تبليغات





















اخبار دفتر تبليغات اسلامي اصفهان
حجت الاسلام سید مهدی علیزاده موسوی، رییس میز وهابیت و جریان‌های تکفیری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
حجت الاسلام سید مهدی علیزاده موسوی، رییس میز وهابیت و جریان‌های تکفیری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
1396/11/28 شنبه حجت الاسلام علیزاده موسوی مطرح کرد؛ ضرورت توجه به مبانی فکری جریان های تکفیری/ نیاز به افسران جنگ نرم در موج سوم اسلام هراسی/ تشریح 8 مرحله جذب توسط داعش رییس میز وهابیت و جریان تکفیری با تأکید بر ضرورت شناخت مبانی و محتوای فکری جریان‌های تکفیری نظیر داعش، گفت: وهابیت درک درستی از تأویل‌های قرآن کریم ندارد و همه چیز را تنها با ظاهر آیات درک می‌کند، بر هر شیعه‌ای لازم است مبانی فکری تکفیری‌ها و وهابیت را به درستی بداند.

به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان به نقل از خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید مهدی علیزاده موسوی، رییس میز وهابیت و جریان‌های تکفیری دفتر تبلیغات اسلامی، در نشست علمی نقد و تحلیل بنیان‌های فکری داعش در دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، با بیان اینکه باید به چیستی و چرایی شکل جریان‌های تکفیری دقت داشت ولی متأسفانه به این ماهیت تکفیری‌ها کمتر پرداخته شده است، گفت: هنگامی که به عقاید داعش می‌رسیم چون آشنا نیستیم خیال می‌کنیم اعتقادی ندارند و حرف جدیدی برای زدن ندارند و دچار پوچ انگاری آنها می‌شویم.

محتوای فکری داعش موجب جذب افراد به سمت این گروه تروریستی شده است

وی در ادامه افزود: اگر داعش محتوایی نداشت و چیزی نداشت برخی افراد از قلب اروپا در ناز و نعمت به داعش ملحق نمی‌شدند، اگر اینطور بود که تکفیری‌ها حرفی نداشتند از نقاط مختلف دنیا به داعش نمی‌پیوستند، در کشورهای نظیر الجزایر و تونس چنین جریان‌های تکفیری فعال بوده و دست به جنایات مختلفی زده‌اند. در کشور فقیری مانند نیجریه گروهی به نام بوکو حرام وجود دارد که به بهانه تحصیل علوم غیراسلامی 3 مدرسه را با دانش آموزان آن به آتش کشیدند. اگر چه حمایت‌های مختلفی از این تکفیری‌ها می‌شود اما باید دید چه جذابیتی در این تفکر و گروه‌ها وجود دارد که افراد جذب آن می‌شوند.

رییس میز وهابیت و جریان‌های تکفیری با اشاره به وجود گروه‌های مختلف تکفیری در کشورهای همسایه از جمله 6 گروه در پاکستان، اظهار کرد: فقط در ماه مبارک رمضان در سال 2008 نزدیک به 8 هزار نفر در این کشور کشته شدند، کشورهایی نظیر قرقیزستان و تاجیکستان نیز از این موضوع مستثنی نبوده و جریان های تکفیری در میان آنها فعال هستند.

حجت الاسلام علیزاده موسوی با اشاره به سخنرانی خود در دانشکده علوم سیاسی بغداد و اذعان رییس این دانشکده به تربیت شدن ده‌ها ابوبکر بغدادی در آن فضا، خاطرنشان کرد: ادبیات ما برای این گروه‌ها تبدیل به یک ادبیات توصیفی شده است که بسیار بهتر از آن چیزی است که آنها به آن پرداخته‌اند، تمام تاریخ آنها را ذکر کرده‌اند و نگاه این کتاب‌ها به تکفیری‌ها صرفا تاریخی و توصیفی بوده است.


