تبليغات





















اخبار دفتر تبليغات اسلامي اصفهان
صلی الله علیک یا اهل بیت النبوه
1398/3/1 چهارشنبه در نشست اخلاقی موسسه آموزش عالی حوزوی مجتهده امین مطرح شد؛ اهل بیت مطهر و تطهیر کننده هستند/ باید خود را در معرض تطهیر قرار دهیم استاد اخلاق حوزه های علمیه با تاکید بر اینکه اهل بیت مطهر و تطهیر کننده هستند، گفت: کارهای روزمره ما باید بر اساس خدا محوری باشد، اگر برای خدا بود، اقبال و ادبار مردم در ما تاثیری ندارد.
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان به نقل از خبرگزاری شبستان، زهرا سادات کمالی پارسا در نشست اخلاقی موسسه آموزش عالی حوزوی مجتهده امین وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان گفت: انسان ها دارای دو بعد مادی و معنوی هستند، یکی از روزی هایی که انسانها از جهت معنوی دارند محبت اهل بیت علیهم السلام است و منظور از مودت در آیه «قل لا اسئلکم علیه اجرا الا الموده فی القربی» اظهار محبت به اهل البیت علیهم السلام است که می تواند در قالب برپایی مراسم اعیاد و عزاداری و نامگذاری و توسل باشد.

استاد اخلاق حوزه با اشاره به آیه تطهیر و آیه «و انزلنا من السماء ماءا طهورا» گفت: منظور از «سماء» وجود نازنین پیامبر اعظم صلی الله علیه وآله است و منظور از «ماء» وجود ائمه است.

وی به نقل از استاد جوادی آملی گفت: با توجه به جمله «انما یرید الله» در آیه تطهیر خدا اراده کرده که همه انسانها پاک باشند اما همه به این مقام نمی رسند چون اراده خودشان هم در این امر دخیل است، اگر ما از این اراده استفاده کنیم می توانیم عصمت اکتسابی داشته باشیم، اما اراده خداوند نسبت به اهل بیت اراده تکوینی است، چرا که حضرت حق می داند که چهارده معصوم علیهم صلوات الله با اراده خودشان به درجاتی خواهند رسید و خداوند هم لطف خویش را شامل حالشان کرده است. 


محبت اهل بیت باعث برطرف شدن آلودگی های ظاهری و باطنی ماست
استاد اخلاق حوزه با بیان این نکته گفت: خداوند با آیه تطهیر معصومین را به منزله آب کر قرار داده است، اهل بیت که به منزله آب کر هستند وقتی پاک شدند نه تنها آلودگی را نمی پذیرند بلکه آن را بر طرف میکنند.

پاک کنندگی اهل بیت زمانی مفید است که ما به بیماری خود آگاه باشیم
کمالی پارسا گفت:  ما باید بدانیم که آلوده و بیمار هستیم و خودمان را در معرض تطهیر قرار دهیم، مطهر بودن اهل بیت فقط اختصاص به دوران خودشان ندارد، وقتی حضرت آدم می خواست توبه کند به انوار مقدسه پنج تن توسل پیدا کرد، قبل از تولد در حین حیات و بعد از فوت ظاهری معصومین در عالم برزخ و در عالم قیامت مطهریت همچنان ادامه دارد نه تنها شامل انسانها بلکه شامل ملائکه هم می شود، ملائکه گناه ندارند ولی ترک اولی دارند، بال فطرس ملک به خاطر ترک اولی که کرده بود شکسته بود وقتی امام حسین علیه¬السلام متولد شد ملائکه برای عرض تبریک به زمین آمدند و خدمت پیامبر رسیدند فطرس هم همراه ملائکه آمد و عرض ادب کرد و خواست واسطه شود و خدا از ترک اولی او بگذرد، حضرت رسول گفتند خود را به قنداق نزدیک کند و امام حسین علیه السلام را واسطه قرار دهد و توبه کند تا خدا قبول کند. 

این محقق حوزه فقه و خانواده با اشاره به ویژگی های محب اهل بیت افزود: محب اهل بیت اهل کار خیر است، همان طور که خود اهل بیت، اهل کار خیر بودند، کار خیر انجام دادن با اهل کار خیر بودن تفاوت دارد، کسی که اهل کار خیر است هر کاری را که به نظر درست می آید و خیر است انجام می دهد، چه در خلوت و چه در جلوت، یکی از مصادیق کار خیر همین تعلیم و تعلمی است که خدا لطفش را شامل حال ما کرده و به آن مشغول هستیم. 

استاد اخلاق حوزه های علمیه با بیان اینکه محب اهل بیت خدا محور است همانطور که خود اهل بیت خدا محور بودند تصریح کرد: محب اهل بیت فقط برای خدا کار می کند، قل ان صلاتی و نسکی و محیای و مماتی لله رب العالمین، شیخ رجبعلی خیاط می گفتند حتی فرزندت را هم به خاطر خدا ببوس، کارهای روزمره ما هم باید بر اساس خدا محوری باشد، اگر برای خدا بود اقبال و ادبار مردم در ما تاثیری ندارد. 

وی با تاکید بر اینکه محب اهل بیت اهل شب زنده داری است نشاط خاطر نشان کرد: سحر به بقیه زمان ها ارجحیت دارد، نباید به خاطر درس خواندن سحر و نماز شب را از دست داد، بزرگان می گویند در سحر ارواح خبیثه و نفوس شریره خواب هستند و ارواح طیبه بیدار هستند. 

کمالی پارسا ادامه داد: حضرت آیت الله ناصری می فرمودند در هر زمان در شهر اصفهان چهل نفر مستجاب الدعوه وجود دارد، وقتی ما بیدار می شویم قطعا آن چهل نفر هم بیدار هستند و دعاهای آنها در حق ما مستجاب می شود. برکات سحر خیزی نه فقط برای خود شخص که ممکن است برای یک کشور باشد، امام باقر علیه السلام فرمودند در وقت سحر دعا کنید زیرا ساعتی است که درهای آسمان باز، روزی ها تقسیم و حاجت ها بر آورده میشود، پیامبر اسلام می فرمایند بعد از نماز فریضه با فضیلت ترین نماز، نماز شب است. 

استاد اخلاق حوزه های علمیه یادآور شد: بهترین سحر خیز امام زمان است، وقتی بیدار می شوید به وجود نازنین او توسل پیدا می کنید و از انفاس قدسی آن عزیز بهره مند می شوید دعاهای امام زمان در حق ما به اجابت میرسد بنابراین از آن وجود نازنین بخواهیم مشکلات به وجود آمده در کشورمان را برطرف کند.



مشاهده در خبرگزاری شبستان

 



 
 
امتیاز دهی
 
 



تعداد بازديد اين صفحه: 464
Guest (PortalGuest)

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (شعبه اصفهان)
مجری سایت : شرکت سیگما