تبليغات





















اخبار دفتر تبليغات اسلامي اصفهان
احمد خیری رئیس اداره کتابخانه و اطلاع رسانی پژوهشکده الهیات و خانواده دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان
احمد خیری رئیس اداره کتابخانه و اطلاع رسانی پژوهشکده الهیات و خانواده دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان
1397/4/2 شنبه یادداشت؛ اینترنت رفیق یا رقیب کتاب یادداشتی از احمد خیری، رییس اداره کتابخانه و اطلاع رسانی پژوهشکده الهیات و خانواده  دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان

اینترنت رفیق یا رقیب کتاب
 
کتاب، پایه و اساس توسعه و پیشرفت و نشان از فرهنگ و رشد عقلانی و بالندگی هر جامعه ای است. امروزه با  رواج روز افزون تأثیر رایانه در زندگی روزمره  مردم، جهان با سرعت فزاینده ای به دنیای الکترونیک و دیجیتال تبدیل می شود. عرصه ی کتاب و کتابخوانی نیز دستخوش تغييرات زيادي شده است و نشر دیجتیال در مقابل نشر کاغذی قرار گرفته است.

کتاب الکترونیکی پدیده ای کاملاً تازه در این بین است و می رود تا نظام آموزش و اطلاع رسانی را با تغییرات اساسی روبرو سازد. اینترنت و رسانه های اجتماعی به عنوان ابزاری برای تغییر درتصمیم گیری در واقع هم‌اکنون مکمل کتاب محسوب می‌شوند، زیرا قدرت بازانتشار محتوای کتاب در این فضاها وجود دارد.

به تعبیری مطالب موجود در کتاب‌ها را با قالب های مختلف میان مخاطبان و کاربران اینترنتی تبادل می‌کند. در دورانی که جهان با دامنه پرشيب دیجیتال روبرو شده است کتاب و کتابخواني هم تحت این پدیده قرار گرفته است با توسعه ميکروچيپ ها اطلاعات پردازش شده مي‌توانند به سرعت برق جابه جا شوند.

با راه‌اندازی استارتاپ‌های مختلف، در زمینه کتاب و کتابخوانی بر بستر پلت فرم های اندرویدی و آی او اس نیز پیشرفتهای خوبی صورت گرفته که توانسته است فصلی نو در این زمینه را آغاز کند. استفاده از این نوع کتاب‌ها با توجه به امکانات متنوع اپلیکیشن‌های کتاب خوان بسیار آسان است.

کتاب دیجتیال حجم و وزن فیزیکی ندارد و میلیون‌ها صفحه کتاب می‌توانند در یک دستگاه موبایل یا تبلت به صورت همیشگی همراه ما باشند؛ حال آن که در بسیاری از موارد حتی نمی‌توانیم یک کتاب کوچک را به همراه داشته باشیم. دسترسي سريع، صرفه جویی در وقت، قیمت پایین این کتاب ها، انواع لغت‌نامه‌ها، امکان جستجوی کلمات و... از جمله  مزایایی هستند که افراد را به سمت اين نوع كتابخواني سوق داده است.

نکته حائز اهمیت اینکه این امکانات و ابزار برای جایگزین شدن کتابها و کتابخانه های فعلی طراحی نشده اند و اینترنت و رسانه‌های اجتماعی قرار نیست جایگزین کتاب شوند، بلکه اینها هم اکنون مکمل کتاب محسوب می شوند زیرا قدرت باز نشر و بازنمایی  محتوای کتاب در قالب و فرمت های مختلف  در این رسانه‌ها وجود دارد.

وی در پایان افزود: با توجه به رسالت های جدید، دفتر تبلیغات اسلامی به سمت نشر الکترونیک قدم هایی را برداشته است که می توان به اپلیکیشن پژوهان و کتابخانه دیجیتال دفتر تبلیغات اسلامی اشاره کرد.






 
 
امتیاز دهی
 
 



تعداد بازديد اين صفحه: 822
Guest (PortalGuest)

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (شعبه اصفهان)
مجری سایت : شرکت سیگما