ملاک برای تکفیری‌ها برداشت‌های سطحی از قرآن است

وی بر ضرورت پرداختن به تفکر جریان‌های تکفیری تأکید کرد و گفت: ملاک برای تکفیری‌ها برداشت‌های سطحی آنها از قرآن و مسائل دینی است، اینطور نیست که خیال کنیم داعش نیست و دیگر نابود شده است، امروز شاخه‌های مختلفی از داعش در کشورهایی نظیر افغانستان حضور دارند و مدعی مهدویت هستند، اینها با نشانه شناسی‌های دقیق از تشیع کار خود را آغاز کرده‌اند و اینگونه نیست که خیال کنیم اینها تفکری ندارند.

رییس میز وهابیت و جریان‌های تکفیری با اشاره به تلاش دشمن برای ایجاد جنگ‌های مذهبی و فرقه‌ای در کشور، تصریح کرد: باید کاری کنیم که تأثیر پذیری‌ها از جریان‌های تکفیری کم شود، موج سوم اسلام ستیزی با راهبرد اسلام علیه اسلام در حال فعالیت است، ما نیازمندان افسران جنگ نرم در کنار افسران نیروی قدس هستیم تا در حوزه جنگ نرم اقدام کنند و به مقابله فکری با جریان‌های تکفیری بپردازند.

استاد حوزه و دانشگاه در ادامه افزود: اگر اندیشه و فکر در پس جریان داعش نبود افراد مختلفی از سرتاسر دنیا به آن ملحق نمی‌شدند، بررسی‌ها نشان می‌داد آنقدر به روی فکر اینها کار شده بود که هر موضوعی را در این جریان می‌پذیرفتند، رهبر معظم انقلاب جوان‌هایی که به این جریانات  ملحق می‌شدند را مقصر نمی‌دانستند بلکه دست‌های پشت پرده و برنامه ریزهای جذب این نسل جوان را مقصر می‌دانند.

وی با بیان اینکه جذب جریان‌های تکفیری در میان اهل سنت بسیار زیاد است و موجب نگرانی بزرگان اهل سنت هم شده است، اظهار کرد: داعش تمام تلاش خود را به کار بست تا برای شیعه دشمن تراشی کند، امروزه رسانه‌های مختلفی در موج سوم جریان اسلام ستیزی در حال فعالیت هستند و تلاش می‌کنند تا اهل سنت را جذب تکفیر کرده و تشیع را به عنوان دشمن اول و اصلی این جریان جلوه دهند.


در بررسی تکفیری‌ها نباید گرفتار توصیف شد

حجت الاسلام علیزاده موسوی گرفتار توصیف شدن را از آفت‌های بررسی جریان‌های تکفیری عنوان کرد و گفت: واقعیتی که وجود دارد این است که خاکریزی که دشمن تمام تمرکز خود را به روی آن گذاشته بود کشور سوریه بود، مثلث مقاومت دارای سه ضلع ایران، حزب الله لبنان و سوریه است، که علیرغم تمام تلاش‌ها از جمله جنگ تحمیلی و محاصره اقتصادی و جنگ 33 روزه، بازهم نتوانستند در برابر ایران و حزب الله کاری از پیش ببرند.

رییس میز وهابیت و جریان‌های تکفیری با اشاره به تلاش‌های دشمنان اسلام برای حمله فکری به اسلام و از بین بردن قداست و عظمت شخصیت اسلام در موج اول و دوم اسلام ستیزی، خاطرنشان کرد: پس از شکست در مقابله با حزب الله لبنان، دشمنان تمام جریان‌های تکفیری را در سوریه جمع کردند تا بتوانند هم سوریه را از بین ببرند و هم بتوانند پروژه اسلام ستیزی و برنامه‌های ضد اسلامی خود را پیش ببرند و راهی باز کنند برای نابودی جریان مقاومت.


