تبليغات





















اخبار دفتر تبليغات اسلامي اصفهان
حجت الاسلام و المسلمین محمد قطبی، رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان
حجت الاسلام و المسلمین محمد قطبی، رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان
1397/10/17 دوشنبه حجت الاسلام و المسلمین قطبی: استقرار فقه؛ پیش‌نیاز ایجاد تمدن اسلامی رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان گفت: دستیابی به تمدن نوین اسلامی از رهگذر استقرار فقه در جامعه ممکن می‌شود و فقه برای اینکه بتواند در جامعه مستقر شود، نیازمند تدوین نظام‌واره‌هایی در ابعاد مختلف و تبدیل آنها به نظریه است.
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، حجت‌الاسلام و المسلمین محمد قطبی در نشستی با عنوان «شاخص‌های ایجاد تمدن اسلامی از نگاه مقام معظم رهبری» که دردفتر تبلیغات اسلامی اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: یکی از افق‌های بلند در منظومه فکری مقام معظم رهبری که در طول این سه دهه مکررا بر آن تاکید داشته‌اند، حرکت بلندنظرانه، دوراندیشانه و جهت‌گیرانه به سمت تمدن نوین اسلامی است.

وی با بیان اینکه تمدن مفهومی پیچیده است و تعابیر مختلفی می‌توان از آن داشت، گفت: تمدن یعنی یک جامعه از هیمنه سیاسی و اجتماعی گرفته تا هستارهای عینی و عرصه‌های علم‌گستری، فناوری و فرهنگ، به جایگاهی رسیده باشد که هم در درون خود نوعی قوام درون‌خیز تاب‌آور داشته و هم بر محیط دور و نزدیک خود اثرگذار باشد.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان افزود: منظور از تمدن این است که به یک جامعه و منطقی از حکومت برسیم که هم ساختار سیاسی قوی داشته و هم در عرصه علم‌گستری و تولید دانش و معرفت، به مبنا، روش و مدلی تاثیرگذار دست یافته باشد. از طرف دیگر، در حوزه فناوری و تبدیل دانش‌ها به مقوله‌های اجرایی و عملیاتی از جمله فناوری‌های سخت و نرم، به منطقی متعالی و در حوزه فرهنگ، به فرهنگی متعالی، ارزشمند، با کرامت و انسانیت محور رسیده باشد؛ در عین حال که از درون قوام دارد، بر محیط‌های دور و نزدیک خود تاثیرگذار بوده، افق‌ساز و جریان‌ساز باشد و از مدل حاکمیت، علم‌گستری، فناوری و فرهنگ آن در جوامع، عرصه‌ها و اعصار دیگر گرته‌برداری شود.

حجت‌الاسلام قطبی بیان کرد: بحث ولایت فقیه در منظومه فکری امام(ره)، نقطه عزیمت اصلی حوزه‌های علمیه و مکتب تشیع برای حرکت به سمت تمدن‌سازی بود. تا قبل از طرح نظریه ولایت فقیه، فقه داعیه‌دار تامین نیازهای شرعی فردی بود، ولی بعد از طرح این نظریه، ماموریت فقه وسیع‌تر شد و به ساخت نظام‌واره‌های فکری، معرفتی، ساختاری و سیاسی با رویکرد حاکمیت و استقرار احکام شرعی و نه صرفا استنباط آنها ارتقا ارتقا پیدا کرد.

وی ادامه داد: در مدل پیشا نظریه ولایت فقیه، حوزه بیشتر متکفل استنباط فقه بود، ولی در دوره پسا نظریه ولایت فقیه که از سال ۱۳۴۲ به بعد آرام آرام رشد کرد و در انقلاب اسلامی تبلور یافت، حوزه متکفل استقرار فقه و نه صرفا استنباط آن شد. استقرار فقه نیازمند نظام‌واره‌هایی در ابعاد سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فراغتی و... است تا جامعه، حکومت و حاکمیت ساخته شود و نه فقط در درون خود، بلکه در محیط بیرون نیز تاثیرگذار باشد.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با بیان اینکه با پیروزی انقلاب اسلامی، اولین اتفاقات در واکنش به آن در کشورهای دیگر رخ داد، افزود: مکاتب فکری که خود را مدعی حاکمیت بر جهان می‌دانستند، با پیروزی انقلاب اسلامی متوجه شدند که یک مکتب فقهی شیعی مبتنی بر آموزه‌های آسمانی ادعای جهانی شدن، مکتب‌سازی، جامعه‌سازی، تمدن‌سازی و جهان‌سازی دارد و در مواجهه با آن، اتفاقات مختلفی را رقم زدند؛ در بعد نظریه، ما را تحقیر و در بعد استقرار با تحمیل جنگ، ما را تهدید کردند، در عرصه‌های سیاسی ما را به حاشیه رانده و اجازه ندادند تا ظهور و بروز بین‌المللی جدی داشته باشیم، همچنین در عرصه‌های اقتصادی سعی در ضربه زدن داشتند و در عرصه‌های فرهنگی ما را منزوی ساختند. این اتفاقات نشان می‌دهد که ما تفکری قوی و مستدل ارائه کردیم که باعث ترس و وحشت دشمن شد.

