تبليغات





















اخبار دفتر تبليغات اسلامي اصفهان
حجت‌الاسلام‌ و المسلمین محمد سعید مهدوی‌کنی، رئیس دانشگاه امام صادق علیه السلام
حجت‌الاسلام‌ و المسلمین محمد سعید مهدوی‌کنی، رئیس دانشگاه امام صادق علیه السلام
1397/4/31 يكشنبه در همایش تخصصی سبک زندگی مطرح شد نیاز به اندیشه در مسئله «ذائقه و انتخاب» رئیس دانشگاه امام صادق (علیه السلام) گفت:‌ باید در مسئله ذائقه و انتخاب به طور جدی اندیشه کرد چراکه غرب این مسائل را در غذا و پوشش تعریف کرده است و هنر ما این است که در حوزه‌هایی مانند ارزش شهادت، شهامت، ایثار و ایستادگی تعریف کنیم.
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان به نقل از خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام‌ و المسلمین محمد سعید مهدوی‌کنی در دومین همایش تخصصی سبک زندگی با محوریت مصرف کالای ایرانی با اشاره به آیه 97 سوره مبارکه نحل و 124 سوره مبارکه طه اظهار کرد: در موضوع سبک زندگی، بحث از حیاط طیبه و معیشت ضنکا است و ارائه شیوه‌ها نوعی از نمادها و رفتارهایی است که مردم را به حیات طیبه راهنمایی می‌کند و بر همین اساس پیامبران آمدند تا مسیر حیات طیبه را به انسان نشان دهند و کسانی که از مسیر دور شده‌اند، زندگی همراه با پلیدی و زشتی و به تعبیر قرآن مجید معیشت ضنکا خواهند داشت.

وی با اشاره به فعالیت انبیا در جهت تغییر در سبک زندگی مردم افزود: پیامبران با سننی غیر از آنچه در جامعه آن‌ها می‌گذشت بزرگ شده بودند و بر همین اساس هر حرکت آن‌ها قاعده بازی آن دوره را بر هم می‌زد و به همین جهت ملأ و مترف در مقابل آن‌ها صف‌آرایی می‌کردند و اجازه حرکت و تبلیغ به آنان نمی‌دادند.

رئیس دانشگاه امام صادق (علیه السلام) تصریح کرد: هدایت مردم به‌ سوی حیات طیبه مربوط به ارائه شیوه‌ها، نوعی از رفتارها و نمادها است که منادی حیات طیبه هست.

حجت الاسلام مهدوی‌کنی تشریح کرد: لازمه این عمل بیان جزئیات به مردم نیست بلکه باید روش و سنت درست را ارائه کرد تا مردم مسیر درست را پیدا کنند.

وی در خصوص پیشینه تاریخی سبک زندگی امروزی اذعان داشت: بعد از رنسانس در موضوع اداره جامعه و در کنار دو قدرت عمده زور بازوان که مربوط به پادشاهان بود و قدرت علما و روحانیون که ناشی از تربیت مدارس بود قدرت سومی موضوعیت پیدا کرد که حاصل از انباشت ثروت، مالکیت و تولید مازاد بود.

رئیس دانشگاه امام صادق (علیه السلام) ادامه داد: بعد از آن که حجم بالای تولید انجام شد که حاصل از تولید انبوه صنعتی بود مشکل جدید مصرف و خرید این کالاها به وجود آمد چراکه کارگران فرصت و سرمایه خرید را نداشتند و ثروتمندان هم که تعداد محدودی بودند حجم کمی از تولیدات را می‌توانستند مصرف کنند.

حجت الاسلام مهدوی‌کنی افزود: مقوله وجه تمایز و نمایش این تمایز باعث توجه جدی به موضوعاتی همچون هنر شد و مقوله سبک، حاصل تولیدات هنری است و طبقه‌بندی بر اساس تفاوت ذائقه‌ها شکل رفت و مصرف کردن برای نشان دادن تشخص و تمایز موضوعیت پیدا کرد و موضوع سبک زندگی از حدود 110 سال پیش در غرب مطرح شد.

رئیس دانشگاه امام صادق (علیه السلام) خاطرنشان کرد: انسان علاقه‌مند به جلوه‌گری است و شخصیت و حرمت برای او امری ذاتی، فطری و خدادادی است که البته این موضوع چیز بد و شیطانی نیست اما مشکل زمانی است که تبدیل به خودپرستی، خودمحوری و نفی دیگران می‌شود.

وی در ادامه گفت: بحث سبک زندگی پیوند زیادی با انتخاب‌گری، بروز و ظهور، شخصیت و علاقه‌مندی انسان برای عرضه خود دارد و مرتبط باقدرت انتخاب بر پایه‌های فطری و ناشی از ایجاد تمایز است.

حجت الاسلام مهدوی‌کنی عنوان کرد: ویژگی سبک زندگی این است که به انسان فرصت مواجه مثبت و اجازه خلق و ابداع در فضای اجتماعی می‌دهد که اگر پاسخ مناسبی برای این نیاز پیدا نکند به سراغ نمادهایی می‌رود که فقط یک نماد نیستند بلکه ارزش‌های خود را هم به دنبال دارند.

وی در پایان متذکر شد: باید در مسئله ذائقه و انتخاب به طور جدی اندیشه کرد چراکه غرب این مسائل را در غذا و پوشش تعریف کرده است و هنر ما این است که در حوزه‌هایی مانند ارزش شهادت، شهامت، ایثار و ایستادگی تعریف کنیم که آن‌وقت انتخاب انسان‌ها متفاوت خواهد شد و خود انسان ذائقه انتخاب‌گری را از خوراک و پوشاک به معنویات ارتقا می‌دهد.


 




برای مشاهده همه تصاویر اینجا کلیک کنید.



 
منبع: روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان
 
امتیاز دهی
 
 



تعداد بازديد اين صفحه: 879
Guest (PortalGuest)

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (شعبه اصفهان)
مجری سایت : شرکت سیگما