تبليغات





















اخبار دفتر تبليغات اسلامي اصفهان
حجت الاسلام و المسلمین ابوالقاسم شهباز، کارشناس نمایندگی مرکز ملّی پاسخگویی به سؤالات دینی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان
حجت الاسلام و المسلمین ابوالقاسم شهباز، کارشناس نمایندگی مرکز ملّی پاسخگویی به سؤالات دینی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان
1397/11/27 شنبه حجت الاسلام و المسلمین شهباز: برخی از آسیب های اخلاقی به مرز هشدار نزدیک شده، امروزه سفارش به مطالعه کتب اخلاقی کافی نیست حجت الاسلام شهباز، انتقال مفاهیم دینی به کودکان و نوجوانان را از طریق تالیف آثار داستانی همراه با جذابیت های بصری را از ضروری خواند و گفت: نمی توان به یک نوجوان بین سنین ۱۲ تا ۱۶ سال توصیه کرد که معراج السعاده بخواند، قطعا در چنین سنی جواب نمی دهد.
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان به نقل از خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام و المسلمین ابوالقاسم شهباز متولد 1356 از سال ۱۳۷۴ وارد حوزه علمیه اصفهان شده و هم اکنون از کارشناسان نمایندگی مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان به شمار می آید.

او در کنار رسالت ذاتی خود در عرصه تبلیغ دین، به تحقیق و پژوهش پرداخته و تاکنون کتاب های «عاقبت گناهان جنسی»، «عظمت یک نگاه»، «روبین کوچولو»، «مادرم زمین»، «غیر از خدا هیچ کس نبود»، «ردپای خدا»، «آداب معاشرت با خویشاوندان»، «رهایی از خود ارضایی»، «عاقبت آزار والدین»، و...، ویژه کودکان و نوجوانان را به رشته تحریر در آورده و برخی از این آثار با استقبال کم نظیر روبرو شده اند.

کتاب های این مولف حوزوی با محوریت توحید و عموماً در قالب داستان های کوتاه برای کودکان و نوجوانان به رشته تحریر در آمده و برخی از این آثار به زبان انگلیسی ترجمه و در آمریکا در معرض فروش جهانی قرار گرفته اند.


لزوم انتقال آموزه های دینی به فرزندان در سنین کودکی

حجت الاسلام شهباز در خصوص ضرورت ورود حوزویان به عرصه انتقال مفاهیم ارزشی به کودک و نوجوان در قالب تالیف کتاب، اظهار کرد: در باب ضرورت این مسئله باید گفت که اصل تربیت براساس آموزه های دینی ما و اصول روانشناسی تثبیت شده جهانی، در سنین کودکی انجام می شود و اگر آموزه های دینی در این سن منتقل شود، تاثیر بسزایی خواهد داشت.

این مولف حوزوی ابراز کرد: نکته دوم حائز اهمیت این است که تربیت دینی باید به نحو صحیح انجام شود، چرا که اگر به درستی انجام نشود تاثیر معکوس خواهد داشت. مسئله بعد این که ما در زمینه کودک و نوجوان نیاز به منابعی داریم که قابلیت استفاده توسط کودکان و نوجوانان را داشته باشد و به صورت مستقیم و ترجیحا غیرمستقیم مبانی دینی به کودک انتقال یابد.


ویژگی های یک اثر خوب

وی با تاکید بر اینکه کتاب ها باید چنین ویژگی داشته باشند به عنوان مثال جذابیت خاص خود را داشته و ترجیحا با تصویر، افزود: داستانی بودن محتوا و انتقال پیام به صورت  غیرمستقیم از شاخصه های دیگر است، ما باید بتوانیم برای کودکان و نوجوانان کتاب های جدید تالیف کنیم. به عنوان مثال در مقطع دبستان باید کتاب هایی با محتوای اعتقادی که به همراه تصاویر و جذابیت های بصری و جلوه ای و ویژگی های خاص باشد، تالیف کنیم، همچنین برای مقطع دبستان کتاب های اخلاقی ویژه این سن داشته باشیم، البته باید ویژگی های آن بررسی و به صورت تخصصی تهیه و تولید شود.

این محقق و پژوهشگر حوزوی ادامه داد: در زمینه نوجوانان هم همین گونه است، نوجوانان در دوره راهنمایی به شدت این نیازها را دارند، گاهی والدین و مسئولین آموزش و پرورش از ما سؤال می کنند که کتاب اعتقادی و اخلاق خوب به ما معرفی کنید، که البته دستمان پر نیست؛ نمی توان به یک نوجوان بین سنین 12 تا 16 سال توصیه کرد که معراج السعاده بخواند، قطعا در چنین سنی جواب نمی دهد.

