تبليغات





















اخبار دفتر تبليغات اسلامي اصفهان
یزدان رضوانی، کارشناس قرآن و حدیث نمایندگی مرکز ملّی پاسخگویی به سؤالات دینی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان
یزدان رضوانی، کارشناس قرآن و حدیث نمایندگی مرکز ملّی پاسخگویی به سؤالات دینی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان
1397/10/19 چهارشنبه تقلید از غرب نیازمند توجه به شاخصه‌های پیشرفت آن است کارشناس نمایندگی مرکز ملّی پاسخگویی به سؤالات دینی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان گفت: اگر می‌خواهیم با تقلید از غرب پیشرفتی در جامعه داشته باشیم باید به سراغ شاخصه‌های پیشرفت غرب برویم که در صحبت‌های مقام معظم رهبری حداقل به 10 عامل آن اشاره شده است.
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان به نقل از خبرگزاری فارس، یزدان رضوانی در گفت‌وگویی به تبیین مسأله تقلید از غرب پرداخت و اظهار کرد: در بحث غرب‌زدگی و تقلید از غرب ابتدا باید به این موضوع پرداخت که آیا مسأله تقلید به‌ خصوص تقلید از غرب درست است یا خیر؟ یقیناً هیچ‌کسی نمی‌تواند مدعی باشد که اصل تقلید درست است یا خیر، چرا که تقلید در مواردی که مربوط نقاط قوت شخص، گروه یا جامعه‌ای باشد، امر ناپسندی نیست.

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: اگر آنچه گفته شد را در تقلید از غرب در نظر بگیریم و با مطالعه دقیق از غرب متوجه بشویم که غرب دارای نقاط قوتی همچون پیشرفت‌هایی که در برخی از جنبه‌ها داشته است، درست نیست که چشمان را با بهانه مبارزه با غرب‌زدگی بر روی نقاط مثبت آن ببندیم و یا به بهانه پیشرفت، دریچه جامعه را تمام و کمال بر روی مسائل غرب باز نگه‌داریم، بنابراین باید به دنبال یک نقطه اعتدالی بود تا بتوان بین غرب‌ستیزی و غرب گریزی و در عین‌ حال غرب‌زدگی راهی پیدا شود.

وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در این رابطه تصریح کرد: گاهاً دیده می‌شود که رهبر معظم انقلاب در سخنرانی‌های خود مشخصاً روی بعضی از نقاط قوت غرب دست می‌گذارند و می‌گویند این‌ها نقاط قابل‌توجه و خوبی است که باید روی آن کار شود و با استفاده از منابع خود آن موضوع را در کشور تقویت کرد.

رضوانی افزود: روح خطرپذیری و قدرت ریسک در بعضی از موضوعات به‌ منظور رسیدن به هدف و رشد جامعه همچنین روحیه ابتکار، خلاقیت و نوآوری، روحیه کار و تلاش، انضباط و نظم از جمله مواردی هستند که هر چند در منابع خودمان به وفور وجود دارد اما پیشرفت‌هایی که غرب در این زمینه‌ها داشته قابل‌توجه و استفاده است که باید بیش‌ از پیش به آن پرداخته شود.

کارشناس نمایندگی مرکز ملّی پاسخگویی به سؤالات دینی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان ابراز داشت: با توجه به ریشه آفت‌زده‌ای که در بعضی از جریان‌های روشنفکری افراطی وجود دارد، از همان ابتدا بنای تعامل با فرهنگ غرب یک رابطه اشتباه بود به‌ طوری‌ که به‌ وضوح می‌توان آن را در نوع عملکرد رضاشاه پس از سفرهای او به کشورهای دیگر دید.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: البته باید مدنظر داشت که رضاشاه آدمی نبوده که در مسائل فرهنگی سررشته داشته باشد بلکه با بررسی افرادی همچون فروغی و تقی‌زاده که اطراف او بودند متوجه می‌شویم نقطه اشتراک تمام این افراد در بحث پیشرفت ایران چنین بوده که باید سرتاپای ایران کاملاً غربی باشد و از نظر آنان اولین قدمی که ایران را به پیشرفت غرب می‌رساند شبیه‌سازی ظاهر جامعه به جامعه غربی و مبارزه با سنت و افراد مذهبی جامعه است.

وی در ادامه اذعان کرد: تفکر تقلید همه‌جانبه از غرب و شبیه‌سازی جامعه به جامعه غربی از همان موقع شکل گرفت و همچنان بسیاری از آفت‌ها و ترکش‌های آن زمان در عمق فکر و ذهن برخی از روشنفکران به‌ جا مانده است.

رضوانی با تأکید بر آن‌که با غرق شدن در فرهنگ غرب پیشرفتی غربی حاصل نخواهد شد، بیان داشت: مردم جامعه، مسؤولان و نظریه‌پردازان باید در نظر داشته باشند که در این قاعده بحث مبارزه با غرب و غرب‌ستیزی مطرح نیست بلکه باید نقاط پیشرفت و مثبت مورداستفاده قرار بگیرد و در مقابل ورود نقاط منفی و ضعف آن در جامعه ایستادگی کرد.

استاد حوزه و دانشگاه در پایان تأکید کرد: اگر می‌خواهیم با تقلید از غرب پیشرفتی در جامعه داشته باشیم باید به سراغ شاخصه‌های پیشرفت غرب برویم که در صحبت‌های مقام معظم رهبری حداقل به 10 عامل آن اشاره‌ شده است.


مشاهده در خبرگزاری فارس





 
 
امتیاز دهی
 
 



تعداد بازديد اين صفحه: 213
Guest (PortalGuest)

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (شعبه اصفهان)
مجری سایت : شرکت سیگما