تبليغات





















اخبار دفتر تبليغات اسلامي اصفهان
ویژه برنامه بانوی ایرانی
1396/12/20 يكشنبه عرصه‌های علمی بهترین بستر برای رشد و پیشرفت بانوان است + تصاویر رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با معرفی بانو امین به عنوان یک شخصیت علمی و دارای ارتباطات اجتماعی گفت: بانوان باید در عرصه علمی توانایی خود را نشان دهند تا بتوانند با بهره‌گیری از ظرفیت‌های جامعه به رشد و پیشرفت دست یابند.
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قطبی، رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان در ويژه برنامه بانوي ايراني(بانو مجتهده امين) که در موسسه آموزش عالي حوزوي مجتهده امين برگزار شد، با بیان اینکه در منظومه معرفتي شيعه و اسلام جنسيت زن و مرد مبناي تفكيك نقش‌ها نيست، اظهار کرد: از منظر دين اسلام، بانوان در همه بخش‌هاي اجتماعي به جز موارد نادر مربوط به شرايط شأني و شرعي، تفاوتي با مردان ندارند؛ البته يك سري تخصيص‌هايي وجود دارد و نشان مي‌دهد كه بانوان مانند بانو مجتهده امین باید در هر زمينه‌اي كه علاقه دارند، ورود پيدا كنند.

وی افزود: امروز در حوزه علميه قم، بانوانی حضور دارند كه در عرصه اجتهاد فعالیت کرده و در واقع فرصت بزرگي است كه بانوان پا به پاي آقایان و حتي در برخي مواقع بالاتر از آقايان حركت مي‌كنند. امروز در كشور ما فضا باز است که بايد قدر بدانيم و آن را بيش از پيش توسعه دهيم. در عرصه معرفت، عرفان، اخلاق و معنويت نیز محدوديتي میان زن و مرد وجود ندارد، هر چند بانوان موفق‌ترند كه نمونه بارز آن بانو مجتهده امين است.

حجت‌الاسلام قطبی ادامه داد: در رابطه با عرصه اجتماعي و مشاغل سياسي و اقتصادي، فتوای بسیاری از مراجع این است که اگر شرايط محيطي مانع نشود، بانوان می‌توانند در همه مشاغل حتی ریاست جمهوری ورود پيدا كنند. شرايطی نظیر فرماندهی در ميدان جنگ براي بانوان كار سخت و خشني است، ولي حرام نيست و برحسب شرايط ممكن است لازم باشد.

وی با اشاره به اینکه شاید گاهي اوقات نگاه سنتي برای بانوان محدوديت ايجاد كند، گفت: شرايط كنوني اقتضا مي‌كند که بانوان در تمامي عرصه‌ها رشد كنند. در همان سطح متعارف می‌توان زمينه را فراهم كرد. بانو مجتهده امين شخصيتی علمي، عرفاني و داراي ارتباط اجتماعي بودند كه حتي آقايان در كلاس درس ايشان شركت مي‌كردند، با اين وجود عده زیادی عنوان مي‌كردند كه چرا يك بانو بايد مجتهده شود، ولي زمانی که کسی عرصه‌هاي علمي را طي كرده و استفتائات علمی‌اش مورد توجه قرار گیرد، رجوع به او مانعي ندارد. امروز يك مجتهد مرد ابایی ندارد که در مباحث علمي به نوشته‌هاي يك بانو ارجاع علمي دهد و در واقع با این کار جايگاه او را تأييد مي‌كند.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان خاطر نشان کرد: از منظر اسلام، نقش‌آفريني بانوان محدوديتي ندارد، لذا بانوان می‌توانند در همه زمينه‌هاي متعارف حضور پررنگ، جدي و عالمانه داشته باشند تا سقف فعاليت‌ها را ارتقاء دهند. در بُعد جهانی، ما نتوانسته‌ايم بانو مجتهده را به جهان معرفي كنيم و اين ضعف ماست. متاسفانه دنيا با ديد منفی به ما نگاه مي‌كند، چرا كه خود را حبس كرده و محدوديت ايجاد كرديم.

