تبليغات





















اخبار دفتر تبليغات اسلامي اصفهان
حجت الاسلام و المسلمین محمد قطبی، رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان
حجت الاسلام و المسلمین محمد قطبی، رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان
1398/2/23 دوشنبه دفتر تبلیغات اسلامی اوّلین نهاد رسمی در سازماندهی مبلغان دینی در کشور رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان گفت: دفتر تبلیغات اسلامی اوّلین نهاد رسمی است که به فرمان حضرت امام خمینی(ره) برای ساماندهی و سازمان بخشی طلاب و مبلغان سراسر کشور تأسیس شده است.
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان به نقل از خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام و المسلمین محمد قطبی در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه شهر اصفهان اظهار کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در کمتر از گذشت سه ماه و در اردیبهشت سال 58، امام خمینی(ره) دستور تأسیس دفتر تبلیغات اسلامی را به عنوان اولین نهاد ساماندهی، سامان بخشی و اعزام طلاب برای تبلیغ را صادر کردند.

وی گفت: پیش‌ از انقلاب امر تبلیغات دینی نه تنها در مدار برنامه های حاکمیت نبود بلکه رژیم با آن مبارزه و از تشکیل جلسات مذهبی جلوگیری می‌کرد و‌ برخی را به تعطیلی می‌کشاند و در بعضی موارد درگیری‌های خونین شکل‌ می‌گرفت و به همین دلیل پس از انقلاب امام خمینی(ره) فرمودند نهادی با عنوان دفتر تبلیغات اسلامی در حوزه علمیه قم شکل بگیرد.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان بیان کرد: نقش اصلی این دفتر حلقه واسط بین حوزه علمیه و‌ جامعه اسلامی است، در حوزه‌های علمیه طلاب با طی دروس علوم دینی با معارف دینی و اسلام و مبانی شریعت احکام، عقاید، اصول و معارف آشنا می‌شوند که برای تأثیرگذاری در جامعه و‌ ارتباط کامل با مردم نیاز به حلقه واسطی دارند که آن دفتر تبلیغات اسلامی است.

وی عنوان کرد: ازجمله اقدامات این دفتر آموزش‌های تکمیلی و‌ توسعه توان و‌ مهارت طلاب برای ارتباط‌گیری در جامعه و‌ تبلیغ مؤثر‌ است که به این منظور سه نهاد در این دفتر تشکیل شد که شامل یک موسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی، دوم موسسه آموزش عالی حوزوی مجتهده امین و سوم اداره آموزش کاربردی برای برگزاری دوره‌های کوتاه مدت ویژه طلاب هستند.

حجت الاسلام و المسلمین قطبی اضافه کرد: آموزش‌های کاربردی کوتاه مدت که در ایامی مانند ماه مبارک رمضان و محرم است که بالغ بر هزار طلبه در آن شرکت و در قالب تک درس و دوره های پودمانی بهره می‌گیرند.

وی ادامه داد: در موسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی قریب به 200 طلبه در سطوح عالی تحصیلی و در رشته‌های نوین که جامعه اسلامی به آن نیاز دارد، در حال تحصیل هستند. مشاوره اسلامی، فقه سیاسی، کلام اسلامی از جمله این رشته ها هستند.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان اضافه کرد: در موسسه آموزش عالی حوزوی امین ویژه طلاب خواهر که در سطوح عالی سطح 3 و 4 است، رشته‌های متعددی ارائه می‌شود و‌ طلاب خواهر توان ارتباط تبلیغی را کسب می‌کنند و بالغ بر 400 طلبه در رشته‌های فقه خانواده، مطالعات اسلامی خانواده، ارتباطات فرهنگی و... تحصیل می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: این آموزش‌ها نگرش ساز، انگیزه ساز، دانش افزا و مهارت افزا است و در رشته‌های متعدد در حال اجرا است و‌ بخش اول فعالیت‌های دفتر اصفهان را شامل ‌می‌شود.

حجت الاسلام و المسلمین قطبی یادآور شد: بخش دوم فعالیت‌های دفتر تبلیغات، بخش پژوهش و مطالعات اسلامی در قالب پژوهشکده الهیات و خانواده است که اولین و تنها پژوهشکده رسمی وابسته به حوزه در اصفهان محسوب میشود و منابع مورد نیاز طلاب را تأمین می‌کند، در طول این سال‌ها بالغ بر 120 عنوان کتاب تولید و منتشر شده و بیش از 50 شماره نشریه تخصصی اخلاق برای تأمین متون مبلغان تخصصی برای سراسر کشور منتشر می‌شود‌.

وی ادامه داد: هر پروژه پژوهشی در رشته‌های عقاید، اخلاق، سبک زندگی، تمدن اسلامی و.‌.. بخشی از نیازهای محتوایی و پشتیبانی مبلغان را تأمین می‌کند.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان تصریح کرد: عرصه سوم و اصلی فعالیت دفتر ناظر بر تبلیغ است که با همت طلاب و مبلغان دینی محقق می شود و امروز بخش عمده‌ای از نقاط محروم‌ کشور پوشش داده می شود، دسته‌های این عرصه شامل اعزام مبلغ و‌ روحانی به مساجد و نقاط تبلیغی فاقد روحانی تبلیغی، امداد فرهنگی، تبلیغ در محیط علمی ‌و دانش‌آموزی، پاسخگویی به سؤالات دینی مردم از طریق تلفن و اینترنتی و تشکیل تشکل‌های تبلیغی طلاب است.

