تبليغات





















اخبار دفتر تبليغات اسلامي اصفهان
حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر صافی رییس مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی(ره) وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان
حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر صافی رییس مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی(ره) وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان
1397/12/18 شنبه حضرت زهرا علیهاالسلام، دروغ، خیانت و مخالفت را از عوامل گسست خانواده معرفی فرموده اند سرپرست موسسه آموزش عالی مجتهده امین با اشاره به اصول حاکم بر زندگی خانوادگی فاطمی و علوی اظهار داشت: از جمله عرصه هایی که مبلغان ما می توانند در آن عرصه، کار تحقیقی و تبلیغی کنند بررسی و بیان اصول حاکم بر زندگی خانوادگی فاطمی و علوی است.
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، حجت الاسلام والمسلمین صافی در جمع دانش پژوهان و اساتید موسسه آموزش عالی حوزوی مجتهده امین وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان گفت: از جمله عرصه هایی که مبلغان ما می توانند در آن عرصه، کار تحقیقی و تبلیغی کنند بررسی اصول حاکم برزندگی خانوادگی فاطمی و علوی است. اصولی همچون معرفت، محبت، سکوت، ایثار، جهاد، تبلیغ و... از جمله اصولی است که خانواده فاطمی بر آن بنا شده و وظیفه طلاب است که از طریق تحقیق و پژوهش، این کار بر زمین مانده را به اکمال رسانند.

وی با اشاره به نقش هجمه های دشمن در تضعیف نهاد خانواده گفت: در اسلام مهمترین نهاد و بنیاد، بنیاد خانواده است و ما با دارا بودن نمونه عینی از یک خانواده دینی و الهی، یعنی خانواده حضرت علی علیه السلام و حضرت زهرا سلام الله علیها به راحتی می توانیم بر اصول حاکم بر زندگی آنها واقف شده و آنها را سرمشق خویش قرار دهیم و این وظیفه مبلغین است که عطر خانواده فاطمی را در جامعه پراکنده کنند.

سرپرست مؤسسه آموزش عالی حوزوی مجتهده امین(ره) ادامه داد: از جمله اصولی که در متن خانواده فاطمی موج می زند و جلوه گری می کند، اصل معنویت است و قرآن نیز در آیات گوناگون به این اصل اشاره نموده است.

وی با اشاره به آیه 90 سوره انبیاء اذعان نمود: سبقت در کارهای خیر، انس با پروردگار و خشوع در مقابل خداوند از جمله ویژگی های یک خانواده برتر است که در این آیه به آنها اشاره شده و همه این مصادیق دائر مدار شکل گرفتن فضای معنوی در خانواده است.

حجت الاسلام والمسلمین صافی همچنین اضافه کرد: در سوره هل اتی به بخش دیگری از ویژگی های خانواده فاطمی و علوی اشاره شده است.از جمله اینکه خانواده فاطمی خانواده ای است که اهل نذر هستند و به نذر اعتقاد دارند، چراکه نذر یکی از مصادیق ارتباط با خداست.در خانواده فاطمی نذر یک اصل است و در دل نذر معنویت نهفته است و یک خانواده فاطمی باید ازاین اصل به عنوان راهکاری معنوی در جهت رفع گرفتاریها بهره مند شود.

وی خاطرنشان کرد: دومین ویژگی خانواده فاطمی، معاد محوری و معاد باوری است. یک خانواده فاطمی اعتقاد و باورعمیق به معاد دارد.انفاق و اخلاص نیز از دیگر ویژگی های خانواده فاطمی است.

سرپرست موسسه آموزش عالی مجتهده امین، معاد شعاری را از دیگر ویژگی های خانواده فاطمی دانست و گفت:در سوره هل اتی معاد شعاری یا معاد تبلیغی نیز به عنوان ویژگی دیگری برای خانواده فاطمی معرفی شده است. یک خانواده علوی و فاطمی علاوه بر اینکه به معاد اعتقاد دارد و معاد شعور است، به تبلیغ و ترویج معاد در جامعه و بروز و ظهور آن در فرزندان خود و اجتماع نیز همت می گمارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد : خداوند در قرآن در آیات ۲۶ تا ۲۸ سوره طور به گفتگوی اهل بهشت با یکدیگر اشاره می کند. دراین آیات بهشتیان رمز و راز بهشتی شدن خود را شفقت و دلسوزی نسبت به خانواده خویش بیان می دارند. منظوراز شفقت محبتی دغدغه مندانه و منطقی است، محبتی راهبردی که زیرساختهای عمیق معنوی و معرفتی دارد بنابراین تسری معنویت در خانواده از مصادیق شفقت و مهربانی نسبت به اهل خانواده است، که می تواند منجر به رهایی از عذاب گردد.

حجت الاسلام و المسلمین صافی در بخش دیگری از سخنان خود به مصادیقی از معنویت در زندگی حضرت زهرا سلام الله علیها اشاره کرد و اظهار نمود: حضرت زهرا سلام الله علیها در آخرین لحظات عمر خویش با حضرت علی علیه السلام گفتگویی داشتند و در این گفتگو تلویحا به سه اصل و راهکار مهم برای صیانت از خانواده دینی و الهی اشاره فرمودند. حضرت زهرا سلام الله علیها به حضرت علی علیه السلام گفتند: ای پسرعمو! ماعهدتنی کاذبه و لا خائنه و ما خالفتک منذ عاشرتنی یعنی من در زندگی نه به تو دروغ گفتم و نه به تو خیانت کردم و نه با تو مخالفتی کردم. اینکه حضرت زهرا در آخرین لحظات عمر به این سه اصل مهم اشاره می کنند نشان از اهمیت این موضوع دارد که دروغ، خیانت و مخالفت از بدترین آسیبها در روابط خانوادگی است و امروز نیز می بینیم که این سه عامل از مهم ترین عوامل طلاق و گسست نظام های خانوادگی شده است.

وی ادامه داد: در روایات داریم زمانی که حضرت علی علیه السلام به خواستگاری حضرت زهرا سلام الله علیها آمدند پیامبر صلی الله و علیه و اله نظرحضرت زهرا را جویا شدند و حضرت زهرا در جواب پدرفرمودند: آیا خدا و رسولش به این پیوند رضایت دارند؟ و این گزاره های زیبا، نشان دهنده توجه خانواده فاطمی به معنویت از آغاز شروع زندگی تا آخرین دم حیات ظاهری این خانواده است.

سرپرست موسسه آموزش عالی مجتهده امین در پایان به تاثیر ذکر بر زندگی اشاره کرد و گفت: خداوند در قرآن با بیان اذکروالله ذکر کثیرا ، برای ذکر حد و مرزی قرار نداده است و از جمله اذکاری که در روایات بسیار مورد سفارش قرار گرفته است تسبیحات حضرت زهرا سلام الله علیها می باشد. در روایت ابوهارون می گوید: امام صادق(علیه السلام) به من فرمود: ای ابا هارون، ما کودکان خود را همانگونه که به نماز فرمان میدهیم به تسبیح حضرت زهرا(س) نیز امر می کنیم. پس بر این ذکر مداومت کن. زیرا هر بنده ای بر آن مداومت کند، به ذکر کثیر جامه عمل پوشانده است و می بینم که این روایت نیز جلوه گر اصل و محور معنویت در تجلی شکوه و زیبایی خانواده فاطمی است.


مشاهده در خبرگزاری ایرنا


 
 
امتیاز دهی
 
 



تعداد بازديد اين صفحه: 143
Guest (PortalGuest)

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (شعبه اصفهان)
مجری سایت : شرکت سیگما