تبليغات





















اخبار دفتر تبليغات اسلامي اصفهان
حجت الاسلام و المسلمین محمد قطبی، رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان و رییس میز تخصصی توسعه و تعمیق فرهنگ قرآنی
حجت الاسلام و المسلمین محمد قطبی، رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان و رییس میز تخصصی توسعه و تعمیق فرهنگ قرآنی
1396/7/17 دوشنبه رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان مطرح کرد؛ لزوم ایجاد نهضت شکوفایی اراده ها برای تحقق تمدن نوین اسلامی حجت الاسلام و المسلمین قطبی انسان با اراده هدفمند را انسانی دانست که خودش خلق موقعیت می کند و گفت: برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی و حکومت جهانی امام زمان نیازمند شکوفایی اراده ها از جنس رقابتی و هدفمندی در جامعه هستیم.
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان به نقل از خبرگزاری رسا، حجت الاسلام و المسلمین محمد قطبی، رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، در جمع کارکنان دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، وجود قدرت اراده در انسان را از امتیازات ویژه برای بشر دانست و گفت: اراده نوعی عامل حرکت برای انسان است.
 
وی ادامه داد: بر اساس اراده می توان انسان ها را را به 3 دسته تقسیم کرد، برخی انسان ها در واقع از اراده خود استفاده نمی کنند و هر چه در پیرامون آن ها باشد این افراد هم اسیر همان جو عمومی هستند و بر همان اساس عمل می کنند، به همین دلیل رفتار این افراد با سفر از نقطه ای به نقطه دیگر تغییر می کند و شخصیت آنان می تواند متفاوت باشد.
 
رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان افزود: همچنین برخی انسان ها هم وجود دارند که در بعضی از امور زندگی خود تعصب دارند و در هر محیطی هم که قرار گیرند تحت تأثیر آن محیط جدید حاضر نیستند تا از عقاید خود دست بردارند و سعی می کنند جو غالب را به نفع خود در همان موضوع خاص تغییر دهند، البته این افراد در همه امور زندگی خود چنین نیستند و در بسیاری از موارد پیرو جو عمومی هستند، بنابراین رگه هایی از اراده در زندگی این افراد وجود دارد.
 
برای کار فرهنگی ابتدا باید آن قسمت هایی از زندگی بشر که تحت اراده او هستند را تقویت کنیم
 
حجت الاسلام قطبی بیان داشت: همان قسمت هایی از زندگی بشر که اراده در آن وجود دارد اگر تقویت شوند می توانند موجبات پیشرفت و تعالی انسان را فراهم کنند، در مباحث فرهنگی هم اینگونه توصیه می شود که به جای مبارزه با رفتارهای غلط افراد در محیط های جدید، سعی کنیم تا آن قسمت هایی که اراده انسان ها در آن ها مؤثر هستند را پررنگ کنیم.
 
وی اظهار داشت: کسی که در بخشی از امورات زندگی خود مانند نماز یا سایر عبادات و رفتارها اراده را حاکم می کند این قابلیت و استعداد را دارد که بتواند اراده خود را در همه بخش های زندگی حاکم کند و به همین دلیل هم می طلبد تا فعلاً آن بخش های ارادی زندگی فرد را تقویت کنیم تا این رفتارها به سایر ابعاد زندگی فرد هم توسعه پیدا کند، امید به این انسان ها نسبت به دسته قبلی بیشتر است.
 
رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان ابراز داشت: دسته سوم کسانی هستند که برای مطلوب خود فضا و شرایط را خلق می کنند و می سازند، البته شاید در دنیا این افراد اندک باشند اما خوشبختانه در جامعه ما این افراد کم نیستند، مثلاً اگر در منطقه ای از جهان در ماه محرم مراسم عزاداری موجود نباشد عده ای هستند که از انسان های آن منطقه تبعیت می کنند و عزاداری هم نمی کنند، عده ای هم هستتند که به نقاط دیگر می روند تا خود را به مراسم عزاداری برسانند، اما دسته سومی هم هستند که خودشان در همان منطقه مجلس عزا برپا می کنند.
 
شخص با اراده خلق موقعیت و فرصت می کند
 
حجت الاسلام قطبی شعاع نور انسان های دسته سوم را تأثیرگذار بر فضای جامعه دانست و افزود: این افراد سبب رشد و تکامل در مناطق حضور و جوامع خود می شوند و موقعیت ها و فرصت های بزرگ را خلق می کنند، این افراد قله های اراده هستند و اراده کاملاً حاکم بر همه رفتارهای این انسان هاست که همین افراد را هم می توان به دسته های گوناگون تقسیم کرد.
 
وی حضرات ائمه معصومین(ع) را قله های انسان های با اراده دانست و تصریح کرد: در اطراف و در میان یاران ائمه(ع) هم انسان های دسته سوم به وفور یافت می شدند که برکات وجود آن ها به جامعه آن ها می رسید.
 
رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با اشاره به حالتی که منشأ پیدایش و به حرکت درآمدن اراده انسان از روی جبر شکل می گیرد، اظهار داشت: افرادی هستند که دست ندارند و ناچاراً با پاهای خود می نویسند یا مثلاً شناگری وجود دارد که بدون دست توانسته به مدارج بالای شناگری در جهان دست پیدا کند، همه این ها در حالی است که در مسیر عادی زندگی بشر این رفتارها دیده نمی شود.
 
حجت الاسلام قطبی رقابت را عامل مهم دیگر برای پیدایش اراده عنوان کرد و بیان داشت: ایجاد رقابت در جامعه امر پسندیده ای است که در مسابقات ورزشی نمود دارد، البته ایرادی ندارد که رقابت در یک امر خیر و نیکو در جامعه وجود داشته باشد، خداوند هم در قرآن کریم در یک جا امر به سبقت گرفتن در کارهای خیر کرده و در جای دیگری هم به سبقت گرفتن در قرار گرفتن در معرض مغفرت خداوند سفارش کرده است.
 
وی افزود: وقتی اراده بر رفتار انسان حاکم شود دیگر بسیاری از آسایش ها و امور بی فایده را زیر پا می گذارد و برای رسیدن به هدف حداکثر تلاش خود را می کند و در این مسیر سختی را تحمل می کند.
 
رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان بهترین منشأ و چشمه اراده را هدفمند بودن انسان دانست و تصریح کرد: اراده انسان هدفمند از روی اجبار یا حس رقابت نیست، این انسان ها در همه امور برای خود چشم انداز دارند و این چشم انداز از درون آن ها می جوشد، اگر این اراده هدفمند منشأ مقدس داشته باشد تأثیرگذاری آن بیشتر می شود.
 
حجت الاسلام قطبی ابراز داشت: همان منشأ اجبار و رقابت هم در دین ما می تواند مقدس باشد و ثواب و اجر هم برای آن مشخص شده است، اما اگر بتوان منشأ هدفمندی را برای اراده جایگزین اجبار یا رقابت کرد نتیجه بهتری به دست خواهد آمد.
 
برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی و حکومت امام زمان ‏نیازمند نهضت شکوفایی اراده ها در جامعه هستیم
 
وی ادامه داد: ما زیارت عاشورا می خوانیم و بر مصائب اهل بیت(ع) گریه می کنیم و با امید به ظهور امام زمان(عج) می خواهیم حکومتی جهانی تشکیل دهیم که برای رسیدن به آن نیازمند اراده های بسیار قوی هستیم، امام خمینی(ره) وقتی ابوابی از فقه را تدریس می کردند به این امید بودند که بتوان این ابواب و ابعاد مختلف اسلام را در جامعه پیاده کرد و رسیدن به دولت، جامعه و تمدن نوین اسلامی را مد نظر داشتند.
 
رییس دفتر تبلیغات اصفهان گفت: امتیاز ویژه امام خمینی(ره) بر سایرین اراده کم نظیر ایشان بود، مراجع و علمای دیگر هم در عصر ایشان بودند، اما قطعاً اگر اراده امام(ره) و مردم با هم پیوند نمی خورد انقلاب اسلامی هم به پیروزی نمی رسید.
 
حجت الاسلام قطبی اظهار داشت: نیاز امروز جامعه ما اینست که اراده انسان ها از جنس رقابتی و هدفمندی در جامعه شکوفا شود، برای ابتدای کار و جریان سازی می توان از منشأ رقابتی آغاز کرد تا یک حرکت بزرگ فرهنگی اجتماعی و سیاسی و نهضت مذهبی در این مسیر شکل بگیرد.
 
وی وجه تمایز انسان های بزرگ با افراد معمولی را در اراده قوی دانست و بیان داشت: شیخ زکزاکی هم یک طلبه بود که در جامعه المصطفی قم درس خواند و پس از بازگشت او به نیجریه امروز حدود 10 میلیون نفر شیعه در نیجریه وجود دارد، شیخ زکزاکی از انسان هایی است که منتظر دیگران نبود و با اراده قوی خود و در شرایط سخت برای حاکمیت اراده به خلق شرایط دست زد.
 
رییس دفتر تبلیغات اصفهان نیت الهی انسان در منشأ اراده را بسیار ارزشمند معرفی کرد و ابراز داشت: خداوند به کار با نیت الهی برکتی می دهد که در کارهای دیگر وجود ندارد، خداوند در قرآن به خوشه های گندم مثال می زند، در اسلام وقتی می گوییم ارزش کار خیری هفتاد برابر آن است این تنها به معنای 70 برابر شدن اجر اخروی آن عمل نیست، بلکه به تعبیر علامه طباطبایی(ره) در تفسیر المیزان تأثیر دنیوی این اعمال هم 70 برابر خواهد شد.







منبع: روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان
 
امتیاز دهی
 
 



تعداد بازديد اين صفحه: 533
Guest (PortalGuest)

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (شعبه اصفهان)
مجری سایت : شرکت سیگما