حجت الاسلام شهباز اضافه کرد: از طرف دیگر فقر منابع تولیده شده جدید در این زمینه نیز وجود دارد، همچنین در زمینه اخلاق و اعتقادات و روانشناسی هم وضع همین گونه است، یعنی ما دقیقا کتاب هایی نیاز داریم که بتواند پیام های اعتقادی را به شیوه نو و به نحو احسن به جوانان و نوجوانان و کودکان انتقال دهد.

وی در پاسخ به اینکه آیا میزان فعالیت روحانیت، حوزه های علمیه و قشر ارزشی در زمینه تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان با توجه به هجمه های شدید دشمن متناسب بوده، خاطرنشان کرد: قطعا کارهایی شده، بنده هم در جریان کارهای دینی که انجام گرفته هستم، مثلا برخی از انتشارات و مولفین در قم، مشهد و اصفهان فعالیت هایی می کنند، ولی این مقدار در برابر هجمه های فرهنگی که داریم کافی نیست؛ کارهای جذابی در رسانه های مختلف دشمن انجام می شود که نمی توان با میزان عملکرد ما قیاس کرد و به شدت اعتقاد دارم که کار در این زمینه ها باید بیشتر و تخصصی تر انجام شود.


از منابع درست استفاده نمی کنیم!

نویسنده حوزوی کتاب های کودک و نوجوان در پاسخ به این سؤال که آیا از لحاظ منابع اسلامی در زمینه تعلیم و تربیت کمبودی داریم، گفت: به هیچ وجه؛ من قاطعانه می گویم که اگر  منابع دینی ما مربوط به دشمنان بود همه چیز را تحت اختیار خود قرار می دادند.

وی اضافه کرد: منابع ما از نظر عقلی و نقلی و به لحاظ دقت زیاد به جزئیات، منحصربه فرد است، به عنوان نمونه روایات روانشناسانه و اخلاقی بسیار دقیقی داریم، نکته ها و ریزه کاری های خیلی خاص که برای 1400 سال پیش است و اکنون به تازگی روانشناسان غربی به برخی از این نکات پی برده اند.

حجت الاسلام شهباز اذعان کرد: به لحاظ منابع به شدت قوی هستیم به خصوص مکتب تشیع که اتکاء به روایات اهل بیت (ع) دارد و از نظر دسترسی به این منابع بسیار عالی و درجه یک است، منتهی مسئله ما انتقال این مفاهیم به شیوه جدید و همه فهم به نسل جوان، نوجوان و کودک است.


آثار متنوع و جذاب

وی درتشریح  مهمترین کتاب هایی که تالیف کرده است، ابراز کرد: اهم کارهایی که شده در زمینه کودک بوده که برخی از آنها به دلیل شرایط اقتصادی بازار به چاپ نرسیده، اما در زمینه اخلاق، شعر و کتاب های اعتقادی برای کودکان و والدین کارهایی شده است، به عنوان مثال کتابی به نام «عظمت یک نگاه» ویژه بزرگسالان و محققین و اهل علم تالیف شده است. همین کتاب 240 صفحه ای به 120 صفحه ویژه جوانان خلاصه و آماده شده است که شامل داستان های مختلف بوده و ادبیات روانی دارد، همچین تصمیم گرفته شده که همین کتاب را برای مقطع  کودکان نیز تالیف کنیم.

این مولف حوزوی افزود: به عنوان نمونه کتابی داریم به نام «روبین کوچولو» که تصویرگری و امور دیگر آن آماده است و تنها به دلیل شرایط بازار و نبود منابع هنوز نتوانسته ایم آن را به چاپ برسانیم.

 حجت الاسلام شهباز افزود: کتاب «روبین کوچولو» درباره روباه کوچکی است که در خانواده با پدر و مادر خود بداخلاقی می کند و مشکلاتی سر راه زندگی اش قرار می گیرد و در نهایت به آغوش خانواده برمی گردد.

وی بیان کرد: کتاب دیگری هم با موضوع توحیدی ویژه مقطع دبستان داریم که 30 داستان در مورد خداوند متعال است و غرض از تالیف این بوده که کودک رابطه احساسی و عاطفی بسیار نزدیک با خدا پیدا کند.

مولف حوزوی عنوان کرد: این کتاب نیز بیش از 140 صفحه با تصویرگری به صورت چهار رنگ چاپ شده و از سال 93 در بازار موجود است؛ کتاب دیگری در زمینه جوانان تالیف شده به نام «عاقبت آزار والدین» و کتاب «آداب معاشرت با خویشاوندان» که در مورد صله رحم و جزییات آن است. کتاب دیگری هم به نام جوان و تلفن همراه نیز تالیف شده که خطرات استفاده از تلفن همراه در آن گوشزد شده است.


