تبليغات





















اخبار دفتر تبليغات اسلامي اصفهان
آیت الله نجم الدین طبسی
1398/3/29 چهارشنبه گزارش از پنجمین نشست مهدویت، آخرالزمان و مدعیان دروغین؛ هراس مدعیان دروغین از علم رجال/ بررسی روایات پیرامون مهدیین عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: مدعیان دروغین به ویژه یمانی روایت صحیحی در اثبات ادعای خود ندارد به همین دلیل متوسل به استخاره و خواب شده و از علم رجال گریزان هستند.
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان به نقل از خبرگزاری رسا، آیت الله نجم الدین طبسی در پنجمین نشست از سلسله نشست‌های مهدویت، آخرالزمان و مدعیان دروغین، که در دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان برگزار شد، با بیان اینکه یکی از مسائل مهم در مورد مدعیان دروغین مهدویت مطرح است، موضوع مهدیین می‌باشد، گفت: مدعیان دروغین می‌گویند پس از دوازده امام دوازده مهدی حکومت می‌کنند، یکی از این حکام یمانی است.

وی در ادامه افزود: پیش از هرچیز باید دید مسأله مهدیین و حکومت‌ها پس از امام زمان در کلمات بزرگان ما اصلا مورد توجه قرار گرفته یا ادعایی است از سوی مدعیان دروغین. نخستین کسی که مسأله مهدیین را مطرح و نفی می‌کند و می‌گوید بعد از امام زمان(عج) حکومتی نداریم چرا که زمانی باقی نمانده است و در آستانه قیامت پس از 40 روز هستیم و دیگر فرصتی برای حکومت مهدیین وجود ندارد، شیخ مفید است.


مدعیان دروغین نمی‌توانند حکومت پس از امام زمان(عج) را ثابت کنند
آیت الله طبسی با اشاره به صفحه 149 جلد 53 بحارالأنوار، اظهار کرد: علامه مجلسی در اینجا مطلبی منقول از شیخ مفید و شیخ طبرسی آورده و پیرامون آن نظر خود را هم بیان می کند، مطلب این است که اولاد امام زمان(عج) حکومت ایشان را دنبال می‌کند اما این روایت قطعی و صحیح نیست و بیشتر روایات می‌گویند امام زمان(عج) 40 روز قبل از قیامت از دنیا می‌روند.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با بیان اینکه مدعیان حکومت مهدیین باید ثابت کنند که زمانی برای حکومت پس از امام زمان(عج) وجود دارد، خاطرنشان کرد: مسأله رجعت یکی از مسلمات عقاید تشیع است، روایات بسیار زیادی برای آن وجود دارد و جزء ضروریات مذهب ما است و منکر آن منکر ضرورت مذهب محسوب می‌شود. اما پیرامون رجعت دو موضوع وجود دارد، یکی اعتقاد به اصل رجعت و بحث دیگر اعتقاد به تفصیلات رجعت است، برای اصل رجعت بین 200 تا 600 روایت وجود دارد اما مسأله تفصیلات رجعت موضوع دیگری است، اینکه ائمه معصومین(ع) پس از رجعت حکومت خواهند کرد متواتر است و 3 روایت بیشتر در این زمینه نداریم و جزئیات آن به درستی و کامل مشخص نیست.

وی تثبیت حکومت، عظمت دادن و مسائلی دیگر را از علل رجعت ائمه اطهار(ع) عنوان کرد و گفت: در عالم تکوین همه علل به درستی مشخص نیست، ما اطلاع درستی از بسیاری از مسائل در عالم تشریع و تکوین نداریم و علل و حکمت بسیاری از مسائل را نمی دانیم، رجعت ائمه معصومین(ع) نیز یکی از این موضوعات است. چند روایت صریح داریم که زمان رجعت همزمان با ظهور امام زمان(عج) است. 42 سال قبل کتابی پیرامون رجعت و حقانیت رجعت نوشته‌ام و یک سال هم درس رجعت داشته‌ام و همه اینها در اثبات رجعت است، اما تفصیلات رجعت را نیاز به ادله محکم و مستدل داریم.