وی گفت: سه چهارم مساجد در اصفهان دارای روحانی دائم است، مابقی مساجد فاقد روحانی دائم است و در طول مناسبت‌های ویژه مانند ماه مبارک رمضان، محرم و دهه فاطمیه از طرف دفتر تبلیغات اسلامی مبلغانی اعزام و در مساجد مستقر می‌شوند.

حجت الاسلام و المسلمین قطبی اظهار کرد: امسال نزدیک به یک هزار مبلغ از اصفهان به نقاط تبلیغی استان و چند استان هم‌جوار اعزام شدند و این فعالیت‌ در همه مناسبت‌های تبلیغی محوری دائماً تکرار می‌شود.

وی با اشاره به بخش امداد فرهنگی خاطرنشان کرد: به عنوان مثال در زلزله کرمانشاه تعدادی از طلاب با حضور در محیط تلاش کردند با ارتباط صمیمی با مردم، آرامش فکری و معنوی برای مردم فراهم کنند، این نوع تبلیغ امداد فرهنگی است و امسال هم در استان‌های سیل‌زده نزدیک به 900 نفر از طلاب و اکثراً به صورت خودجوش با هزینه شخصی حضور پررنگی را نشان دادند.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان اذعان کرد: این عزت و عظمت بزرگی که طلاب در این ایام آفریدند برای ما غرورآفرین است و امیدوارم بتوانیم در همه عرصه‌هایی که ضرورت دارد در خدمت مردم باشیم و توفیق حضور و خدمت‌رسانی را از دست ندهیم، کما اینکه مردم سیل‌زده هم از حضور طلاب استقبال کردند که ارزش بالایی دارد.

وی گفت: این جنس تعاملات دوسویه بین طلاب و مردم باید در جامعه اسلامی تسری پیدا کند و دوام داشته باشد.

حجت الاسلام و المسلمین قطبی اظهار کرد: ارتباط علمی، فرهنگی و تبلیغی در پایگاه‌های بسیج، مدارس و... تشکیل می‌شود، نسل نوجوان و کودک‌ مخاطب طلاب در این عرصه هستند و‌ طی آن شبکه بزرگ اجتماعی تبلیغی شکل می‌گیرد که مایه عزت انقلاب اسلامی و‌ به برکت همین انقلاب است و مدیون خون شهدا برای تأمین این امنیت هستیم.

وی تاکید کرد: کارشناسان تخصصی تبلیغات به طور دائم در حال پاسخگویی به سؤالات مردم هستند و بالغ بر 2 میلیون و‌500 هزار سؤال دینی مردم‌ با مستندات آن که در سامانه موجود است پاسخ داده شده، در بخش پاسخگویی سؤالات اینترنتی هم‌ وضعیت به همین منوال است.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان گفت: سه سال پیش اقدام به راه اندازی تشکّل‌های طلبگی شد و امسال طلاب توانمند در قالب تشکل‌های هنری، مجازی، رسانه مکتوب و شفاهی و... در حال انجام فعالیت تبلیغی هنری و رسانه هستند به ویژه در بخش فضای مجازی که میدان بزرگی است و دشمن در آن می‌تازد و‌ تلاش می‌کند شبکه زندگی ما را نابود کند، از زمان ضرورت حضور طلاب در این فضا اقدام به توانمندی طلاب برای نقش‌آفرینی در فضای مجازی همه مراکز‌ دست به دست هم دادند و‌ زمینه‌های فراهم شده که در عرصه مجازی در رویارویی دشمن مقاومت کرده و شبهات را پاسخ بدهند و تخریبات دشمن را در حد توان خنثی کنند که البته تا میدان را به تمامی به دست بگیرند که البته کار سختی است.

وی ادامه داد: اینکه امروز از اعزام طلاب به روستاهای دورافتاده، دانشگاه‌ها و عرصه‌های نوین داریم باعث افتخار است اما به دلیل آسیب دیدن بودجه‌های فرهنگی در سال‌های اخیر کم و کاستی‌هایی وجود دارد.

حجت الاسلام و المسلمین قطبی تصریح کرد: انتظار ما همکاری بیشتر در آموزش و پرورش با دفتر تبلیغات اسلامی است، همچنین همکاری با صدا و سیما تا با انجام وظیفه بهتر کمتر مدیون مردم باشیم، اگر تمام تلاش خود را به میدان آوریم، بیشتر می‌شود جامعه اسلامی را به پیش برد و به سمت افق‌های تمدن اسلامی پیش رفت.

وی تاکید کرد: با همه سمپاشی‌ها، کدورت سازی‌ها، تهدید تحریم و تحقیرها، امروز مردم و روحانیون ارتباط تنگ‌تری با طلاب دارند، قدرشناسی مردم از طلاب در تشییع جنازه طلبه همدانی نشان می‌دهد که وظیفه طلاب سنگین‌تر شده است.


مشاهده در خبرگزاری فارس

 


 
 
امتیاز دهی
 
 



تعداد بازديد اين صفحه: 253
Guest (PortalGuest)

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (شعبه اصفهان)
مجری سایت : شرکت سیگما