بیش از 200 هزار تکفیری در کشور سوریه حضور داشتند

وی از حضور بیش از 200 هزار نفر تکفیری در کشور سوریه خبرداد و تصریح کرد: تمام تلاش دشمن این بود که سم تکفیری‌ها را به کل منطقه تزریق کنند و سوریه با تمام وجود ایستاد و فرزندان کشور ما به میدان رفتند و در برابر آنها ایستادند، شهدای بسیاری در عراق و سوریه فدا شدند تا امروز امنیت در کشور ما وجود دارد.

حجت الاسلام علیزاده موسوی برقراری امنیت کامل در ایران را معجزه انقلاب اسلامی برشمرد و عنوان کرد: 1200 کیلومتر مرز مشترک با کشورهایی نظیر افغانستان داریم که همواره ملتهب و درگیر قتل و کشتار هستند، شبکه‌های ماهواره‌ای مختلفی در تبلیغ وهابیت و نشر تفکرات جریان شیرازی در حال فعالیت هستند که به دنبال ایجاد جنگ مذهبی بوده و می‌خواهند در کشورهای اسلامی ناامنی ایجاد شود.

استاد حوزه و دانشگاه، با بیان اینکه باید به محتوای فکری حریان‌های تکفیری پرداخت، گفت: جریان‌های تکفیری به تخریب مزارع و زیرساخت‌ها می‌پردازند و این حاصل قرائت غلط آنها از واژه جهاد است، با تفسیر غلط واژه ایمان و کفر دست به کشتار ادیان و مذاهب می‌زنند همچنین با برداشت غلط از آموزه بدعت اقدام تکفیر مراسمات مذهبی می‌زنند.

وی ادامه داد: مناطقی سنی نشین علیرغم نزدیکی به وهابیت در زمان ظهور وهابیت از گزند آنها در امان نماندند و بیشترین کشتارها در این مناطق در زمان ورود وهابیون به حجاز صورت گرفت، تمام مذاهب اسلامی اشتراکاتی دارند که در برابر آنها تنها وهابیت قرار دارند، در حقیقت همه مذاهب اشتراکاتی دارند که وهابیت با آنها مخالف است و به همین بهانه دست به کشتار مسلمانان می‌زنند.


قرآن کاربرد مهمی در پاسخگویی به شبهات وهابیت دارد

رییس میز وهابیت و جریان‌های تکفیری با تأکید بر کاربرد آیات قرآن کریم در پاسخگویی به شهبات وهابیت، اظهار کرد: در ابتدا باید ثابت کرد توسل مشروع است و همچنین توسل شرک نیست، برای این موضوع باید توحید را از نگاه نظری و عملی مورد بررسی قرارداد، وقتی که شناخت در توحید نظری انجام شود به توحید عملی خواهیم رسید، تمرکز وهابیت در حوزه توحید عملی و آن هم توحید در عبادت است و باید در این زمینه ورود جدی پیدا کنیم.

وی با بیان اینکه وهابیت تمام توحید نظری را رها کرده است و چسبیده به توحید عملی در حالی که تمام مذاهب اسلامی تمرکز بر توحید نظری دارند چرا که برای مبتلا به شرک نشدن نیازمند توحید نظری هستیم، تصریح کرد: وهابیت درک درستی از تأویل‌های قرآن کریم ندارد و همه چیز را تنها با ظاهر آیات درک می‌کند، وهابیت تنها وارد در حوزه عبادت شده و پوسته دین را درک کرده است، به همین خاطر است که وهابیون همواره در عرصه‌های مختلف دچار انحراف و انحطاط بوده و برداشت‌های غلطی از دین دارند.

حجت الاسلام علیزاده موسوی به عدم تفکیک میان خضوع و خشوع و عبادت در دیدگاه وهابیت اشاره کرد و گفت: وهابیون معتقد هستند خداوند جسم بوده و در زمین قرار ندارد بلکه در عرش نشسته، تصور آنها از خداوند به عنوان یک جسم موجب انحراف عقاید آنها شده است، تجسم برای خدا و رها کردن کامل توحید نظری باعث شده است در حوزه نظری گرفتار شرک شوند.