وی با بیان اینکه ما نمونه‌هايي داريم كه به خوبي مي توان روي آنها مانور جهاني داد، اضافه کرد: اگر نخواهید مستقيما اثري از طرف خود ارائه دهيد، مي‌توانيد در موضوعاتي كه بانو مجتهده امين مطالبي مطرح کرده‌اند، مقاله‌هايي را در سطح جهاني ارائه دهید يا نظرات ايشان را بررسي كنيد تا در سطح جهان مطرح شود. بايد با دنيا ارتباط برقرار كرد.

حجت‌الاسلام قطبی تصریح کرد: امروز حضور شما در دنيا براي اثبات آزادی عمل يك بانوی ايراني كه زير سايه نظام مقدس اسلامي به راحتي فعاليت اجتماعي و علمي دارد و حتي مي‌تواند خاطره یا رمان بنويسد، لازم و ضروری است. برای نمونه می‌توان به حضور در تلگرام اشاره کرد كه پروفایل اكثر بانوان با عكس گل و مانند آن تنظيم شده است. از نظر جهاني، آقايان معمولا با اسم در تلگرام حضور دارند و بانوان كمتر این کار را انجام می‌دهند.

وی افزود: نتيجه چنين مسئله‌ای اين است كه بعدا به صورت مستند مي‌گويند زنان در ايران با محدوديت مواجه بوده و اجازه فعاليت به آنها داده نمي‌شود. در مرحله بعد، صدا و سيما برای جبران این موضوع و اثبات اینكه زنان در ايران در همه فعاليت‌ها حضور دارند، فيلم‌هايي مي‌سازد كه اكثر بازيگرانش بانو هستند و يا در یک فيلم جنگي يا تاريخي بر نقش یک زن متمركز مي‌شود و اين ضعف ما را نشان می‌دهد، چون نتيجه آن تغيير در سبك زندگي جامعه بوده که آن را به سمت رفتار زنانه سوق می‌دهد. در حال حاضر لباس، طرز پوشش و رفتار بعضي از آقايان دقيقا زنانه شده است.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان بیان کرد: چه ايرادي دارد که در همين روزنامه‌هاي داخلي مطالبي را چاپ كنيد تا جامعه از آنها مطلع شود. مطمئن باشيد كه انعکاس اين مسائل در جراید و رسانه‌ها، ريا محسوب نمی‌شود. بانوان باید به خصوص در عرصه‌هاي علمي خود را نشان دهند و اين هنر جرايد و رسانه‌هاست، بايد در خصوص تحقير زن كه مسئله روز جامعه است، صحبت كرد و مقاله نوشت.

وی تصریح کرد: بانو مجتهده گوشه‌نشين نبود، بلکه سخنراني و تدریس می‌کرد. در آن شرايط خفقان كه زن نمي‌توانست فعالیت سياسي انجام دهد، ايشان تلاش خود را انجام داد و تلاش ايشان ريا نبود. زمانی که يك بانوي باسواد، خوش‌انديش و روشنفكر حوزوي، كارشناسانه نظر دهد، نقد كند و حضور اجتماعي داشته باشد، علاوه بر اینکه از توان و ظرفيت جامعه بهره مي‌گيرد، خودش نیز رشد کرده و نگاه بدبينانه نسبت به نظام را خنثي مي‌كند. از طرف دیگر، نگاه تمام جوامع اسلامي به  ايران است كه با زن چطور رفتار مي كند. زمانی که حضور بانوان را در عرصه اجتماع نشان دهيم، سایر ممالک اسلامی نیز به سمت الگوپذيري از ايران پيش مي‌روند.

در پايان این مراسم، به برگزيدگان دوازدهمين جشنواره كتاب يار، جشنواره قرآني و مسابقات فرهنگي داخل موسسه جوایزي اهدا شد.

 









منبع: روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان
 
امتیاز دهی
 
 



تعداد بازديد اين صفحه: 556
Guest (PortalGuest)

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (شعبه اصفهان)
مجری سایت : شرکت سیگما