تبليغات





















اخبار دفتر تبليغات اسلامي اصفهان
مجید شجاعی رییس اداره فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان
مجید شجاعی رییس اداره فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان
1396/9/16 پنجشنبه سلسله نشست‌ های‌ جلوه‌های قرآنی در مثنوی معنوی برگزار می‌شود/ مثنوی مولانا منبعی کارآمد برای تبلیغ دین رئیس اداره امور فرهنگی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با اشاره به برگزاری سلسله نشست‌‌ های جلوه‌های قرآنی در مثنوی معنوی، اظهار کرد: هدف و رسالت اصلی دفتر تبلیغات اسلامی، تربیت نیروی انسانی در زمینه تبلیغ دین است. یکی از مهم‌ترین ابزارها در تبلیغ دین و به خصوص تبلیغ شفاهی که می‌تواند اثربخش باشد، استفاده از ابزار شعر است.
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان به نقل از خبرگزاری ایکنا، مسعود شجاعی، رئیس اداره امور فرهنگی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، اظهار داشت: هدف و رسالت اصلی دفتر تبلیغات اسلامی، تربیت نیروی انسانی در زمینه تبلیغ دین است. یکی از مهم‌ترین ابزارها در تبلیغ دین و به خصوص تبلیغ شفاهی که می‌تواند اثربخش باشد، استفاده از ابزار شعر است.
 
وی افزود: علامه جفری می‌فرماید «اگر کتاب‌های آسمانی را کنار بگذاریم، در میان ده کتاب برتری که در حوزه علوم انسانی توسط بشر آفریده شده، یقینا کتاب مثنوی معنوی یکی از آن ده‌ کتاب است» و به قول مرحوم شیخ بهایی «مثنوی معنوی مولوی هست قرآنی به لفظ پهلوی»؛ یعنی عالم جلیلی مثل شیخ بهایی اعتقاد دارد مثنوی معنوی قرآنی است که به زبان فارسی نوشته شده، یعنی اگر قرآن را به زبان فارسی ترجمه کنیم می‌شود مثنوی معنوی.
 
شجاعی گفت: استفاده از ابزار شعر و استفاده از محتوای غنی فلسفی، عرفانی، اخلاقی و قرآنی که در مثنوی وجود دارد، ما را به این نتیجه رساند که برای قوی شدن منبرها و سخنرانی‌های آقایان و خواهران طلبه و استفاده از آن در دیگر عرصه‌های تبلیغی نظیر تبلغات هنری، نوشتن فیلم‌نامه، داستان و شعر، نیاز به یک محتوای غنی ادبی داریم و یکی از بهترین منابع در این زمینه مثنوی معنوی است.
 
رئیس اداره امور فرهنگی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان اضافه کرد: به همین دلیل بر آن شدیم تا سلسله نشست‌‌های جلوه‌های قرآنی در مثنوی معنوی را با حضور مهدی سلمانی، عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان و یکی از بهترین مثوی‌پژوهان اصفهان برگزار کنیم که این سلسله نشست‌ها مدتی است چهارشنبه‌ها با موضوع «جلوه‌های قرآنی در مثنوی» برگزار می‌شود.
 
وی خاطرنشان کرد: یکی از منابع مولوی برای سرودن اشعار خود، قرآن بوده است که مثنوی پژوهان و مفسران کتاب‌های زیادی در این رابطه نوشته‌اند. ولی هنوز جلسه‌ای اختصاصی برای بحث و بررسی و واکاوی این موضوع نداشته‌ایم، حال این جلسات به نوعی جلساتی تخصصی برای بررسی وام‌گرفتن‌های مولوی از قرآن و استفاده اخلاقی، عرفانی، یا عقیدتی او از قرآن در شعرهایش است.
 
شجاعی در توضیح مهم‌ترین هدف این جلسات گفت: این جلسه برای غنا بخشیدن به محتوای تبلیغی مبلغین و فتح یکی از بزرگترین قلههای ادبی نه تنها ما مسلمانان، بلکه همه مردم دنیاست. مقام معظم رهبری درمورد مثنوی فرمودند: «مثنوی اصل اصل اصل دین است». یعنی شما می‌توانید به نکات ریز دین و اصول اساسی آن از طریق مثنوی دسترسی پیدا کنید، آن هم در قالب شعر که قالبی هنری و ماندگار است.
 
وی تصریح کرد: راز ماندگاری این کتاب ریخته شدن آن در قالب هنر است، ولی در کنار قالب مانای هنری آن، محتوای عمیق قرآنی نیز دارد و به همین دلایل این کتاب برای بحث و بررسی در این جلسات انتخاب شد.ورود به این سلسله نشست‌ها نیز برای عموم آزاد و رایگان است.




 
منبع: روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان
 
امتیاز دهی
 
 



تعداد بازديد اين صفحه: 463
Guest (PortalGuest)

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (شعبه اصفهان)
مجری سایت : شرکت سیگما