شناخت صحیح از ایمان و کفر نخستین سد در برابر جریان‌های تکفیری است

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اعتقاد تمام فرقه‌های اسلامی مبنی بر استوار بودن ایمان بر اقرار به لسان و تصدیق به قلب، اظهار کرد: اما وهابیون تنها اقرار به لسان را شرط در ایمان می‌دانند، یعنی تنها کافی است یک نفر زبانی بگوید مسلمان بوده فارغ از عملکردی که دارد مسلمان محسوب می‌شود.

رییس میز وهابیت و جریان‌های تکفیری شناخت صحیح از ایمان و کفر را نخستین سد در برابر تکفیری‌ها برشمرد و عنوان کرد: هر شیعه‌ای باید عقاید سنتی وهابیت را به خوبی بداند تا بتواند با تهدیدهای جریان‌های تکفیری مقابله کند، امروزه مطالبات بسیاری از تشیع در جهان وجود دارد، عقلانیت و معارف شیعه دنیا را تکان داده است و این از معجزات شیعه است که همه دنیا مجذوب تشیع شده‌اند.

وی به رسوایی‌های وهابیت و آل سعود و بی‌اعتبار شدن آنها در جهان اسلام اشاره کرد و گفت: امروز نیاز است تا معارف و حقایق شیعه را به جهان اسلام و جوامع اسلامی معرفی کنیم، در این شرایط اگر واقعا مسلح شویم به عقاید خود و اعتقادات شیعه را بشناسیم می‌توانیم اقدامات بسیار خوبی داشته باشیم.


عقاید سنتی و میراث ابن تیمیه موجب انزجار تکفیری‌های امروزی است

حجت الاسلام علیزاده موسوی ادامه داد: عقاید سنتی و میراث ابن تیمیه امروز موجب انزجار جریان‌های تکفیری است، 8 مرحله وجود دارد تا افراد جذب جریان تکفیری جدید شوند، جاهلیت جهان نخستین موضوعی است که به آن می‌پردازند و بر مبنای آن کشتار مردم را جایز می‌دانند، در صورتی که پیامبر اکرم(ص) زمان ورود به مکه دست به کشتار و قتل نزدند و این رفتارهای تکفیری‌ها همخوانی با اسلام و پیامبر اسلام ندارد.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به ملاک‌های وهابیت در مقایسه عرب جاهلی با شرایط جهان و جوامع جهانی در عصر حاضر، اظهار کرد: تکفیری‌ها فساد موجود در جهان را مصداق بارز جاهلیت عصر حاضر می‌دانند و همه را مهدور الدم معرفی کرده حتی تمام مذاهب اسلامی را فاقد صلاحیت و دچار جاهلیت می‌دانند، نگاه جریان تکفیری به مذهب نیست بلکه نگاه به حاکمیت دارند و فارغ از فرق و مذاهب به مسائل نگاه می‌کنند.

رییس میز وهابیت و جریان‌های تکفیری هجرت را نخستین برنامه تکفیری‌ها دانست و تصریح کرد: تکفیری‌ها بعد از هجرت به سوریه وارد مرحله استقرار در سوریه و پس از آن ایجاد وحشت برای تمکن مردم از جریان فکری آنها و پس از آن امت سازی برای ایجاد خلافت شدند، هیچکس به اندازه داعش از تفکر مهدوی استفاده نکرد، آنها در منطقه دابق مستقر شدند که مدعی بودند در آن منطقه آخرین جنگ آخرالزمان شکل خواهد گرفت و لشکر اسلام در نهایت بر جهان حاکم خواهد شد و پیروز نهایی نبردهای آخر الزمان است.

 



 





برای مشاهده گزارش تصویری اینجا کلیک کنید.


 





 

منبع: روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان
 
امتیاز دهی
 
 



تعداد بازديد اين صفحه: 585
Guest (PortalGuest)

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (شعبه اصفهان)
مجری سایت : شرکت سیگما