تبليغات





















اخبار دفتر تبليغات اسلامي اصفهان
حجت الاسلام و المسلمین محمد قطبی، رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان
حجت الاسلام و المسلمین محمد قطبی، رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان
1397/9/24 شنبه حجت الاسلام و المسلمین قطبی: ‏ فناوری نرم هویت ساز است/ ترویج ارزش ها از طریق تبدیل آن ها به خدمت یا محصول رییس دفتر تبلیغات اصفهان ‏فناوری های نرم را هویت ساز، مؤثر بر فرهنگ مردم و سبب ترویج ارزش ها دانست و گفت: مدل اول فناوری نرم، تبدیل ارزش یا یافته علمی ‏به ‏خدمت و ‏نوع ‏دوم آن تبدیل ارزش به محصول است.
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، حجت الاسلام والمسلمین محمد قطبی، در مدرسه علمیه برادران رکن الملک با اشاره به  نقشه علمی جامع کشور که بعد از چند سال مطالعه و کاوش علمی توسط رهبر معظم انقلاب ابلاغ شد، اظهار داشت: ‏در این نقشه، فناوری به دو دسته فناوری های سخت و فناوری های نرم تقسیم می شود فناوری سخت ‏یعنی تبدیل یافته علمی ‏به ‏ابزاری که برای بشر قابل استفاده باشد و به آن تکنولوژی هم می گویند.‏

رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با بیان اینکه برای اولین ‏بار در اسناد ‏علمی کشور وارد حوزه فناوری های نرم و هویت ساز شدیم، ادامه داد: فناوری نرم ‏یعنی وقتی در عرصه پژوهش، یافته جدیدی پیدا ‏کردیم، این یافته در قالب مدل ها، روش ‏ها و ابزارهای نرم در متن ‏زندگی مردم به کار گرفته شود، سبک زندگی و الگوهای فرایندی از الگوهای مدیریتی ‏به ‏دست می آید.‏

خدمات مشاوره ای، نوعی از فناوری نرم هستند
وی از مشورت به عنوان یک عمل پسندیده در دین اسلام نام برد و تصریح کرد: تا امروز ‏ما در این عرصه تنها به روش ‏گفتاری ‏تبلیغ کرده ایم، اما کسانی در دنیا یک فناوری نرم طراحی ‏کردند و بر اساس اهمیت امر مشورت، رشته های دانشگاهی و ‏مراکز ‏روان شناسی و ‏مشاوره را ایجاد کردند و امروزه مراجعه به مشاور، از جمله ‏مشاور ‏تحصیلی و مشاور خانواده ‏جزئی از فرهنگ زندگی مردم است.
حجت الاسلام والمسلمین قطبی ‏افزود: در واقع، این یافته علمی به مدل فرایندی تبدیل می شود که در پی آن هم گردش مالی ایجاد ‏می کند و هم مشکلات مردم ‏برطرف ‏می شود که به آن فناوری نرم یا هویت سازی می ‏گویند.‏
رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان ‏درباره تفاوت فناوری سخت و نرم بیان کرد: فناوری سخت منجر به ساخت وسیله و ابزار ‏می شود و این در حالی است که نتیجه ‏فناوری ‏نرم، یک مدل و الگو است و محصول فیزیکی ندارد و از ‏این رو به آن هویت ساز می گویند که در فرهنگ و زندگی ‏مردم تأثیر ‏مهمی می گذارد.‏

انواع مدل های فناوری نرم/ تبدیل یک ارزش به محصول، سبب تکثیرپذیری آن می شود
وی ‏از قرض الحسنه به عنوان یک ارزش و از خدمات قرض الحسنه صندوق ها و بانک ها تحت عنوان یک فناوری نرم نام برد و ابراز داشت: فناوری نرم دو مدل ‏دارد، مدل اول آن تبدیل ارزش یا یافته علمی ‏به ‏ یک خدمت مانند برگزاری کلاس آموزش قرآن و نوع ‏دوم آن تبدیل ارزش به یک محصول مانند ارائه اپلیکیشن و قلم قرآنی است. 
حجت الاسلام والمسلمین قطبی ‏اظهار داشت: یافته و ارزش باید به کاربست برسد و به این منظور دو مدل برای ترویج مفاهیم و ارزش ها وجود دارد که یکی در قالب خدمت و دیگری در زمینه محصول صورت می گیرد، تکثیرپذیری محصول، یک مزیت آن نسبت به مدل خدمت است.
رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان‏ با بیان اینکه امروزه برای مردم وجود قرض الحسنه یا ‏خیریه امری عادی است، تصریح کرد: ‏اما در حقیقت، ‏این ها فناوری و نوآوری های ‏مهمی هستند که ‏باعث ترویج ارزش ها می شوند، تولید محصول نیز اهمیت ‏فراوانی دارد و اگر ‏محصولاتی مانند کتاب، انیمیشن و نرم افزار به کمک بشر نمی آمدند، مفاهیم برای همه در ‏دسترس نبود.‏

لزوم به روز شدن مدل های منبر و کلاس داری برای انتقال بهتر مفاهیم اسلامی/ تاب آوری تولید فناوری های نرم
وی ‏یکی از مدل ‏های فناوری نرم را منبر رفتن و ‏سخنرانی دانست و گفت: ما به عنوان طلبه، مأموریت ترویج مفاهیم ناب اسلامی در جامعه را داریم، تدریس در کلاس، یکی دیگر از این مدل ها است که ‏می تواند به روش های مختلف به روز شود و به صورت مدل ‏های اقتضایی امروز در بیاید. ‏
حجت الاسلام والمسلمین قطبی‏ با بیان اینکه فناوری نرم، تاب آوری دارد، اظهار داشت: ‏ اگر یک محصول فرهنگی خوب مانند ‏کتاب، انیمیشن، فیلم یا ‏بازی تولید کنیم، می توانیم از فروش محصول درآمد کسب کنیم و ‏نیاز ‏به تأمین بودجه ازسازمان خاصی نداریم.‏

هدف جشنواره فاطر، تبدیل ایده های ارزشی به محصول و تکثیر آن ها در جامعه است
رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان جشنواره فاطر را محملی برای آشنایی طلاب با فضاهای عمومی کسب و کار معرفی کرد و ‏افزود: جشنواره فاطر به همت دفتر تبلیغات اسلامی راه اندازی شده و به طلبه های علاقه مند برای خلق ایده ها در قالب تیم های قوی ‏آموزش و مشاوره می دهد و به آن ها کمک ‏می ‏کند تا بتوانند محصولات و ایده های نوین را بسازند و کشف کنند.  ‏
وی ‏جشنواره فاطر را دوره ای کوتاه و فشرده و با چهار موضوع خانواده، سبک زندگی، قرآن و منبر و همراه با تقدیر و حمایت از برگزیدگان و بدون هیچ محدودیت سنی و جنسی و تحصیلی ‏دانست و تأکید کرد: ابزار‏های ‏اولیه در اختیار علاقمندان قرار می گیرد تا در نهایت ایده تبدیل به محصول شده و در جامعه تکثیر ‏و مصرف شود.

مشاهده در خبرگزاری فارس











 
منبع: روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان
 
امتیاز دهی
 
 



تعداد بازديد اين صفحه: 88
Guest (PortalGuest)

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (شعبه اصفهان)
مجری سایت : شرکت سیگما