تبليغات





















اخبار دفتر تبليغات اسلامي اصفهان
حجت الاسلام و المسلمین محمد قطبی، رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان
حجت الاسلام و المسلمین محمد قطبی، رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان
1396/11/28 شنبه حجت الاسلام والمسلمین قطبی: فهم غلط و سطحی از دین سبب شکل گیری تکفیری‌ها شده است رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با اشاره به وجود برداشت‌های غلط از دین در میان گروه‌های مختلف تکفیری، گفت: کنار گذاشتن عقل و شعور انسانی و انقطاع از سیره اهل بیت(علیهم السلام) و سنت معصومین(علیهم السلام) دو نقطه منفی عامل انحراف افراد و تشکیل داعش است.
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان به نقل از خبرگزاری رسا، حجت الاسلام و المسلمین محمد قطبی، رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، در نشست علمی بررسی بنیان‌های فکری داعش، با بیان اینکه راهپیمایی با شکوه 22 بهمن بار دیگر برای نظام و انقلاب و مردم افتخار آفرینی کرد، گفت: در مورد داعش از زوایای مختلفی می‌توان وارد بحث شد و با رویکردهای مختلف آنرا مورد واکاوی قرار داد.

وی ادامه داد: هم از نظر فکری و اعتقادی، هم از نظر امنیتی، سیاسی، اقتصادی، گردشگری، فرهنگی و حتی از منظر رسانه‌ای هم می‌توان به داعش پرداخت که هرکدام از این مسائل یک نتایج خاصی به دنبال خواهد داشت.

حجت الاسلام و المسلمین قطبی خاطرنشان کرد: زمانی که رفتار وقیحانه و شرم‌آور داعش را نگاه می‌کند، خشونت‌ها و سخت گیری‌ها و ناجوانمردی‌هایی که از این افراد ظالم سر زد حکایت از یک منطق غلط کلامی یا اعتقادی دارد، در دامنه باورهای داعش خلافت را بدون وساطت و بدون وحی و ارتباط با ائمه معصومین(ع) رأسا برای خود می‌دانند، پس از آن بر اساس تخیّل و توهّم از دین برداشت می‌کنند.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، ادراک داعش از دین را حسّی و عاطفی دانست و تصریح کرد: این نوع برداشت در تقریبا همه فرقه‌های انحرافی قابل مشاهده است، در طالبان، القائده و برخی جوامع دیگر تفکرات تکفیری منحرف ظهور و بروز کرد که همچنان برخی از آنها تا حدودی وجود دارند.

وی منطق صحیح فهم دین و منطق تفسیر دین را موجب استنتاج صحیح انسان از مسائل دینی عنوان کرد و گفت: زمانی که امام خمینی با منطق دینی و با ابزارهایی نظیر فقه جواهری سراغ دین می‌رود، فهم او حکیمانه و عاقلانه است و حکومت دینی که امروز شکل گرفته است حاصل این فهم دقیق و عمیق و آن بصیرت در دین است که امام خمینی داشتند.

حجت الاسلام و المسلمین قطبی گرایش دنیا به سمت انقلاب اسلامی و موفقیت‌های روز افزون انقلاب را حاصل اتکای منطق دینی امام خمینی بر عقلانیت دینی برشمرد و اظهار کرد: ولی داعش به لحاظ اینکه دچار یک خلاف در منطق فهم شد، دو مقوله را کنار زد که نتیجه آن فهم غلط از دین شد، داعش اگرچه معتقد است مجری دین می‌باشد و مدعی امتداد دادن حکومت نبوی است، اما فهم او غلط است و علت آن حاصل تلاقی دو نقطه منفی است.

وی کنار گذاشتن عقل و شعور انسانی و انقطاع از سیره اهل بیت(ع) و سنت معصومین(ع) را دو نقطه منفی عامل انحراف افراد و تشکیل داعش توصیف کرد و گفت: بعضی با فهم عقلی سراغ دین می‌روند که نتیجه آن فلسفه است، برخی با فقه جواهری به سراغ دین می‌روند که نتیجه آن فهم شریعتمدارانه است، برخی براساس احساس به سراغ دین می‌روند که نتیجه آن مسائل هرمنوتیکی است که شاهد آن هستیم. داعش همه اینها را کنار زده و بر اساس وهم به سراغ دین می‌رود.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، ذهنیت و نگاه غلط داعش به دین را عامل اصلی مشکلات داعش دانست و تصریح کرد: این برداشت‌های منقطع از دین نتیجه‌ای ندارد جز تفکرهای تکفیری نظیر داعش و القائده و طالبان، زمانی که منطق فهم دین از مدار اصلی خارج شود دچار برداشت غلط و آسیب خواهیم شد. اگر چه باید عقاید ناصحیح داعش را نقد و رد کنیم و باورهای صحیح خود را در جهان ترویج دهیم اما یک قدم عقب‌تر هم یک مأموریت دیگری داریم که باید در فضای علمی رقم بزنیم و آن ارائه منطق صحیح فهم دین است.

حجت الاسلام و المسلمین قطبی رساندن منطق تفسیر و فهم دین به بالندگی و عرضه این منطق بالنده به جهان را وظیفه علمی مبلغین دینی برشمرد و اظهار کرد: وظیفه ما علاوه بر بیان و ابلاغ معارف شیعی، تلاش در این حوزه است تا منطق فهم از دین و منطق صحیح استنباط و استخراج از دین را به جهانیان عرضه کنیم و آن را در اختیار دیگران قرار دهیم تا همه بتوانند فهم درستی از مبانی و مفاهیم دینی داشته باشند.

 




برای مشاهده گزارش تصویری اینجا کلیک کنید.



 
منبع: روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان
 
امتیاز دهی
 
 



تعداد بازديد اين صفحه: 458
Guest (PortalGuest)

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (شعبه اصفهان)
مجری سایت : شرکت سیگما