وی اضافه کرد: در کشورهای مختلف عربی، آسیایی و آفریقایی گرته‌برداری‌های بزرگی ازاین انقلاب و نظام انجام شد و جنبش‌ها و حرکت‌های بزرگ جهانی متاثر از آن شکل گرفت. در واقع تفکری که هزار سال در‌کتاب‌ها بود و کسی جرات طرح آن را نداشت، یا تصور می‌شد که توان اثبات ادعای خود را ندارد، یک دفعه سربرآورد و هیمنه بزرگی را ایجاد کرد.

حجت‌الاسلام قطبی با اشاره به تاثیرات درونی انقلاب خاطرنشان کرد: امروز مرحله دولت‌سازی را طی کرده و در مرحله نظام‌سازی قرار داریم، نظام‌واره‌های متعددی که برخاسته از فقه است و در تعبیر رایج حوزویان، فقه نظامات نام دارد و یکی از داغ‌ترین موضوعات میدان‌های فکری و تضارب آرا را در حوزه علمیه قم تشکیل می‌دهد. فقه نظام یعنی پاسخ به نیازهای جامعه از منظر حاکمیت دینی و اسلامی، اینکه اقتصاد و سیاست را چگونه باید اداره کرد و امنیت، فرهنگ و دولت چه نظریه‌ای دارد. این نظریه‌ها باید به نظام‌واره‌ها تبدیل شده و سپس استقرار کامل پیدا کند.

وی تصریح کرد: باعث غرور و افتخار است که با وجود هجمه‌ها، تهدیدات، تحقیرها و انزواهایی که بر ما تحمیل شد، بعد از چهار دهه که از استقرار نظام و تثبیت دولت و حاکمیت گذشته است، امروز به جایی رسیده‌ایم که نظریات خود را بر اساس یک رویکرد جدید و مدل نوین در دنیا عرضه می‌کنیم؛ هر چند نقطه‌ضعف‌ها و اشکالاتی نیز وجود دارد، ولی مگر در مکاتب دیگر این مشکلات و سختی‌ها نیست؟

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان دنیا را معرکه‌ای از سختی‌ها خواند و افزود: اگر تفکری در میدان سختی‌ها بتواند تمدن بسازد، تفکری قوی محسوب می‌شود، چه اینکه در یک فضای آرمانی همه توانایی تمدن‌سازی دارند. وقتی تمدنی مبتنی بر فقه با وجود همه سختی‌ها رشد کرده و تفکر خود را به دنیا تزریق می‌کند، تمدنی قوی و مایه افتخار و عزت برای ملت ایران، اسلام و مکتب تشیع است که باید قدر آن را دانست.

وی ادامه داد: وظیفه ما این است که این تفکر و جایگاه عظیم به دست آمده را تبیین، تشریح و تبلیغ کرده و مردم را به این باور برسانیم که می‌توان تمدن اسلامی را ساخت و مستقر کرد و وعده الهی را به چشم دید، یعنی روزی که فاسقان و فاجران و ظالمان کنار خواهند رفت. اگر به این وعده الهی شک داریم، باید اعتقادات خود را از نو بنا کنیم.
حجت‌الاسلام قطبی اظهار کرد: مقام معظم رهبری با نگاهی بلندنظرانه، نو و خلاق سعی کردند فرایند دستیابی به تمدن اسلامی را قدم به قدم پیش ببرند، نگاه ایشان ارزشمند است و در جامعه برکت می‌آورد. باید قدر دانست و تلاش کرد، البته دفاع از آنچه در این چهار دهه و ادوار قبلی به دست آمده است، باید عالمانه باشد، با صرف شعار دادن، توصیف سطحی و تعریف عامیانه نمی‌توان به سوالات مردم پاسخ داد.


مشاهده در خبرگزاری تسنیم


 
 
امتیاز دهی
 
 



تعداد بازديد اين صفحه: 81
Guest (PortalGuest)

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (شعبه اصفهان)
مجری سایت : شرکت سیگما