آیت الله طبسی با بیان اینکه ادله محکم و مستدلی پیرامون حاکمیت ائمه معصومین(ع) پس از امام زمان(عج) ندیده‌ام، اظهار کرد: شیخ مفید می‌فرمایند روشن نیست پس از حکومت امام زمان(عج) حکومتی وجود داشته باشد، همین موضوع را مرحوم طبرسی در کتاب «اعلام الوراء باعلام الهدی» که کتابی بسیار مهم و مفید است مطرح می‌کنند و می‌فرماید: چیزی که صحیح است این است که پس از دولت امام زمان(عج) حکومتی نیست اما به استناد یک روایتی فرزند ایشان حکومتی خواهد داشت که این موضوع قطعیت ندارد و اکثر روایات بر این است که پایان حکومت امام زمان(عج) 40 روز پیش از قیامت است.


منظور از حکومت بعد از امام زمان(عج) از منظر رتبه است نه زمان
استاد درس خارج حوزه علمیه قم ادامه داد: علامه مجلسی پس از اینکه روایات پیرامون حکومت فرزندان امام زمان(عج) را ذکر می‌کند، می‌فرماید این اخبار مخالف مشهور است، سپس می‌فرماید که منظور از دوازده مهدی پس از امام زمان(عج) پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) هستند. اگر چه می‌توان در اینجا به جای بعد زمانی بعد رتبه‌ای را در نظر گرفت تا دیگر نیاز به توجیهات و دلایل نداشته باشیم این توجیه هم حرف من نیست بلکه حرف بزرگانی نظیر شیخ حر عاملی است.

وی منظور از 12 مهدی را 12 کارگزار امام زمان(عج) دانست و تصریح کرد: روایات مربوط به مهدیین را همه ضعیف می‌دانند، اما مدعیان دروغین به دنبال تثبیت موضع خود هستند و به همین دلیل حتی به احادیث و روایات ضعیف و غیر معتبر متوسل می‌شوند، توسل به استخاره یکی از کارهایی است که مدعیان دروغین و طرفداران اینها انجام می‌دهند در حالی که استخاره در فروع دین هم جایگاهی ندارد، خواب نیز موضوع دیگری است که این مدعیان دروغین به آن متوسل می‌شوند در حالی که خواب هرگز به عنوان ادله نبوده است، گاهی نیز به همین روایات ضعیف و غیرمستدل متوسل می‌شوند.

آیت الله طبسی با اشاره به توسل مدعیان دروغین به روایتی مشهور به وصیت برای اثبات حکومت مهدیین، عنوان کرد: در صفحه 150 کتاب غیبت طوسی، روایتی ذکر شده است مبنی بر اینکه از امام علی(ع) ذکر شده است که پیامبر اکرم(ص) در لحظه فوتشان فرمودند: بعد از من 12 امام خواهند آمد و بعد از ایشان 12 مهدی خواهند آمد، پس ای علی تو نخستین از دوازده امام هستی. این روایت تسلیم کردن امامت را از هر امامی به امام دیگر ذکر می‌کند و در نهایت امام حسن عسکری امامت را باید به فرزندشان تسلیم کنند، پس از امام دوازدهم نیز 12 مهدی خواهد آمد و او امامت را به پسرش در هنگامی که وفاتش رسیده است تحویل خواهد داد. این روایت یکی از استنادات افرادی است که مدعی فرزند داشتن امام زمان (عج) هستند در حالی که این روایت مربوط به بعد از ظهور است و نمی‌توان از آن برای وجود فرزند امام زمان(عج) در پیش از ظهور استناد کرد.


برخی راویان روایت وصیت مهمل هستند
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه عمده استدلالات مدعیان دروغین روایت وصیت است، ادامه داد: علی ابن سنان موصلی عدل کسی است که نامی از او در کتب رجالی وجود ندارد و تنها در میان معاصرین آقایان خویی و مامقانی و شوشتری از او نام بردند، آقای خویی می‌گویند کلمه عدل که در نام علی موصلی ذکر شده است نشان دهنده این است که وی از علمای اهل سنت است، در علم درایه مجهول کسی است که نام او در کتب رجالی آمده اما وصفی برای او ذکر نشده برخلاف مهمل که اصلا نامی از شخص در کتب رجالی ذکر نشده است. نتیجه اینکه آقای موصلی یک راوی مهمل است.

