تبليغات





















اخبار دفتر تبليغات اسلامي اصفهان
حجت الاسلام و المسلمین محمد قطبی، رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان و رییس میز تخصصی توسعه و تعمیق فرهنگ قرآنی
حجت الاسلام و المسلمین محمد قطبی، رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان و رییس میز تخصصی توسعه و تعمیق فرهنگ قرآنی
1396/5/25 چهارشنبه رئیس دفتر تبلیغات استان اصفهان مطرح کرد: موسیقی میراث فرهنگی و ناملموس ایران/ توانمندی‌های نهفته‌ای در زمینه موسیقی داریم رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان گفت: ایران از دیرباز دارای مکتب و ساختار استواری در عرصه موسیقی بوده و سازهای ملی و محلی و آوازهای ایرانی، نمونه‌هایی از این تبار و ریشه پرثمر آن است
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان به نقل از خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام و المسلمین محمد قطبی اظهار داشت: ایران از دیرباز دارای مکتب و ساختار استواری در عرصه موسیقی بوده و سازهای ملی و محلی و آوازهای ایرانی، نمونه‌هایی از این تبار و ریشه پرثمر آن است.

وی افزود: انقلاب اسلامی با موج حماسیِ بزرگی که در سرزمین ایران به وجود آورد، موجب شد بسیاری از هنرها به استقبال آن آمده و با تمام ظرفیت خود با آن همراه  شوند.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان گفت: عکاسی، نگارگری، نقاشی، شعر، خوشنویسی و از همه مهم‌تر موسیقی؛ کما این که موسیقی در آستانه انقلاب اسلامی با وجود این که نه سازمان و نه ساختار رسمی انقلابی داشت، با حس و هیجان و همت بچه‌های انقلاب، شور و حرکتی بی‌نظیر و جریان جدیدی به نام سرود را رقم زد که می‌توان از آن به عنوان موسیقی جمهوری اسلامی یاد کرد.

وی ادامه داد: سرود، ترکیبی از موسیقی سنتی، کلاسیک و سمفونی است که در آن هم‌خوانی و آوای انسانی غلبه دارد؛ این ویژگی با چاشنی حماسه و شور و در زمینه‌ای کاملاً هیجانی و انقلابی آفریده شد و نمونه‌های بارزی از آن در تاریخ موسیقی ایران به ثبت رسید، تا جایی که برخی از آن‌ها به آرم استیشن «نشانه آوایی» انقلاب بدل شده و برای ایرانیان خاطره انگیز شده است.

حجت الاسلام و المسلمین قطبی با بیان اینکه برخورداری‌های ایران و ظرفیت‌های حماسی و مکتبی در ایران می‌تواند زمینه‌ی ظهور و بروز موسیقی فاخری باشد، بیان داشت: به نظر می‌رسد که ایران با این توانمندی‌ها در سطح جهان بتواند نماد و نشانه‌ی جمهوری اسلامی ایران به شمار رود، اما این امر نیازمند مطالعات گسترده و بلند دامنه‌ای است.

وی در این خصوص تصریح کرد: به مطالعات گسترده‌ای نیازمندیم که در آن نشانه‌های موسیقایی و آوایی همه‌ی اقوام و طوایف ایران زمین شناسایی شده و زمینه‌های حماسی و مکتبی جمهوری اسلامی به آن اضافه شود تا با نظام موسیقایی فاخر و منحصر به فرد، بتوان نشان موسیقی ایرانی اسلامی را آفرید.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان تاکید کرد: در این خصوص برگزاری جشنواره موسیقی تراز جمهوری اسلامی ایران می‌تواند بستر اولیه آن را به وجود بیاورد و اسطوره‌ها و نشانه‌های موسیقایی ایران زمین را به نمایش بگذارد.

حجت الاسلام و المسلمین قطبی با  اشاره به این که بدون شک موسیقی و کمال مکتب آوازیِ متداول در اقصی نقاط ایران، نباید مورد غفلت واقع شود خاطرنشان کرد: موسیقی آیینی و مذهبی که تجلی‌گاه آن تعزیه، نقالی، سحری خوانی، چاوشی‌خوانی، کار آوا، لالایی، ذکرخوانی، موسیقی مقامی و محلی و ... است باید به طور دقیق مورد مطالعه قرار گیرد.

وی اذعان داشت: از جمله نقاره حرم رضوی (ع) که از نوع موسیقی سنتی و آیینی است و در حال و هوای معنویِ حرم، گوش زائران و مجاوران را نوازش می‌دهد به نشانه‌ای بدل شده که می‌تواند یادآور معنویت و ولایت‌پذیری باشد، بر این اساس نمی‌توان از تم موسیقایی آن غفلت کرد حتی موسیقی قرآن در بیانات مقام معظم رهبری نیز مورد اشاره و تاکید واقع شده است.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان مزیت ایران در حوزه موسیقی را نقطه تمایز آن دانست و گفت: مزیت ایران در حوزه موسیقی نقاط اشتراک آن نیست، بدین معنی که آنچه در موسیقی منحصر به ایران است و خاستگاه آفرینش و رشد آن ایران و طوایف ایرانی بوده، وَجه مزیت موسیقی ایران به شمار می‌رود وگرنه در موسیقی پاپ، رپ و ...، جهان پیشتاز بوده و هرچه هم تلاش کنیم آخر دنباله‌رو آن محسوب می‌شویم و داراییِ درون‌زایی در آن نداریم.

وی خطاب به وزیر جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: براین اساس باید تلاش شود نقطه قوت موسیقی ایرانی را به طور دقیق شناسایی کرده و تِم اصلی موسیقی تراز جمهوری اسلامی ایران را بر پایه آن بنا بگذاریم.

حجت الاسلام و المسلمین قطبی با بیان اینکه دنیای امروزه تشنه‌ی تفاوت‌هاست نه تشابه‌ها اظهار کرد: تفاوت ما در حوزه موسیقی، دارایی‌های درون‌زا و سنتی ماست که نباید مورد غفلت واقع شود، میراث فرهنگی و ناملموس ایران و اقوام ایرانی از بزرگ‌ترین سرمایه‌های فرهنگی جامعه به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: بسیاری از اهل خِرد و فرهنگ در دنیا غبطه‌ی این سرمایه فرهنگی را می‌خورند و برایش سر و دست می‌شکنند ولی ما به جای توجه به آن‌ها و احیاء و تقویت آن، به دنبال فرهنگ وارداتی و قرضی رفته‌ایم و تلاش می‌کنیم تمدن خود را بر پایه آموخته‌های وارداتی بنا بگذاریم و همین خطای استراتژیک، عاقبت ما را زمین خواهد زد.







 
منبع: روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان
 
امتیاز دهی
 
 



تعداد بازديد اين صفحه: 593
Guest (PortalGuest)

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (شعبه اصفهان)
مجری سایت : شرکت سیگما