تبليغات





















اخبار دفتر تبليغات اسلامي اصفهان
کتاب پرنده‌ی من
1397/12/18 شنبه در بیست و یکمین نشست گروه فرهنگی تبلیغی «یارمهربان»؛ نقد و بررسی کتاب «پرنده‌ی من» برگزار شد زهرا هاشمی با بیان اینکه کتاب «پرنده‌ی من» اثر حادثه محور نیست و بیشتر توجهش به موشکافی شخصیت هاست، افزود: در این کتاب به حفره های موجود در روابط عاطفی خانواده بطور غیر مستقیم اشاره شده است.
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، زهرا هاشمی، نویسنده و کارشناس فرهنگی ضمن معرفی نویسنده کتاب «پرنده‌ی من» و آثار ایشان در نشست نقد و بررسی این کتاب که به همت گروه فرهنگی تبلیغی «یارمهربان» زیر نظر دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، گفت: فریبا وفی، داستان‌نویسی را از مجله‌ آدینه شروع کرد و هشت سال بعد اولین مجموعه داستانش به چاپ رسید، در مجموع ۵ مجموعه داستان و ۶ رمان کارنامه ادبی او را تشکیل می‌دهند، وی همچنین دیوان پروین اعتصامی را به نثر ساده برای نوجوانان بازنویسی کرده است.

وی ادامه داد: راوی داستان مثل همه رمان های دیگر وفی، یک زن است، داستان از زبان یک زن متاهل روایت می شود، زنی که درگیر روزمرگی و سختی های زندگی است و برای نجات زندگی اش تلاش می‌کند، در طول روند رمان، ما از ويژگي‌ها و تجربه‌هاي اين زن در مقام همسر، مادر و فرزند مطلع شده و با دغدغه‌ها ذهني او همراه مي‌شويم.

هاشمی اضافه کرد: توصیف  و تصویر سازی محله ی زندگی و خانه ی کوچکی که بعد از سال ها مالک شده است از ویژگی های تحریر این رمان است که فریبا وفی در این کتاب بسیار ماهرانه و پررنگ به آن اشاره کرده است.

«محمود فخاری» از دیگر شرکت کنندگان در این نشست گفت: شخصیت های موجود در این رمان باید از بعد روانشناختی مورد بررسی قرار بگیرند چرا که بررسی لایه های شخصیتی می تواند در فهم داستان بیشتر به خواننده کمک کند، در این کتاب به حفره های موجود در روابط عاطفی این خانواده بطور غیر مستقیم اشاره شده است.

در بخش دیگری از این نشست احمد خیری، رییس اداره کتابخانه و اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان و به عنوان دیگر کارشناس این نشست گفت: فریبا وفی از جمله نویسندگان رئالیستی ست که بیشتر به دغدغه های زندگی  و مسائل زنان در خانواده می پردازد. در میان رمان نویسان معاصر فارسی فریبا وفی از ویژگی های سبک شناختی خاص و روش های روایت پردازی متمایزی برخوردار است.

وی ادامه داد: روایت این رمان به صورت خطی نیست و رفت و برگشت های متعددی دارد، راوی داستان  از زاویه دید اول شخص و در دو بستر زمانی رفت و برگشت دارد. کتاب،  بسیار خوش خوان و از نثر روان و شیوایی برخوردار است ، کاراکتر اصلی در این کتاب  مي‌كوشد با وجود تمام سختی ها  و ناملايمات، آرامش را در زندگی برقرار کند، با این که تعارضات ذهنی دارد اما سعی می کند با شرایط موجود هر چند خلاف میل اوست خود را وفق دهد و با وضعیت بوجود امده سازگاری یابد. از مونولوگ های راوی چنین برداشت می شود که خرده دلخوشی هایی دارد که سعی دارد آنها را حفظ کند.

وی گفت: از وجوه خلاق در متن کاملا مشخص است که این اثر حادثه محور نیست بلکه بیشتر توجهش به موشکافی شخصیت هاست. به لحاظ فرم و تکنیک این اثر از بقیه کتاب های فریبا وفی یک سرو گردن بالاترست، داستان شروع بسیار خوبی دارد که به نوعی غیر مسقیم به نظام سرمایه داری طعنه می زند.این زن در تقابل گذشته و آینده  همیشه ترسی را با خود حمل می کند اما در انتهای داستان برای یافتن هویت خود به باز اندیشی گذشته ی خود بر می گردد، از ویژگی های بارز این کتاب، صداقت در بیان واقعیت های زندگی یک زن خانه دار ست.

کتاب «پرنده ی من» در سال 81 منتشر شد و مورد استقبال  منتقدین  قرار گرفت، این کتاب برنده جایزه بهترین رمان سال ، جایزه سومین دوره جایزه هوشنگ گلشیری و  برنده جایزه ادبی یلدا شده است و از سوی بنیاد جایزه ادبی مهرگان و جایزه ادبی اصفهان نیز مورد تقدیر واقع گشته است.

مشاهده در خبرگزاری شبستان

مشاهده در باشگاه خبرنگاران جوان
 
 
امتیاز دهی
 
 



تعداد بازديد اين صفحه: 184
Guest (PortalGuest)

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (شعبه اصفهان)
مجری سایت : شرکت سیگما