایشان با لباس نظامی پیدا نکردیم و عکسی که اکنون از ایشان وجود دارد یکی از دوستان ایشان زمانی که در یگان پشتیبانی فعالیت می‌کردند با اصرار از ایشان گرفته است.

وی تاکید کرد: ایشان بسیار ساده‌زیست بودند و سعی می‌کردند که خود قناعت‌مندانه عمل کنند اما برای اطرافیان خود از جمله همسر و فرزندان تمام تلاش خود را به کار بستند که بهترین  شرایط زندگی را فراهم کنند بدین معنا که در امور خست به خرج نمی دادند چراکه اعتقاد داشتند قناعت با خساست فرق دارد.

یکی از اقوام شهید  شهید ترکیان ابراز داشت: یایشان انسان بسیار خنده رو بودند و همواره در مهمانی و دیگر مکان ها تبسمی بر لب داشتند.

وی بیان داشت: از دیگر ویژگی های مهم شهید ترکیان این بود که از غیبت بسیار دوری  و به نیازمندان در خفا کمک می‌کردند به نوعی که پس از شهادت ایشان بسیاری از این کمک‌های ایشان به نیازمندان تازه برای ما مشخص شد به نوعی که مبالغی راه به امام جماعت مسجد داده بودند تا در مواقع نیاز به نیازمندان کمک کند.


مهربانی با پدر و مادر از ویژگی های خاص شهید ترکیان بود
یکی از اقوام شهید شهید ترکیان بیان داشت: ایشان نسبت به پدر و مادر خود بسیار مهربان بودند و در مواقع سختی همه اطرافیان خود را به صبر دعوت می کردند.

وی ادامه داد: شهدی ترکیان در مسائل سیاسی به اسراف و تبذیر بعضی از مسئولین گلایه‌مند بودند، تمام سعی ایشان آن بود که چیزی از بیت المال وارد زندگی ایشان نشود و در زندگی خود نیز بسیار قناعت مند بودند.

وی تاکید کرد: شهید ترکیان همواره آرزوی شهادت داشتند و در نهایت نیز به این آرزوی خود رسیدند.

در پایان این دیدار طلاب موسسه آموزش عالی حوزوی مجتهده امین به همراه مدیر موسسه، کارمندان دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان و خانواده شهید مدافع حرم شهید حسنعلی ترکیان بر سر مزار این شهید حاضر و با آرمان های انقلاب اسلامی عهد و پیمان دوباره بستند.


مشاهده در پایگاه خبری صاحب نیوز

 












 
امتیاز دهی
 
 



تعداد بازديد اين صفحه: 1072
Guest (PortalGuest)

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (شعبه اصفهان)
مجری سایت : شرکت سیگما