گناهان جنسی دامن جوانان را گرفته است

وی ادامه داد: کتاب «عاقبت گناهان جنسی» نیز با توجه به این که این معضل امروزه دامن جوانان را گرفته و سنین دیگر هم در حال مبتلا شدن هستند و به رشته تحریر در آمده، همچنین کتاب دیگر «مادرم زمین» که یک کار نو در زمینه محیط زیست است و جنبه احساسی و عاطفی دارد.

حجت الاسلام شهباز عنوان کرد: کتاب دیگر ویژه جوانان که بسیار موثر بوده و مورد استقبال قرار گرفت، کتاب «رهایی از خود ارضایی» که به شدت مورد توجه جوانان بود و بازخورد بسیار خوبی داشت.


چاپ یک اثر در آمریکا

وی ابراز کرد: هزینه های چاپ و نشر کتاب «غیر از خدا هیچ کس نبود» یا همان «ردپای خدا»، توسط موسسه ای  تقبل شد و بدون این که سودی بخواهیم، با وجودی که قریب 10 میلیون تومان هزینه طراحی کتاب و هزینه هایی که برای ویراستاری و مسائل دیگر داده شده بود، ولیکن به صورت رایگان و به واسطه یکی از دوستان توسط موسسه ای در آمریکا چاپ شد.

این مولف حوزوی خاطرنشان کرد: کتاب«ردپای خدا» با گرافیک بالا و طراحی زیباتر از آنچه که در کشور انجام شده بود به مدت یک سال در آمریکا و اروپا در سایت معروف آمازون به فروش رسید، البته آنجا هر یک سال کتب دینی را لغو مجوز می کنند و نیاز به پیگیری دارد تا این مجوز دوباره صادر شده و کتاب چاپ و در اختیار افراد در سراسر دنیا قرار گیرد.

این کارشناس روانشناسی در پاسخ به این سؤال که فروش کتاب «ردپای خدا» در آمریکا و اروپا چگونه بود و اگر نویسندگان دیگر بخواهند در این زمینه کار کنند چه توصیه ای دارید، اذعان کرد: به دلیل این که مستقیم دسترسی نداشتم، آماری نیز از میزان استقبال ندارم، اما نکته مهم این بود که کتاب در کل دنیا قابل دسترسی و خریداری بود، البته کتاب به عربی هم ترجمه شده و آماده است، اما برای کشورهای عربی بانی خیر پیدا نشده، البته تلاش شد که با برخی از انتشارات لبنان رایزنی کنیم که از آنها هم جواب نگرفتیم.


استقبال از آثار بی کیفیت غربی در جامعه شیعی!

وی در توصیه به طلاب جوان که انگیزه برای انجام کار جدید و تبلیغ نو دارند، خاصه در خصوص نویسندگی و رفتن به این سمت و انتقال آموزه های دینی به کودکان، گفت:  در جامعه ای زندگی می کنیم که جامعه شیعه است، اما با وجود این، برخی آثار نویسندگان غربی که آثار قوی هم نیستند مانند پائلوکویلو، با آموزه های غربی و منفی، مورد استقبال جوانان است، در حالی که باید پرسید چرا منابع دینی ما این سرنوشت را ندارد.

حجت الاسلام شهباز بیان کرد: مقاله ای توسط حقیر در نشریه اخلاق مربوط به دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم شعبه اصفهان تحت عنوان نام  "جوان فهم بودن آثار اخلاقی حوزه علمیه" منتشر شد، در آنجا مفصل در باره ضرورت این که طلاب باید آثاری تالیف کنند که قابل استفاده و جذاب باشد، بحث شده است.

 
نوجوانان شیفته «رهایی از خودارضایی»

این مولف حوزوی با تاکید مجدد بر ضرورت جذاب بودن آثار ویژه کودکان و نوجوانان، تاکید کرد: جذاب یعنی این که واقعا کشش داشته باشد، به عنوان نمونه کتاب «رهایی از خودارضایی» تجربه این مسئله ای بود، افرادی تماس می گرفتند که چقدر پای کتاب اشک ریخته اند و وقتی کتاب تمام شده، چقدر ناراحت شده اند و حتی پشت جلد کتاب را هم بررسی کرده اند تا مطلب و نکته دیگری دریافت کنند.

وی ابراز کرد: طلاب جوان به دنبال ایجاد جذابیت در آثار خود باشند، بر ادبیات فارسی مسلط باشند و مطالعات دینی خود را بالا ببرند و در این زمینه واقعا دست به قلم شده و شروع کنند تا بخشی از این ضعف که زیبنده عالم تشیع نیست، جبران شود.


مشاهده در خبرگزاری حوزه






 
 
امتیاز دهی
 
 



تعداد بازديد اين صفحه: 232
Guest (PortalGuest)

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (شعبه اصفهان)
مجری سایت : شرکت سیگما