تبليغات





















اخبار دفتر تبليغات اسلامي اصفهان
حجت الاسلام و المسلمین محمد قطبی رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان و رییس میز توسعه و تعمیق فرهنگ قرآن
حجت الاسلام و المسلمین محمد قطبی رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان و رییس میز توسعه و تعمیق فرهنگ قرآن
1396/7/19 چهارشنبه عاشورا منادی حاکمیت انسانیت خداباورانه است رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با بیان اینکه پیام عاشورا حاکمیت انسانیت خداباورانه در جامعه بود، گفت: در انسانیت خداباورانه تمام مفاهیم و آموزه‌های اخلاقی وجود دارد و اگر به سمت آن حرکت کنیم، بر بسیاری از مشکلات و چالش‌های موجود در جامعه فائق می‌آییم.
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان به نقل از خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) حجت‌الاسلام و المسلمین محمد قطبی، رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با بیان اینکه انسان برترین مخلوق خداوند در عالم هستی و اشرف مخلوقات است، اظهار کرد: وجه تمایز انسان با سایر مخلوقات، مقولاتی چون عقل و اراده است، بنابراین انسان زمانی می‌تواند خود را به درجات عالی برساند که عاقلانه اندیشیده و با اراده قوی به سمت خالق و معبود خویش حرکت کند.

وی با اشاره به شرایط پیچیده دنیای امروز، گفت: دنیا از یک طرف درگیر ظلم و ستم‌های فراوان است و از طرف دیگر، علم و تکنولوژی در اوج رشد و پیشرفت خود قرار دارد، بنابراین اگر انسان بتواند با استفاده از عقل و اراده بر محیط خود حاکم شود، به انسان متعالی و رشد یافته عصر امروز تبدیل می‌شود و می‌تواند در برابر ظلم و ستم ایستاده و در راه توسعه فرهنگ، اندیشه، رفاه و آسایش و رشد جامعه تلاش کند.

حجت‌الاسلام و المسلمین قطبی بیان کرد: با ملاحظه شرایط قبل و وقایع بعد از قیام عاشورا، می‌توان یک‌سری شاخص‌های اصلی انسانیت را از این واقعه استخراج کرد؛ اینکه امام حسین(علیه السلام) فرمودند تن به ذلت نمی‌دهم، یا آمده‌ام تا دین را در جامعه مستقر کنم و یا اینکه نباید در جامعه ظلم حاکم باشد. علاوه بر این، ایشان در شب عاشورا به یاران خود فرمودند که هر کس می‌خواهد برود، آزاد است؛ تا اگر افراد شقی در آن فضا حاضر بودند، از فرصت استفاده کرده و آنجا را ترک کنند. در روز عاشورا نیز با ندای هل من ناصر ینصرنی، طلب کمک کردند، تا اگر فرد پاکی در جمع اشقیا حضور داشت، با این دعوت بتواند در صف خوبان قرار گیرد؛ بنابراین عاشورا فرصت علی‌حده‌ای برای رشد و تعالی انسان و به معنای دقیق، حاکمیت انسانیت خداباورانه در جامعه بود.

وی خاطرنشان کرد: زمانی که تکنولوژی و علم و دانش به اوج خود رسیده و از طرف دیگر ظلم و ستم در دنیا بیداد می‌کند، کسی که بنای ظلم و ستم داشته باشد، از تکنولوژی استفاده کرده و دامنه ظلم خود را گسترش می‌دهد؛ لذا مهمترین فاجعه‌ای که بشر با آن روبرو می‌باشد، این است که تکنولوژی و علم و دانش در اختیار افراد ظالم و دشمن بشریت قرار گیرد، افرادی که عاقلانه نمی‌اندیشند و اراده‌ای برای رشد انسانیت در آنها وجود ندارد؛ لذا در هر حوزه‌ای اگر تکنولوژی در اختیار انسان فاسد قرار گیرد، جامعه را به فساد کشانده و تا مرز بحران و نابودی پیش می‌برد.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با بیان اینکه عاشورا پیامی برای همه اعصار و قرون است، تصریح کرد: عاشورا پیام انسانیت باورمندانه و خداباورانه همراه با عدل و انصاف بود. اگر انسان به معنای واقعی عقل خود را حاکم کرده و اراده خداباورانه‌ای را به وجود آورده و رشد دهد، این الگو را از عاشورا دریافت کرده و در جامعه توسعه داده است.

وی با اشاره به چالش‌های امروزین حوزه فرهنگ، گفت: بسیاری از جوامع توسعه یافته که سیطره فرهنگی بر دنیا یافته‌اند، به سمت اسطوره‌پردازی‌های خیالی حرکت کرده‌اند و آنچه در ذهن خود می‌پرورانند، کدخدایی و حاکمیت فرهنگ، منش و سبک زندگی خود بر دنیاست؛ اما با نگاه به واقعه عاشورا می‌بینیم که آنچه ملاک است، نه سرزمین‌ها و حکومت‌ها، که حرکت به سمت وحدانیت و خداباوری است و هر کس خداباورتر است، باید حاکم باشد. در خداباوری، انصاف، عدالت، مهر و عطوفت و حتی پذیرش توبه وجود دارد و اگر امروز نیز همین پیام را دریافت کرده و به سمت آن حرکت کنیم، جامعه‌ای موفق خواهیم داشت.

حجت‌الاسلام و الملسمین قطبی با بیان اینکه از سخن امام حسین(علیه السلام) در روز عاشورا مبنی بر اینکه اگر دین ندارید لااقل آزاده باشید، دو برداشت وجود دارد، افزود: برداشت اول این است که اخلاق امری برگرفته از فطرت انسانی محسوب می‌شود، پیش از اینکه آموزه‌های دینی آن را تایید کرده و توسعه دهند؛ به عبارت دیگر حتی اگر کسی دین هم ندارد، به لحاظ فطری و شاکله‌ای که در طبیعت او وجود دارد، مفاهیمی چون انصاف، عدالت و بزرگ‌منشی را درک کرده و باید به آن عمل کند.

وی ادامه داد: در برداشت دوم، اگر دین به فطرت انسانی اضافه شود، در اولویت قرار می‌گیرد. امام حسین(علیه السلام) فرمودند: اگر دین ندارید، لااقل آزاده باشید؛ به عبارت دیگر اولویت به دینداری داده می‌شود، چون دینداری در کنار فطرت قرار نمی‌گیرد، بلکه به فطرت عمق داده و آن را رشد و تعالی می‌دهد. فطرتی را که سرشت مستقل انسانی می‌باشد، با یک ریسمان به وجودی الهی به نام خداوند متصل می‌کند؛ لذا فطرت رشد یافته همان دینداری است. انسان ابتدا بر اساس دین باید عدالت و انصاف را رعایت کند، ولی حتی اگر دین هم نداشت، اگر فطرت انسانی او سالم مانده و آسیب ندیده باشد، اخلاق و عدالت را رعایت می‌کند.







 
منبع: روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان
 
امتیاز دهی
 
 



تعداد بازديد اين صفحه: 627
Guest (PortalGuest)

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (شعبه اصفهان)
مجری سایت : شرکت سیگما