وی در ادامه افزود: مرحوم مامقانی در کتاب خود می‌گوید از موصلی در کتب رجالی نامی برده نشده است، آقای شوشتری در جلد 7 کتاب قاموس می‌فرماید: از اینکه موصلی توصیف به عدل شده است، استفاده می‌کنیم که او از اهل سنت است. نتیجه اینکه این علی موصلی عدل شناخته شده نیست و به همین دلیل نمی‌توانیم در یک مسأله مهم اعتقادی به روایتی که از او ذکر شده است استناد کنیم.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با بیان اینکه ابن حجر عسقلانی در لسان المیزان یکی دیگر از راویان حدیث وصیت به نام مصری را جاعل حدیث عنوان می‌کند و دیگر نامی از این شخص در کتب رجالی وجود ندارد، تصریح کرد: نتیجه این است که این روایت از نظر سند مشکل دارد، به همین دلیل است که مدعیان دروغین وارد بحث رجالی نمی‌شوند، آنها استناد به روایاتی می‌کنند که سندیت آن مشکل دارد و تنها راه آنها فرار از بحث رجالی است.


در زمینه مهدویت باید پژوهش کرد
آیت الله طبسی با تأکید بر ضرورت فعالیت فضلا و طلاب حوزه علمیه برای پژوهش کتابخانه‌ای و دقیق در زمینه مهدویت به منظور پاسخگویی به شبهات و مقابله با مدعیان دروغین، اظهار کرد: حتی اگر این روایت را بپذیریم ربطی به یمانی ندارد، روایت می‌گوید پسر امام زمان(عج) آنهم بعد از ظهور و وفات ایشان حکومت را در دست خواهد گرفت، مدعیانی که می‌گویند یمانی فعلا حضور دارد و ظهور نکرده است باید پاسخ دهند که آیا ما تکلیفی نسبت به حضور یمانی داریم؟ تکلیف ما در زمان ظهور است، نه کمی پیروان دلیل بر بطلان است و نه زیادی جمعیت دلیل بر حقانیت، اول اینکه باید مدعیان یمانی و حامیان وی اثبات کنند در زمان حضور باید از یمانی تبعیت کرد ضمن اینکه حتی برای زمان ظهور یمانی نیز برای تبعیت از وی حرف‌ها داریم و اینطور نیست که تبعیت از وی را به همین سادگی بپذیریم.


هزاران خراسانی غلام رهبر انقلاب هم نمی‌شوند
وی پیرامون ادعای برخی مبنی بر اینکه رهبر معظم انقلاب همان خراسانی هستند، گفت: هزاران خراسانی غلام رهبری هم نمی‌شوند و با اینچنین ادعاهایی نباید مقام ایشان را پایین آورد، رهبری ما ولی فقیه هستند و تبعیت از ایشان بسیار لازم است و جایگاهی بسیار بالاتر از این دارند که خراسانی باشند، اینکه چنین نسبتی به ایشان بدهیم نیازمند استغفار است.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به سوء استفاده مدعیان دروغین از خلأ علمی جامعه و افراد پیرامون مهدویت، تصریح کرد: روایتی دیگر پیرامون مهدیین وجود دارد که به آن استناد می‌کنند، روایتی است که می‌گوید بعد از مهدی(عج) یازده مهدی از فرزندان حسین(ع) وجود دارد، این روایت می‌گوید یازده مهدی از فرزندان امام حسین(ع) هستند نه امام زمان(عج) و شیخ حر عاملی می‌گوید این بعد که در روایت ذکر شده است رتبه‌ای است نه زمانی ضمن اینکه در هر صورت اصل وجود یمانی را می توان ثابت کرد و نمی‌توان هیچکدام از مدعیان یمانی را از طریق این روایات ثابت کرد، مدعیان دروغین برای اثبات خود متوسل به استخاره و خواب می‌شوند و نمی‌توانند به مستندات تکیه کنند و از طریق مستندات حقانیت خود را ثابت کنند.


مشاهده در خبرگزاری رسا
 




برای مشاهده همه تصاویر اینجا کلیک کنید.


 

 
 
امتیاز دهی
 
 



تعداد بازديد اين صفحه: 761
Guest (PortalGuest)

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (شعبه اصفهان)
مجری سایت : شرکت سیگما