تبليغات





















اخبار دفتر تبليغات اسلامي اصفهان
حجت الاسلام و المسلمین محمد قطبی، رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان و رییس میز تخصصی توسعه و تعمیق فرهنگ قرآنی
حجت الاسلام و المسلمین محمد قطبی، رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان و رییس میز تخصصی توسعه و تعمیق فرهنگ قرآنی
1396/9/20 دوشنبه رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان: توجه به میراث ناملموس در عصر ترنس مدرن ضروری است رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان گفت: بشر با شتابی روزافزون در حال بازگشت و گرایش به سمت تعلقات و قدرت‌های فراانسانی است و در این شرایط ما موظفیم که معنویت توحیدی و اسلامی را به جهانیان معرفی کنیم.
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قطبی، رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان در جمع کارشناسان و مبلغان فرهنگی اظهار کرد: بشر در عصر مدرن به دین‌گریزی تمایل پیدا کرد و این تصور به او دست داد که مُسخّر تکنولوژی شده است. از طرف دیگر، در عصر پست مدرن به شکاکیت و نسبی‌گرایی رسید و اکنون در عصر ترنس مدرن در حال بازگشت به قابلیت‌ها و تعلقات فراانسانی است که ما از آن به معنویت‌گرایی تعبیر می‌کنیم.

وی افزود: بعضا گفته می‌شود که بشر مجددا به سمت معنویت حرکت کرده، اما واقعیت این است که بشر به سمت تعلقات و قدرت‌هایی حرکت کرده که فرا حس انسان و خارج از قدرت اوست و می‌تواند اسطوره، اجنه، شیطان و یا معنویت توحیدی و آسمانی باشد.

حجت‌الاسلام قطبی ادامه داد: در چنین شرایطی که جمعیت انبوهی از مردم جهان به سَمت تعلّقات و قدرت‌های فراانسانی حرکت می‌کنند، همه مدعیان اعم از شیطان پرستان، اجنه گرایی، معناگرایان ادیانی، معناگرایان سکولار و عرفان‌های نوظهور با تابلوهای خویش خودنمایی می‌کنند و اگر ما نتوانیم در مباحث توحیدی و معرفتی، تابلوی خود را نشان داده و مردم جهان را قانع کنیم که آن تعلقات و قدرت‌های فراانسانی می بایست مبنای وحدانی و الهی داشته باشد، انبوه جمعیت جهان به سمت اسطوره‌پرستی یا خرافه‌پرستی و یا عرفان‌های کاذب و حسی می‌روند.

وی با بیان اینکه بازگشت انسان عصر مدرن به معنویت طیف وسیعی را دربرمی‌گیرد، گفت: در این طیف، معناگرایی با قرائت شیعی در حال گم شدن است. ما آرام آرام چراغ‌های کوچکی را روشن کرده و به دنیا اعلام کرده‌ایم که یک اندیشه ناب توحیدی با قرائت اسلامی وجود دارد که باید از آن آگاه شده و به سمت آن حرکت کند. در جنگ‌های میان ادیان که با عنوان جنگ‌های صلیبی از آن یاد می‌شود، درگیری اصلی بر سر قلمرو، سیاست و اقتصاد نیست، بلکه اینها مقدمه‌ای برای حاکمیت و غلبه اندیشه و تفکر است.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان خاطر نشان کرد: چراغ‌هایی که روشن کرده‌ایم، کوچک است و می‌تواند با یک انگشت یا پر کاهی نظیر داعش پوشانده شود، بنابراین باید شعاع و پرتو آن را افزایش دهیم. به همین دلیل است که نظام جمهوری اسلامی ایران تلاش می‌کند تا شعاع معنویت توحیدی را به خارج از مرزهای خود توسعه دهد که از آن با عنوان صدور انقلاب یاد می‌شود. وظیفه ما به عنوان کارشناس و مبلغ فرهنگی این است که پای این کار بایستیم تا به خوبی پیش برود.

وی با بیان اینکه امروزه محصول‌مداری جای انسان‌پایگی را گرفته است، افزود: سابق بر این، حرکت‌های فرهنگی و توسعه دانش و معرفت بر پایه تعامل انسانی و به صورت شفاهی و چهره به چهره بود، اما امروز این انسان‌پایگی جای خود را با محصول‌مداری عوض کرده است. شما می‌توانید در خانه خود نشسته و بدون حضور در دانشگاه یا حوزه، صرفا با استفاده از محصولات رایج به همه دانش‌های بشری دست یابید؛ در حالی که ما در طول تاریخ اسلام بر اساس یک الگوی کلان شفاهی به ترویج دین پرداخته و موفق هم بوده‌ایم، اما امروز به جایی رسیده‌ایم که آن مخاطب فرهنگ شفاهی را از دست داده‌ایم و هرچه جلوتر می‌رویم، اوضاع بدتر می‌شود، به این معنا که فرهنگ مورد نظر ما از دست می‌رود.

حجت‌الاسلام قطبی تصریح کرد: اگر در این جریان بزرگ جهانی و موج گرایش به قدرت‌های فراانسانی قرار نگرفته و از ابزار و محصولات نوین برای ترویج دین استفاده نکنیم، با شتابی که در حال حاضر وجود دارد، عقب افتاده و مسابقه را می‌بازیم، آن وقت است که به اقلیت تبدیل شده، هیچ کاری از دستمان برنمی‌آید و ناچار می‌شویم حصاری به دور خود بکشیم.

وی اظهار کرد: قدرتی که امروز در اختیار ما قرار گرفته، بی‌نظیر بوده و در هیچ دوره‌ای از تاریخ وجود نداشته است. از طرف دیگر به لحاظ زمانی و تاریخی، در دوره‌ای زندگی می‌کنیم که اگر کوتاه بیاییم، نابود می‌شویم؛ لذا باید تمام توان خود را به کار گرفته و تمام عالم هستی را چشم‌انداز خود در نظر بگیریم، مخاطبان خود را هم کسانی بدانیم که تاکنون چیزی از دین نشنیده‌اند و هم کسانی که وارد عصر مدرن و پست مدرن شده و حیران و سرگردان‌اند.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با بیان اینکه امروز مسئولین شهری و استانی به این نتیجه رسیده‌اند که شهر اصفهان باید بر مدار گردشگری پیش برود، گفت: گردشگری فرصتی است که اگر مورد سرمایه‌گذاری قرار گیرد، دو سر سود است، چه اینکه می‌توان در بطن آن، سنت‌ها و آیین‌های بومی  و میراث ناملموس را به دنیا معرفی کرد تا جهان در بازگشت پرشتاب خود به سمت قدرت‌های فراانسانی، این تعلقات را شناخته و جذب آنها شود. امروز تلاش کشورها برای ثبت جهانی میراث ناملموس‌شان بیش از صد برابر شده، چون به این نتیجه رسیده‌اند که در مرحله بازگشت انسان‌ها به تعلقات فراانسانی، یکی از بهترین بسترها، سنت‌های عرفی و عادت واره های اجتماعی یک جامعه است.





 
منبع: روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان
 
امتیاز دهی
 
 



تعداد بازديد اين صفحه: 477
Guest (PortalGuest)

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (شعبه اصفهان)
مجری سایت : شرکت سیگما